Žymusis kinų mąstytojas Konfucijus yra pasakęs: „Mokymasis be mąstymo beprasmis. Mąstymas be mokslo – kenksmingas.“. Taigi, kaip reikėtų mokytis, kad mokslo vaisiai iš tikrųjų taptų saldūs, o šaknys netaptų tokios karčios?
Psichologas, filosofas ir Kauno suaugusiųjų ir jaunimo mokymo centro direktorius Tomas Lagūnavičius atsiųstame pranešime spaudai pataria kaip reikėtų mokytis, kad pasiektum gerų rezultatų ir suprastum tai, ką išmokai.
Analizuokite. Pirmasis ir ko gero vienas svarbiausių mokymosi žingsnių – analizavimas. Susidūrus su bet kokia nauja informacija turite ją analizuoti. O tai reiškia, kad turite išskirti pirminius (svarbiausius) ir antraeilius dalykus. Kuomet susiduriame su nauja iki tol dar negirdėta informacija, natūralu, kad ji gali pasirodyti sudėtinga ir nesuprantama ir ypač jeigu jos yra daug. Tačiau, kai pradedame ją nagrinėti ir skaidyti į mažesnes dalis, viskas pasidaro šiek tiek lengviau.
Supraskite, kas yra svarbu. Dažnai studijuodami žmonės nesugeba suprasti studijuojamo dalyko visumos. Jie nagrinėja informaciją, nuolat skaito ir mokosi, tačiau neturi bendro suvokimo. Išnagrinėjus informaciją ir išskyrus pirminius ir antraeilius dalykus, jūs matote, kurie aspektai yra svarbiausi. Tuomet pagrindinę informaciją turite išmokti atmintinai, o papildomus dalykus žinoti tik per suvokimo procesą, tai reiškia užteks to, kad apie juos būtumėte girdėję.
Alternatyvos. Tuomet, kai žinote, kas yra svarbu, o kas yra ne taip reikšminga galite ieškoti įvairių sprendimų. Yra begalė alternatyvių sprendimų, jūs tik turite išsirinkti patogiausius ir jums priimtiniausius. Pavyzdžiui, jūs galite susidaryti tikslų planą, kuriame numatysite, kokią dieną ir ką mokysitės.
Kūryba. Pasirinkdami tam tikrą sprendimą, jūs galite pradėti kurti. Galite savo galvoje susikurti daugybę variantų, vieni iš jų – realūs ir įgyvendinami, o kiti – ne. Tačiau turėdami alternatyvių sprendimų, jūs turite pasirinkimą ir jau galite realizuoti savo idėjas.
Praėjus šiuo keturis etapus, šansai išmokti studijuojamą medžiagą ir pasiekti kažko svarbaus pasirinktoje srityje gerokai padidėja. Todėl pirmiausia stenkitės suvokti, išanalizuoti informaciją, tuomet ją išmokti ir tik galutiniame etape suprasti ją. Tuomet ne jūs tarnausite žinioms, o jos jums. Ir kaip sakė senovės graikų dramaturgas Aischilas: „Išmintingas ne tas, kuris daug žino, o tas, kurio žinios naudingos.“.