Konsultuoja pedagogė Jolanta Danilevičienė, Vilniaus lopšelio–darželio „Rūta“ auklėtoja metodininkė:
Nauda neabejotina
Ar iš tikrųjų tiek daug veiklos reikia mažyliui, kuris tik žengia pirmuosius žingsnelius, kuris dar nekalba, o jo žodynas susideda iš 3 žodžių; „ma“ (mama), „do“ (duok), „ne“ (ne)? „Tavo vaikas“ ne vieną kartą rašė apie ankstyvojo lavinimo mokyklėlių naudą ir smagumą, tuo neabejoja ir pedagogė Jolanta Danilevičienė. Tai puiki alternatyva vaikučius namuose auginančioms mamoms, kurios gali ir nori su mažyliais lankyti tokias pamokėles.
...tačiau yra ir mitų
Patyrusi pedagogė Jolanta sako, kad neretai ankstyvojo lavinimo mokyklėlės, kviečiančios muzikuoti kūdikius nuo keturių mėnesių, yra labiau skirtos... mamoms. Mat namuose užsisėdėjusios mamos džiaugiasi bet kokia proga ištrūkti iš namų.
O čia dar sutinki „likimo draugių“, su kuriomis gali smagiai paplepėti, aptarti tai, kas rūpi auginant kūdikius. Mažutis kūdikis tokiose mokyklėlėse saugiai įsitaiso suaugusiajam ant rankų, o ratelius žaidžia ir daineles dainuoja mama. Vadinasi, tikrai teisėtai tokios mokyklėlės galėtų vadintis ne kūdikių, o mamų lavinimo įstaigomis.
5 mitai apie kūdikių ankstyvojo lavinimo įstaigas
1–as mitas. Ankstyvojo lavinimo mokyklėlėse dirba profesionalai ir tik jie gali visapusiškai ugdyti mažylį nuo gimimo.
Iki trejų metų vaikui svarbiausia yra jo ir mamos ar kito šeimos nario prieraišus ryšys, būdamas tokio amžiaus dar nėra subrendęs aktyviai ir ilgai bendradarbiauti su svetimu žmogumi – šiuo atveju muzikos, dailės ar kito dalyko mokytoju. Kad galėtų bendrauti su išoriniu pasauliu, mažyliui reikia tarpininko – ko nors iš artimųjų. Be to, neretai ankstyvojo lavinimo mokyklėlių įkūrėjos yra mamos, įkvėptos savo vaikų. Bet kokiu atveju lankyti tokias ankstyvojo lavinimo mokyklėles yra prasminga tik tada, kai su vaikučiu užsiimama ir namuose: dainuojamos tos pačios dainelės, klausoma muzika, žaidžiami žaidimai.
Patarimas. Net ir lankydama ankstyvojo lavinimo mokyklėles, mama turi pasidomėti, kokie yra dabar jos vaiko raidos ypatumai, kaip užsiimti su juo taip, kad būtų smagu ir malonu, o ne keltų mažyliui įtampą. Vadinasi, tikroji pedagogė pirmaisiais kūdikio metais yra mama.
2–as mitas. Vaikui reikia kuo anksčiau pradėti bendrauti su kitais vaikais, mokytis socialumo. Ankstyvojo lavinimo mokyklėlės tam – tinkamiausia vieta.
Vaikai iki dvejų metų nežaidžia drauge su bendraamžiais, nemoka bendradarbiauti su grupe. Be to, per ankstyvojo lavinimo pamokėles dažniausiai vaikams bendrauti ir nelieka laiko – per skirtą laiką dainuojama, šokama, žaidinama, čia aktyviai visur dalyvauja ir mama. Nepamirškite ir to, kad kuo vaikas dažniau bus kolektyve su daug vaikų, tuo didesnė tikimybė „pasigauti“ virusų, vadinasi, – ir ligų.
Patarimas. Vaikučiui iki pusantrų–dvejų metukų bendraamžių kompanijos visiškai užteks, jei kasdien išeisite pasivaikščioti į kiemą ir smėlio dėžėje susitiksite „sauskelnėtų kolegų“. Arba pasikvieskite į svečius vieną du vaikučius su mamytėmis ir čia surenkite žaidimų valandėlę: vaidinkite lėlių teatrą, pieškite, lipdykite, karpykite.
3–ias mitas. Ankstyvojo lavinimo mokyklėlėse dirbama pagal išskirtines metodines medžiagas, naudojamos ypatingos priemonės, kurių niekur kitur nerasi.
Iš tiesų, jei apsilankytumėte daugelyje tokių mokyklėlių, pamatytumėte, kad visur dirbama panašiai: pačių mažiausiųjų pamokėles sudaro daug ritmiškų dainelių, žaidimų, pirštukų žaidimų, čia piešiama dažais, lipdoma moliu ar plastilinu, aplikuojama. Muzikinių instrumentų, naudojamų per kūdikių muzikos pamokėles, galima rasti parduotuvėse (taip pat ir interneto) ar netgi susimeistrauti pačioms, dainelių ir eilėraštukų apstu ir internete.
Patarimas. Surenkite namuose mažas ugdymo pamokėles – kelias minutes žaiskite su vaikučiu pirštukų žaidimus, pieškite, lipdykite ir užsiimkite kita veikla. Atminkite, kad kūdikiai gali sukaupti dėmesį 3–5 minutėms, paskui veiklą reikėtų keisti kita.
4–as mitas. Ankstyvojo lavinimo mokyklėlės yra modernesnės, šiuolaikiškesnės už vaikų darželius.
Prieš dvidešimt metų, kai jų ėmė rastis, gal ir lenkė vaikų lopšelius–darželius, tačiau šiandien šiuose dirbama pagal individualias ugdymo programas, kai derinama daug įdomių lavinimo būdų elementų, pavyzdžiui, naudojama Valdorfo, Montesori pedagogika, darželiai dalyvauja Zipio draugų ir kitose programose, nuolat jas atnaujina. Vadinasi, galima rasti vaikų darželių, kuriuose daug dėmesio skiriama etnografijai, kitur sustiprintas muzikinis ugdymas ar mokoma anglų kalbos, dar kiti yra ekologiški ir taip toliau.
Patarimas. Pasidomėkite, kuriuose vaikų lopšeliuose–darželiuose dirbama pagal jus dominančias programas.
5–as mitas. Ankstyvojo lavinimo mokyklėles lankantys vaikai auga visapusiškiau išsilavinę, jie gali vėliau lankyti geresnes mokyklas ir pasieks puikius rezultatus gyvenime.
Ankstyvojo lavinimo mokyklėlės nekelia tikslo paruošti kūdikius ir vaikus mokyklai, išugdyti dailės ar muzikos profesionalų. Tai pernelyg tolimos perspektyvos... Iš tiesų tai mitas, kad ankstyvojo lavinimo mokyklėlėse kiekvienam vaikui skiriama daug dėmesio, paprastai užsiimama grupelėmis ir tas „daug dėmesio kiekvienam vaikui“ yra gan ribota sąvoka.
Patarimas. Apie mokyklą galvokite, kai vaikui bus penkeri ar šešeri metai, o kol kas džiaukitės pirmaisiais mažylio gyvenimo metais ir nerūpestinga jo vaikyste.