Taip ji praminta, nes nuolat būna pilna žmonių, negalinčių ramiai praeiti ar pravažiuoti neaplankius sodybos šeimininkės, našlės Birutės Jasnauskienės.
Laimė – ne turtai
Neužvažiuoti pas Birutę netgi sunku. Ji traukte traukia visus, pabuvusieji šalia patys pasijunta laimingesni.
Reikia trijų dalykų
B. Jasnauskienė įsitikinusi: kad padėtum ar kaip kitaip pasitarnautum žmogui, reikia trijų dalykų. Pamatęs, kad kitam reikia pagalbos, padėti turi spontaniškai, nesvarstyti, ar tai pačiam atneš naudos. Jokiu būdu nereikia galvoti apie atlygį. O visų svarbiausia – neturi rūpėti, ar kiti sužinos apie padarytą gerą darbą, o sužinoję – ar liaupsins tokį geradarį.
„Taip turėtų būti, bet aš matau, kad dabar gyvenimas toks, jog nemažai žmonių gerus darbus daro dėl reklamos. Aš juos darau tam, kad, kiek leidžia mano išgalės, pasitarnaučiau kitiems“, – sako Birutė.
Neseniai, kai Lietuva jau buvo nuklota sniegu, pas ją į namus taksi vairuotojas iš Kauno atvežė tolimą vyro giminaitį. Girtas, bemaž nepastovintis ant kojų, jis ištarė našlei: „Jei tu man nepadėsi, niekas nepadės. Priglausk kelioms dienoms.“
Matyti žmogų
Tikriausiai tai, B. Jasnauskienė svarsto, kad niekada neskirstė žmonių į mokytus ir nemokytus, doruolius ir paklydėlius, girtuoklius ir tuos, kurie nė lašo burnon neima, pavertė jos namus pakelės namais.
„Buvo čia tokie girtuoklėlių girtuoklėliai, amžinai neturintys pinigų. Gyveno visiems prasiskolinę, niekas jiems nebeskolindavo pinigų, gerai žinojo, kad neatiduos. Žinojau ir aš, bet skolindavau. Dabar mano skolininkai jau kapuose, o aš meldžiuosi už juos, nuėjusi į kapines žvakutę uždegu“, – pasakoja moteris.
„Prisimenu prieš metus mirusio, kitados Upytės parapiją aptarnavusio kunigo Juozapo Antanavičiaus žodžius, apie mūsų šeimą pasakytus per pamokslą. Nors kunigas neminėjo mano tėvelių pavardės, žinojau, kad pasakojo apie mus, nes pati buvau tų įvykių liudininkė. Pamenu, kaip pas mano tėvus užsukęs kunigas nusistebėjo, kad gryčia tai nedidelė, o kiek joje žmonių.
„Kad tik meilės būtų, o vietos visada visiems užteks“, – tuomet kunigui paaiškino mama, o kunigas per pamokslą persakė žmonėms“, – pamena B. Jasnauskienė.
Viena, bet ne vieniša
„Kartais išgirstu sakant, kad gerai tau, Birute, nebesi viena. Taip, tikrai, gerai. Bet taip pat man gera būti ir vienai. Ir gyvendama viena dar niekada nesu pasijutusi vieniša. Jaučiu pilnatvę, esu laiminga“, – tikina B. Jasnauskienė. Ji svarsto, jog perskaitę tokius žodžius ne vienas gali pagalvoti, kad Birutės gyvenimas vien rožių žiedlapiais nubarstytas.
„Niekada nepriekaištavau Dievui, kad pasiėmė man taip brangius žmones. Suprantu, kad tokia buvo jo valia. Melsdamasi niekada jo neprašau, kad vykdytų tai, ko aš noriu, kas, manau, kad man naudinga ir gera. Prašau, kad galėčiau priimti jo valią, nes daug geriau už mane žino, ko man reikia“, – sako B. Jasnauskienė.
Liepė perauklėti mamą
Mamai uždraudus, nebuvo ji nei spaliuke, nei pioniere. Mena, kad dėl to į namus net buvo atėjusi pedagogų delegacija, reikalavo, kad mama įrašytų dukrą į šią organizaciją, nes vaiką reikia auklėti teisingai.
„Mama tuomet čiupo ant stalo gulėjusį ar katekizmą, ar Šventąjį Raštą, atvertė tą puslapį, kur surašyti dešimt Dievo įsakymų, paaiškino, kad vaikus auklėjanti pagal juos, ir paklausė, kuris iš šių įsakymų negeras. Delegacija nerado, ką jai atsakyti, ir išėjo“, – mena B. Jasnauskienė.
Per stojamuosius, aplenkusi šimtus konkurentų, tapo Kauno politechnikos instituto visuomeninio maitinimo specialybės studente.
Tapo „pročkele“
Studijų metai Kaune, pasak B. Jasnauskienės, nebuvo kuo nors ypatingi. Daug mokytasi, džiaugtasi jaunyste. Po studijų teko dirbti konditerijos cechuose, veikusiuose prie tuomečių Panevėžio „Pušyno“, „Nevėžio“, „Stumbro“ restoranų, daliai jų ir vadovavo.
Kepti sausainius, pyragus, tortus ir kitokius gardėsius jai tikrai patiko. Dalyvauta ir konditerių konkursuose, skinti laurai. Po darbo eidavo šeimininkauti tiems, kas puotas rengė savo pačių namuose. Pasak B. Jasnauskienės, bepigu dabar, kai restorane gali užsakyti, ko širdis geidžia, gali šventes rengti jame, o jeigu pageidausi, pagamintus valgius ir į namus atveš. Sovietmečiu tokių paslaugų negaudavai, vestuvės, krikštynos, jubiliejai būdavo švenčiami namuose, palaidoję mirusiuosius, į šermenų pietus giminės, kaimynai buvo kviečiami į mirusiojo namus. O vaišes ruošdavo kviečiamos šeimininkės, tą teko daryti ir Birutei.
Birutė prisiėmusi tarnystę ir Upytės parapijoje. „Esu vadinamoji pročkelė“, – sako. Ir paaiškina, kad būti „pročkele“ – tai rūpintis bažnyčios švara ir tvarka. Ji skalbia, lygina užtiesalus altoriams, tvarko bažnytinius kunigų drabužius, rūpinasi, kad altoriai būtų išpuošti gėlėmis. Didžiulis šios moters nuopelnas, kad Upytės parapija turi savo namus, kuriuose švenčiama, jei reikia, šarvojami mirusieji. Tai ji parašė projektą, reikalingą gauti lėšoms, už kurias buvę Upytės pionierių namai tapo parapijos namais.
Pati troboje, bet siela Krekenavoje
„Gilinu tikėjimą, kaskart išgirstu ir išgyvenu ką nors nauja, mąstau, vis geriau pažįstu Šventraštį“, – pasakoja moteris. Per tokius užsiėmimus ji meta visus darbus, neatsakinėja į skambučius, tad bičiuliai žino, kad trečiadienių vakarais Birutė visa savo siela yra Krekenavoje, nors ir sėdi savo troboje Tarnagaloje.
Jai ištekėjus, gimė vaikai, keitėsi santvarkos, o tuomet jau prasidėjo kelionės su šeima. Ir dabar tarnagalietė pripažįsta esanti keliautoja, vyksta kur tik pakviečiama. O kviečia ją daug kur ir daug kas. Bet didžiausias Birutės noras – kad ir jos vaikus, ir anūkus aplenktų negandos. Sau ji linki sveikatos ir prasmingo gyvenimo, kokį, beje, ir gyvena.