Geriausiuose verslo planuose yra aiškiai išdėstyta, ką ir kaip kompanija planuoja daryti. Atsižvelgiant į aukštą nesėkmių rodiklį pradedantiesiems jų pirmaisiais metais, verslo planas taip pat yra puiki galimybė saugiai išmėginti verslo ir vietos trūkumų pagrįstumą, panaikinti nerealias prognozes ir identifikuoti bei analizuoti konkurenciją. Jis turi būti nesudėtingas ir turi būti jūsų sėkmės garantas. Nesvarbu, kas jį beskaitys, turi būti aišku, kodėl ir kaip jūs sieksite sėkmės.
Idant judėtumėte tinkama linkme, pateikiama jums verslo plano rašymo vadovą.
Bendri patarimai
Daug patarimų verslo plano rašymo tema galima rasti internete, tačiau vargu, ar bent kuris yra teisingas. Jūsų požiūris bei rašymo būdas priklauso nuo pramonės šakos, nuo to, kas skaito planą ir nuo to, kam jis skirtas. Ar jūs bandote gauti finansavimą? Lanksčių nuotolinių darbų tinklalapio FlexJobs įkūrėja Sara Sutton Fell sako, kad jos verslo planas inicijavo prasmingesnius pokalbius su jos potencialiais investuotojais. „Planas tikrai padeda pamatyti, ar investuotojai ir verslininkai iš verslo tikisi to paties“, sako ji.
Verslo planas tarnauja daugeliui tikslų, bet šie verslo plano dalykai pripažįstami visuotinai.
Turėkite keletą versijų, pritaikytų konkrečioms auditorijoms: „Nepatyrusių verslo savininkų klaida yra ta, kad jie nesupranta, kas yra tas verslo plano adresatas“, sako smulkaus verslo savininkas David Cicarrelli.
Jūsų planas yra gyvas dokumentas: Verslo planavimo programinės įrangos bendrovės Palo Alto Software steigėjas Tim Berry nuvedė savo įmonę nuo nulio iki 5 000 000 $ pardavimų per pirmus trejus metus. Kad to pasiektum, reikalinga dažna priežiūra ir glaudus sekimas. Jis su savo valdymo komanda susitikinėjo kiekvieną mėnesį idant peržiūrėtų planą ir įvardintų, kas realiai padaryta. „Jokia čia dorybė būti įsitvėrus plano, jei jis nenaudingas ir neatliepia to, kas iš tikrųjų vyksta,“ perspėja jis.
Realistiškai vertinkite ir prognozuokite finansus: „Kai mes pristatome planą bankininkams, finansininkams ar net jūsų darbuotojams, juos labiau jaudins maži, bet realūs dalykai, negu didieji, kurie niekada neįvyks“, sako Cicarelli. Todėl pristatykite įgyvendinamas pardavimų prognozes remdamiesi informacija iš apačios į viršų (t. y. kiek vienetų keliose parduotuvėse pardavėte per mėnesį) ir baikite projektuoti pelną.
Verslo plano rašymas yra ir procesas, ir projektas. Pasak Write Your Business Plan (Entrepreneur, 2015), verslo planas atspindi jūsų idėjas, intuiciją, nuojautą ir įžvalgas, susijusias su jūsų verslu ir jo ateitimi. Tai tarsi saugus testavimo laukas prieš priimant įsipareigojimus veikti. Ir kai jūsų verslas jau įgauna pagreitį, „planas – tarsi laiko orientyras‚ aš vis dar išsispausdinu ir turiu dokumentą“, sako Cicarelli. „Jūs užfiksuojate jį laike. Jeigu jūs vis keičiate ir keičiate jį, tai galiausiai ir nebeatsimenate kur jūs buvote praeitais metais.“
Paremkite planą tvirtinimais. Savo prognozes ir tvirtinimus papildykite statistiniais duomenimis, faktais, citatomis iš žinomų šaltinių, kurie suteiks jūsų planui patikimumo.
Skaičių pristatymas. Turėkite omenyje, kad ilgo tekstinio dokumento skaitymas vargina akis. Formatuokite savo tekstą į du stulpelius ir ilgus tekstus iliustruokite grafikais bei diagramomis. Arial, Verdana arba Times New Roman yra standartiniai šriftai.
Jūsų verslo plano rašymas nėra nei sunkus darbas, nei prabanga: tai gyvybiškai svarbi verslo pradžios proceso dalis, kuri apginkluoja jus elementariausia informaciją. Tad žvilgtelėkime, kokią informaciją reikia talpinti verslo plane.
Ką talpinti į jūsų verslo planą?
Paprastai verslo planas būna 15 – 25 puslapių dokumentas. Jo storis priklauso nuo daugelio faktorių, tokių kaip: ar jūsų verslas pristato naują produktą, ar yra nauja pramonės šaka (tai reikia paaiškinti skaitytojui), ar jį duosite bankininkams, kurie paprastai tikisi pamatyti tradiciškai parašytą verslo planą ir finansinę informaciją.
„Pirmojo susitikimo metu dauguma investuotojų nori santraukos ar PPT pateikčių, bet vėliau, derybų metu, panorės susipažinti su išsamesniu planu. Potencialiems klientams nereikia jūsų vidinių operacijų detalių. Jūsų valdymo komandai reikalinga prieiga prie visko“ sako generalinė konsultacinės tarnybos „Cavenne Consulting“ direktorė Akira Hirai.
Daugelį verslo planų sudaro šie septyni skyreliai
1. Santrauka. Po titulinio puslapio eina santrauka, kurioje paaiškinami jūsų verslo esminiai dalykai. Joje turi būti trumpa ir aiški jūsų verslo plano apžvalga, kurioje aprašoma verslo koncepcija, finansinės funkcijos ir reikalavimai (t. y. pinigų srautai ir pardavimų prognozės, reikiamas kapitalas), dabartinė jūsų verslo padėtis (t. y. jos teisinės operacijos, kompanijos sukūrimo data, vadovai ir pagrindinis personalas) ir bet kokie žymesni kompanijos pasiekimai, susiję su sėkme, taip pat ir patentai, rinkodaros tyrimų rezultatai.
2. Verslo aprašymas. Šis skyrius paprastai prasideda trumpu jūsų pramonės ir jos perspektyvos aprašymu. Įlįskite į įvairias pramonės rinkas, įskaitant naujus produktus, kurie arba duos naudos, arba pakenks jūsų verslui. Tie, kurie ieško finansavimo, paremkite savo duomenis patikimais šaltiniais, svarbią informaciją nurodydami išnašose. Taip pat pateikite savo verslo operacijų struktūros aprašymą (t. y. didmeninė prekyba, mažmeninė ar orientuota paslauga), kam jūs parduosite, kam platinsite savo produktus (t. y. kas suteikia jums konkurencinį pranašumą), teisinę savo verslo struktūrą, jūsų principus ir ką jie duoda organizacijai.
3. Rinkos strategijos. Štai kur jums nustatyti savo tikslinę rinką ir tai, kaip jūs planuojate juos pasiekti. Rinkos analizė reikalauja mokslinių tyrimų ir siekia supažindinti su rinka taip, kad tikslinė rinka gali būti apibrėžta ir bendrovė gali būti pozicionuojama (t. y. ar esate aukščiausios rūšies produktas, ar konkurencingas kainos prasme?) siekiant kaupti savo rinkos dalį. Analizuokite savo rinkos dydį, struktūrą, augimo perspektyvas, tendencijas ir pardavimų augimo potencialą. Šiame skyriuje taip pat pasakojama apie paskirstymo planus ir skatinimo strategijas, taktikas, kurios leis jums vykdyti savo planus.
4. Konkurencinė analizė. Konkurencinės analizės tikslas yra nustatyti stipriąsias ir silpnąsias jūsų konkurentų puses savo rinkoje, strategijas, kurios suteiks jums tam tikrą pranašumą, kliūtis, kurios gali būti sukurtos siekiant užkirsti kelią konkurencijai įžengus į jūsų rinką. O taip pat ir bet kokius trūkumus, kurie gali būti eksplotuojami kuriant produktą. Parodykite, kodėl lyginant su kitais jūsų verslas bus sėkmingesnis.
5. Projektavimo ir vystymo(si) planas. Jums šio skyriaus reikės, jei turite produkto plėtros planą, pvz. tokio kaip „apps“. Šio skyriaus tikslas yra pateikti investuotojams produkto dizaino aprašymą, nubrėžti jo plėtrą gamybos ir prekybos srityje bei parodyti biudžeto plėtrą, kuris leis bendrovei pasiekti savo tikslus.
6. Operacijų ir valdymo planas. Šiame skyriuje aprašoma kaip verslas funkcionuoja kasdien, jo vieta, įrangos, žmonės, procesai ir supanti aplinka. Jei turite produktą, kuris turi būti gaminamas, paaiškinkite, kaip ir kur. Taip pat aprašykite savo darbo įrangą, personalą, teisinę aplinką (pavyzdžiui, licencijavimo, leidimų, specialių taisyklių ir pan.), pagrindinius tiekėjus ir inventorių. Šiame skyriuje taip pat pabrėžiama organizacijos logistika, pavyzdžiui, įvairios valdymo komandos atsakomybės ir kiekvienam skyriui paskirtos užduotys.
7. Finansiniai veiksniai. Finansiniai duomenys visada yra verslo plano pabaigoje – visgi jie yra itin svarbūs. Jie gali apimti jūsų asmeninę finansinę ataskaitą, pradžios išlaidas ir kapitalą, jūsų prognozuojamą pinigų srautą ir 12 mėnesių pelno bei nuostolių ataskaitą. PaloAlto Berry pabrėžia, kad jei ketinate turėti investuotojų, jums reikia parodyti pinigų srautų ataskaitą ir rentabilumo analizę (arba jūsų verslo žlugimą (proveržį).
Geriausias būdas paruošti verslą veiklai – turėti visus paruoštas komponentus plane.
Taigi, jei būsimam skolintojui rodote savo verslo planą „10 PowerPoint“ skaidrėse ir jūsų paklausia to, ko nėra pateiktyje, galite kalbėti išmintingai ir dar labiau sukonkretinti planą.
Kai kurie verslo savininkai samdo verslo plano rašymo paslaugas. Cayenne Consulting Hirai teigia, kad jo klientai paprastai patenka į vieną iš dviejų kategorijų: tie, bijantys proceso ir tie, kurie galėtų patys rašyti planą, bet norėtų praleisti savo laiką darydami kažką kita.
Jei išsigandote arba įstrigote, visada galite parašyti plano dalis, kurias kaip rašyti žinote, ir pasisamdyti konsultantą, kuris padės parašyti jums keblias dalis.
Skirtingi verslo plano tipai
Darbo planas. Šiuo planu naudositės vykdydami verslą. Šis planas yra vidaus dokumentas, jame daug detalių, trumpas pristatymas.
Mini planas (mažasis planas). Skaitytojas gali prašyti mini plano, arba sutrumpintos verslo plano versijos (1-10 puslapiai) , kuriame tie patys komponentai kaip ir ilgesniame tradiciniame plane – tik jame nėra detalių ir paaiškinimų. Jame bus verslo koncepcija, finansavimo poreikiai, rinkodaros planas, finansinės ataskaitos (ypač pinigų srautų ), projekto pajamos ir balansas. Šis trupesnis planas nėra ilgojo pakaitalas, bet skirtas potencialiems partneriams ar investuotojams.
Pristatymo planas. Ar naudojate PPT pateiktis, ar popierinį verslo planą, informacija jūsų pristatyme bus daugmaž tokia pati kaip ir darbo plane, bet suformuluota ir išdėstyta kitaip, idant patenkintų pašaliečio akis. Jūsų pristatomo plano skaitytojui, pvz. investuotojui, jūsų verslas nežinomas, todėl iš savo darbo plano nenaudokite jokių žargonų ar trumpinimų, kurie suprantami tik jums. Taip pat turėkite galvoje, kad investuotojai norės pamatyti, jog esate patikimas, vertinate konkurencijos grėsmes ir rizikas, taip pat finansines prognozes. Be to, išvaizda svarbu, todėl naudokite spalvotą spausdintuvą, gražų viršelį ir segtuvus, gerą popierių. O jei savo verslo planą pristatote PPT pateiktyse, naudokite business plan presentation template.
„Kas-jeigu“ atsarginis planas. Tai planas nenumatytiems atvejams. Jei atsitinka blogiausia, prarandate dalį rinkos, išauga kainų konkurencija arba netenkate pagrindinio savo komandos nario. Jūs norite pagalvoti apie tai, ką daryti ištikus nesėkmei, ir jei jūs bandote gauti išorės lėšų, atsižvelgiant į nenumatytų atvejų planą, rodo, kad jūs apsvarstėte ką daryti, jei kažkas nevyksta pagal planą. Jums nebūtina tokį planą turėti, bet jeigu gaunate išorės lėšas, jo turėjimas sustiprins jūsų patikimumą, nes bus aišku, ką darysite ištikus nenumatytoms aplinkybėms. Net jeigu ir negaunate išorės finansavimo, ar negalvojate, o kas, jeigu?
Nepanikuokite, jei keturi planai atrodo kaip kalnas darbo. Pradžiai pasirinkite du – darbo planą ir mini planą, kuris bus sutrumpintas jūsų darbo plano variantas.
Verslo planui parašyti skirkite du mėnesius. Galvokite apie jį kaip apie kelionę, jokiu būdu ne kaip apie sprintą. Verslo planas yra pirmasis ir labai svarbus žingsnis nuosavo verslo kūrimo kelyje.