Portale „Thoughtco“ nurodoma, kad jei bendraudami su potencialiu klientu identifikuojate kuriuos nors iš toliau įvardytų požymių arba tendencijų, tučtuojau atsisakyti nusimatančio darbo gal ir nebūtina, bet neprarasti budrumo tiesiog privalu. Bet kuriuo atveju atminkite, kad sprendimą bendradarbiauti turite priimti bent dukart jį permąstę ir kritiškai apsvarstę.
1. Užsakovas įsitikinęs, kad viską galima atlikti greitai ir paprastai
Besitariantiems su potencialiu darbdaviu dažnai tenka girdėti pageidavimus sukurti, tarkim, internetinę svetainę arba reklaminį filmuką, tikintis, kad užduotis pareikalaus visiškai nedaug laiko ir pastangų. Kartais užsakovas iš tiesų mano, kad viską galima atlikti labai greitai ir paprastai, bet taip yra tik todėl, kad jam pačiam nėra tekę užsiimti tuo, kuo užsiimate jūs. Būna ir taip, kad tokie reikalavimai reiškia, jog klientas nusiteikęs minimalioms išlaidoms. Ir vienu, ir kitu atveju privalote pasakyti užsakovui, kad ne viskas atliekama greitai ir paprastai, be to, nuodugniai paaiškinti, kodėl jo pavedamai užduočiai atlikti prireiks kiek daugiau laiko, nei jis tikisi.
Visų techninių detalių vardyti tikrai neverta. Apie tai, kad prie jo užsakytos reklamos sėdėjote iki paryčių, taip pat geriau nutylėti. Tačiau užsakovas jokiu būdu neturi manyti, kad jūs viską darote žaibiškai ir be jokių pastangų. Būtinai paprašykite kliento išsamiau apibūdinti skiriamą užduotį ir atkreipkite dėmesį, kaip jis sureaguos į tokį prašymą.
2. Žada bendradarbiauti ateityje
Potencialūs klientai neretai bando išsiderėti mažesnę kainą, tikindami, kad samdys jus ir ateityje. Ar tikėti tokiais pažadais, nuspręsti turite patys, tačiau žinokite, kad vienintelis garantuotas projektas yra tas, dėl kurio tariatės dabar. Beje, jei dalyvaujate konkurse ir dėl jo negalite būti šimtu procentų tikri.
Net ir tuo atveju, jei klientas iš tiesų nusiteikęs bendradarbiauti ateityje, viską lems ne geri jo ketinimai, o tai, kaip pavyks atlikti darbą ir kaip seksis suderinti abipusius dalykinius interesus.
Jei manote, kad klientas vertas pasitikėjimo, žinoma, galite šiek tiek nuleisti kainą, tik nepamirškite, kuo rizikuojate, jei daugiau jis niekada į jus nesikreips.
3. Nerealistiški terminai
Jokia paslaptis, kad užsakovams visko reikia kuo skubiau ar net tuojau pat ir dėl to jie linkę diktuoti beveik nerealistiškus terminus. Kartais į juos įsitekti gal ir sugebėsite, bet tik kitų darbų, miego arba tiesiog laisvalaikio sąskaita.
Atminkite, kad po pirmo žaibiškai įgyvendinto projekto užsakovas tikėsis, jog ir kitą užduotį įvykdysite taip pat greitai. Stengdamiesi nenuvilti užsakovų samdomi darbuotojai prie projektų dažnai dirba skubotai, nors iš tikrųjų visų pirma turėtų pagalvoti, ar toks darbo krūvis nepablogina jų gyvenimo kokybės.
Vis dėlto jei tikrai esate pasiryžę imtis degančio projekto, įvertinkite ir tai, kad už operatyvumą turite teisę pareikalauti didesnio užmokesčio – juk tikrai galite paaiškinti, kad dėl šio užsakymo tenka atsisakyti keleto kitų. Taip pat svarbu išsiaiškinti, kodėl projektas toks skubus, ir pasidomėti, ar toks atvejis vienetinis, ar atitinka įprastą kliento darbų tempą.
4. Abejonės dėl jūsų įkainių adekvatumo
Jei užsakovas mano, kad nurodėte neadekvačius įkainius, būtina suklusti. Jei tokius savo samprotavimus jis grindžia argumentais, kad tiesiog negali skirti tokio biudžeto, tai dar ne taip blogai. Bet visiškai kas kita, jei klientas ima dėstyti, kad darbas, kurį turėsite padaryti, neturi ir net negali būti įkainojamas tokiomis neva kosminėmis sumomis.
Užsakovas turi suvokti, kad jūsų nustatyti įkainiai skrupulingai apgalvoti ir visiškai pagrįsti (žinoma, jei taip iš tiesų yra), be to, atitinka projekto mastą. Aišku, visada galima rasti vykdytojų, pasirengusį imtis projekto ir už mažesnį atlygį, bet tai anaiptol nereiškia, kad jūs bandote ką nors apgauti. Susitarti dėl projekto įkainio tikrai nėra paprasta, tačiau, kol diskutuosite, turėsite progą įsitikinti, ar su konkrečiu klientu įmanomas efektyvus bendradarbiavimas.
5. „Ankstesnį dizainerį mes atleidome“
Tokia įžanginė frazė automatiškai suponuoja gana sudėtingą situaciją: juk turėsite progą išklausyti tik vienos pusės argumentų, o jie neišvengiamai bylos apie tai, kad ankstesnis dizaineris, programuotojas – tiesiog tas, į kurio vietą pretenduojate, buvo visiškai niekam tikęs. Tai, žinoma, gali būti tiesa, ir tokiu atveju jūs tapsite klientui tikru gelbėjimosi šiaudu.
Vis dėlto visada verta paklausti, dėl kokios būtent priežasties buvo atsisakyta ankstesnio vykdytojo paslaugų. Užsakovo atsakymai leis susidaryti įspūdį, ar pavyks rasti su juo bendrą kalbą. Gali būti, kad darbą jis reikalauja atlikti ypač greitai, kelia neadekvačius reikalavimus, nepateikia tikslių nurodymų arba nėra linkęs tartis dėl abiem pusėms naudingų bendradarbiavimo sąlygų.
6. Jūs nesuprantate, ko iš jūsų norima
Jei turite didelę darbo patirtį, gebate įsiklausyti į klientų keliamus reikalavimus ir numatyti būtinųjų veiksmų planą, juk tikrai turėtumėte suprasti, ko būtent užsakovas pageidauja. Bet ką galvoti, jei po kelių pokalbių tebesate aklavietėje, niekaip negalėdami suprasti, ko iš jūsų norima?
Tiksliai ir aiškiai savo pageidavimų nesugebantys suformuluoti užsakovai vargu ar taps vertingais bendradarbiavimo partneriais. Ši užsakovų savybė ypač išryškėja, jei dažniausiai su jais bendraujate el. paštu, ir jos ignoruoti negalima, nes tikslūs ir nedviprasmiški nurodymai – nepaneigiamas sėkmingo bendradarbiavimo garantas.
7. Užsakovas tiesiog dingsta
Pasitaiko, kad projektas užtrunka, nes užsakovas kelioms dienoms, savaitėms ar net mėnesiams tiesiog dingsta. Jei toks jo įprotis išryškėja jau pirmaisiais projekto vykdomo etapais, tikrai turėtumėte susimąstyti.
Užduokite sau keletą elementarių klausimų. Ar greitai klientas atsako į jūsų siunčiamus pranešimus? Ar ilgai tenka laukti atsakymų? Kartais užsakovo delsimas gali reikšti, kad jis tuo pačiu metu bendrauja su keliais potencialiais vykdytojais ir mėgina rasti kainos požiūriu sau palankiausią variantą.
Jei projektas jus iš tiesų domina, verta pasirūpinti, kad bendradarbiavimo sutartis būtų papildyta abiejų šalių suderintu darbų vykdymo grafiku, taip pat sąlygomis, numatančiomis priemones, taikytinas terminų nevykdymo ir užsakymų atšaukimo atvejais.
8. Parengiamieji darbai
Jei užsakovas reikalauja pateikti numatomo projekto eskizus arba gaires, nors sutarties su jumis dar nepasirašė, verta būti apdairiems. Už ši darbą niekas nesumokės, vadinasi, jūs paprasčiausiai veltui gaišite laiką ir eikvosite jėgas. Kad taip nenutiktų, visada pravartu turėti asmeninių projektų pavyzdžių rinkinį ir reguliariai pildyti jį naujais darbais, iš kurių klientas galėtų susidaryti įspūdį apie jūsų sugebėjimus. Be to, dėl atlygio būtina susitarti dar prieš prisiimant kokius nors įsipareigojimus.
Gali būti, kad klientas, kurio rengiamas projektas jus sudomino, yra nusitaikęs į kelis vykdytojus ir nori peržvelgti visų jų siūlomas idėjas arba koncepcijas. Kad ir kaip būtų, abiem šalims nuo pat pradžių susitarus dėl bendradarbiavimo, išlošti turėtų ir viena, ir kita pusė.
9. Sumaištis nuo pat pradžių
Venkite klientų, kurių reikalų srityje tvyro nuolatinis chaosas, ir tai akivaizdu nuo pat bendravimo pradžios. Juk patys žinote, kad laiku įvykdyti projektą galima tik tada, jei organizuotumu pasižymi ne tik vykdytojas, bet ir užsakovas.
Jei pastarasis nepasivargina pateikti tikslių ir suprantamų nurodymų arba nepasirūpina darbui reikalingomis priemonėmis, projekto sėkmė veikiausiai labai abejotina.
10. Vadovaukitės intuicija
Patikėkite, kad intuicija dažnai patikimesnė už bet kokius įsisąmonintus argumentus, todėl ja vadovautis kartais verta, ypač jei turite didelę bendravimo su klientais patirtį.
Jei apsisprendėte užsiimti laisvai samdomo darbuoto praktika, iš pradžių gali būti nelengva. Tačiau kuo daugiau ir kuo sudėtingesnių projektų įgyvendinsite, tuo rečiau jus paves intuicija ir tuo mažiau klaidų darysite.