Vaikinas šią idėją parsivežė iš viešnagės Nepale, o sulaukęs paramos per globalaus finansavimo platformą „Kickstarter“ šiemet didina pardavimų apimtis ir skverbiasi į platesnę rinką. Dabar jam – tikras darbų įkarštis: arbata pakuojama į naujo dizaino dėžutes ir siunčiama idėjos rėmėjams iš daugiau nei 20 pasaulio šalių.
Siūlo iki 30 kartų daugiau už perpardavinėtojus
Gyvenimas kartais pasisuka visai netikėta linkme. To pavyzdys – Ernestas. Nusprendęs siekti magistro diplomo Danijoje, ten ilgai neužsibuvo – rado galimybių keliauti ir mokytis Australijoje bei Nepale. Berenkant medžiagą visuomenės sveikatos magistro baigiamajam darbui Nepalo rytuose ir ragaujant gardžią tenykštę arbatą, jam netikėtai šovė mintis imtis verslo. Ši idėja tapo vienu didžiausių lietuvio gyvenimo variklių.
Kodėl Ernestas jaučia tiek aistros šiam verslui? Nes arbata nuostabi, o ūkininkų kasdienybė – niūroka. Supirkimo kainos, nepriklausomai nuo prekės kokybės, Nepale yra labai žemos.
Paradoksas – prekė puiki, bet visus pinigus susižeria ne ūkininkas, o perpardavinėtojai. Geros kokybės arbata tiesiog pranyksta, maišant ją su kitomis, taip siekiant suteikti panašų skonį visoms arbatoms. Dėl to vaikinas nusprendė sukurti naują rūšinės arbatos liniją ir taip padėti ūkininkams, kurie yra išnaudojami stambių perpardavinėtojų.
Ernesto sukurto verslo pagrindas – socialinis. Jis ne tik nori užsidirbti pinigų, bet ir pagerinti ūkininkų finansinę padėtį. Kartais jo siūloma supirkimo kaina yra iki 30 kartų aukštesnė negu siūlomoji Nepalo perpardavinėtojų ar arbatos aukcione Indijoje.
Išskirtinis produktas
Mums įprastos juodosios arba žaliosios arbatos skonis dažnai sukuriamas dirbtinai arbatas maišant taip, kad skonis būtų panašus visą laiką. Kiekvieno retų arbatų derliaus skonis truputį skiriasi. Panašiai kaip rūšinio vyno skonis priklauso nuo aplinkos, kurioje augo vynuogės, drėgmės ir saulės kiekio tą sezoną.
Pasak Ernesto, rūšinės arbatos pardavimai yra toje pačioje stadijoje, kaip rūšinės kavos prieš 20 metų. Žmonės dar vis geria nekokybišką, masinės gamybos arbatą, bet po truputį ima labiau domėtis reta arbata, atsiranda specializuotų parduotuvėlių.
Interneto parduotuvę įkūrė per anksti
Ernestas verslą pradėjo siekdamas glaudesnių santykių su gamintojais. Susipažino su daugybe ūkininkų, kurie gamina išskirtines arbatas. Jis jau bendradarbiauja su 20 ūkininkų, kuriuos kruopščiai atrenka kiekvieną sezoną priklausomai nuo jų arbatos pavyzdžių kokybės. Iš ūkininkų perka nuo 5 iki 50 kg arbatos. Ne apimtys, o kokybė yra pagrindinis Ernesto kompanijos „Tealure“ rodiklis. Vaikinas nesiruošia statyti arbatos fabriko, tenori kurti išskirtinį produktą, padedantį augintojams.
Verslo našumas matuojamas pagal sugebėjimą prisitaikyti prie besikeičiančių aplinkybių. Kokių didžiausių iššūkių vaikinas sulaukė, vystydamas savo verslą?
Pirmasis – verslo kultūros skirtumai. Nepale galioja visiškai kitoks verslo supratimas. Skaičiai rodo, jog ūkininkui daug labiau apsimoka parduoti tau, o ne perpardavinėtojui, bet jis vis tiek nori daugiau argumentų. „4 mėnesius negirdėti iš ūkininko, kuriam pinigus sumokėjau ir laukiu prekės. Kasmet pavasarį važiuoju į Nepalą ieškoti naujų ūkininkų ir arbatų, bet dar neperkandau sistemos, kaip bendradarbiavimą padaryti sklandesnį“, -prasitaria Ernestas. Sunku kontaktuoti su ūkininkais išvykus iš Nepalo. Net rezervavus ar sumokėjus už prekę gali jos ir negauti.
„Skambini potencialiam klientui ir bandai siūlyti pavyzdžių, o paragavę žmonės dažniausiai ir nusiperka. Tiesiog turi parodyti jiems kokybišką prekę“, – aiškina pašnekovas. Edukacija ir arbatos pavydžiai padeda parodyti specializuotos arbatos pranašumą. Pripažįsta praradęs daugiau nei metus naiviai galvodamas, jog atidarius interneto parduotuvę klientai patys ateis. Pardavimas buvo minimalus ne dėl to, kad prekė buvo bloga, bet dėl to, kad nekontaktavo su savo klientais.
„Tik įtvirtinęs gerą savo vardą, kai žmonės žino, kad tavo prekė kokybiška, gali eiti į virtualią erdvę“, – kalba verslininkas. Nuo antrųjų metų jis pakeitė savo požiūrį ir ėmė ieškoti vietų, kur galėtų pardavinėti „Tealure“ arbatas. Taip pradėjo bendradarbiauti su restoranais, kavinukėmis ir viešbučiais.
Netikėtai aplankiusi idėja apie socialinį arbatos verslą visiškai pakeitė vaikino gyvenimą. Jo pavyzdys puikiai parodo, kaip keliavimas ir noras padėti kitiems gali sukurti pozityvius pokyčius visuomenėje. Vietos ir situacijos pakeitimas įkvepia pažvelgti į problemas iš kito kampo ir taip sukurti netikėtus jų sprendimo būdus.
Ernesto patarimai pradedantiems savo verslą
Svarbiausia – turėk tikslią viziją, kokį verslą nori matyti po 5 ar 10 metų. Turėk tikslą ir eik „kiaurai“.
Neprarask vizijos besigilindamas į smulkmenas. Žvelk į didesnį paveikslą. Pats daug laiko praleidau kapstydamasis po mažmožius. Minimali problema verslui jokios įtakos neturėjo.
Svarbu pradėti net nuo minimalių žingsnių. Žmonės prisiskaitę knygų, komentarų internete bijo pradėti, bet juk svarbiausia – pradėti, galbūt ir mažais žingsneliais, tačiau eiti į priekį. Ieškai klientų, pardavinėji draugams, žiūri, kaip jie reaguoja. Jei išpirko, užsisakė, eini toliau.