Ir galite nesijaudinti, kad neva vaikui bus neįdomu mokykloje, jei jis jau pirmoje klasėje mokės skaityti, rašyti ar skaičiuoti. Mokykloje tiek visko įdomaus – naujos pažintys, tokie nesuprantami ir keisti mokytojai, o ir pati mokymo sistema bei nauja disciplinos samprata kur kas sudėtingesnė, nei paprastų skaičių mokymasis.
Padėkite vaikui greičiau apsiprasti mokykloje. Kad iš anksto supažindintumėte vaiką su skaičiais, reikia ne tiek ir daug pastangų – pakaks penkių ar dešimties minučių per dieną, ir net ne atskirai suplanuotų užsiėmimų, o laiko vaikui įprastose buitinėse situacijose.
Kad artėjant mokyklai būtų išvystytas jūsų mažylio loginis mąstymas ir skaičiavimo pagrindai (nors iki dešimties), verta užsiimti jo mokymu anksčiau – šias žinias galima diegti jau nuo dvejų ar dvejų su puse metų. Galite nupirkti vaikui vadovėlių ar lavinamųjų knygelių – gražūs paveikslėliai ir žaidybinis mokymosi pobūdis leis jūsų atžalai paprasčiau įsisavinti naują informaciją ir lengviau prisiminti tai, ką jam aiškinate.
Tačiau tai vėliau. Pradžiai užtenka supažindinti vaiką su pagrindinėmis sampratomis „vienas“ ir „du“. Paprasčiausia tai daryti kaip pavyzdžius imant paprastus, vaikui įprastus, vienodus daiktus – tai gali būti kas tik norite, nuo šaukštų iki sagų. Padėkite priešais vaiką iš pradžių vieną daiktą, paskui du, aiškindami, kad štai vienas, pavyzdžiui, puodelis, o štai ir kitas, o jei kartu – tai du puodeliai.
Palaipsniui didinkite „puodelių“ skaičių, tačiau tik tiek, kiek vaikas pats sugebės suvokti. Iki trejų metukų vaikas galės ramiai orientuotis skaičiuodamas iki dešimties. Svarbiausia – neskubėti ir atsiminti, kad negalima išmokyti vaiko tiesiog atsiminti skaičių, jis turi iš pradžių skaičiuoti realius daiktus, o jau paskui galės suskaičiuoti abstrakčius.
Kartokite esant bet kokiai patogiai progai, nereikalaukite, kad vaikas viską suprastų ir atsimintų iš pirmo karto – padėkite jam, nereikškite nepasitenkinimo ir susierzinimo, jokiais būdais nebarkite vaiko, jei jis painiojasi. Viskam savas laikas. Nuolat kartokite skaičiavimą ir jis įsimins.
Vaikui gali būti sunku išsėdėti vienoje vietoje, kol mama stengiasi išaiškinti jam skirtumą tarp vieno ir dviejų šaukštelių. Geriau mokyti ką nors veikiant – pavyzdžiui, išėjus pasivaikščioti („štai teta vaikšto su vienu šuniuku, o štai – su dviem“, „štai tu turi vieną kamuolį, ir anas berniukas turi vieną kamuolį, o jei pradėsite žaisti kartu – bus du kamuoliai“ ir pan.). Skaičiuoti galima viską, kas tik jus supa – paukščius, vaikus žaidimų aikštelėje.
Tokio amžiaus vaikai paprastai mėgsta dalyvauti namų ruošoje, todėl ir tvarkantis galima mokyti vaiką: „Paduok vieną lėkštę, suskaičiuok šakutes (ir t.t.)“. Taip pat svarbu išaiškinti lyginimo ir santykio pagrindus („šis puodelis didesnis nei anas“, „juodas šalikas yra platesnis“ ir pan.), dalinimo sampratą („tau pusė ir man pusė obuolio“).
Dar svarbu prieš mokyklą vaiką supažindinti su geometrijos pagrindais, paaiškinti, kas yra forma, kryptis, padėtis erdvėje. Kai skaičiai jau žinomi, galima pateikti sudėtingesnę užduotį – paprašyti vaiko papasakoti ne tik, kiek daiktų yra kambaryje, bet ir kaip jie išdėlioti. Ne mažiau svarbu ir santykio suvokimas – rodydamos daiktus prašykite vaiko nupasakoti daiktų kiekį („virtuvėje daug kėdžių ir vienas stalas“, „spintoje daugiau daiktų nei spintelėje“ ir pan.).
Be tokių savarankiškų žaidybinių užsiėmimų, galite naudotis ir mokomąja literatūra – skaitykite su vaiku pasakas, kur figūruoja skaičiai, prašykite jo perpasakoti tai, ką išgirdo, arba analizuokite siužetą skaičiais („piešinuke - viena pelytė“, „raudonų gėlyčių puokštėje yra daugiau nei oranžinių“, „kiek paršiukų pasislėpė nuo vilko?“). Taip pat galima naudoti spalvotas lazdeles – vaikas galės parodyti tą skaičių, kurį jis sako (svarbu, kad jūsų vaikas ne tik mokėtų suskaičiuoti turimus daiktus, bet ir parodyti reikiamą jų kiekį).
Ne mažiau svarbus lyginimas, sudėtis ir atmintis, skaičių tvarka dešimties ribose – viso to galima išmokyti žaidžiant, pavyzdžiui, užduodant mįslę vaikui („daugiau nei vienas, mažiau nei trys“) arba dirbant su sudedamosiomis dalimis („viena pusė ir antra pusė, kiek išeis jas sudėjus?“). Žaisdami mokykite, o mokydami žaiskite – tai padės vystyti vaiko loginį mąstymą, paprasčiau įsisavinti matematiką.