Įvairios Su-27 naikintuvo versijos kuriamos ne tik Rusijoje. Juos sėkmingai kopijuoja Kinija.
Rusija gamina įvairiausias naikintuvo „Sukhoi“ modifikacijas, nuo gana paprasto Su-30M2 iki naujausio modelio Su-35. Tačiau ir Kinija gamina labai daug šių lėktuvų kopijų. Ši šalis stengiasi sukurti vis modernesnes ir tobulesnes bazinės sovietų konstrukcijos versijas. Dažniausiai tai nelegalios kopijos, kurias Pekinas atkuria pagal originalius rusiškus pavyzdžius, o tada modifikuoja. Tikėtina, kad artimiausiu metu kiniški ir rusiški „Sukhoi“ naikintuvų pavyzdžiai susikaus pardavimų rinkose. Scenarijų, kai eksporto kovoje susiduria Su-35 ir J-11D naikintuvai, galima lengvai įsivaizduoti, rašo interneto leidinys „National Interest“.
Tačiau bent jau kol kas Rusijos gamybos „Sukhoi“ turi nemažai techninių pranašumų prieš savo kiniškas kopijas. S-35S yra pats naujausias iš iki šiol sukurtų šio modelio naikintuvų. Jis turi aukštos klasės elektroniką, patobulintą korpusą ir pagerintus variklius. Tai labai efektyvi kovinė mašina, ir jeigu kuri nors šalis turėtų daug tokių naikintuvų, galėtų Vakarų oro pajėgoms sukelti rimtą grėsmę. Kiti rusiški Su naikintuvų variantai, tokie kaip Su-30SM ir Su-34, taip pat yra labai galingi.
Tačiau kinai sparčiai vejasi. Jie ne tik kopijuoja, bet ir pradėjo kurti savas šių naikintuvų versijas. Vienas aukštas pareigas JAV aviacijos srityje užimantis pareigūnas atskleidė, kad Kinijoje prasideda „aerokosminis“ renesansas. Pagrindinė kinų problema yra ta, kad smarkiai atsilieka jų variklių projektavimas ir gamyba. Laboratorijoje Kinijos inžinieriai gali sukurti gerai veikiantį variklį, tačiau kol kas nesugeba užtikrinti patikimos serijinės jų gamybos. Tai – jų Achilo kulnas.
Greičiausiai kitas šalis Kinija vejasi gamindama radioelektroninę įrangą ir sensorius, tačiau šiai dienai nėra aišku, ar jų sistemos yra pakankamai efektyvios. Akivaizdu, kad kinai kuria ir elektroninio skenavimo radarus, tačiau negalima pasakyti, kiek jie yra ištobulinti. Lygiai taip pat, kinai kuria savo radioelektroninės kovos priemones, infraraudonųjų spindulių paieškos ir sekimo sistemas bei elektrooptines nusitaikymo sistemas. Ir nors lankstinukai ir katalogai daro įspūdį, turima labai nedaug informacijos apie tai, kaip šios sistemos veikia realybėje. Turint omenyje, kad kinai kol kas yra kovinių lėktuvų ir jų komponentų kūrimo sferos naujokai, visai įmanoma, kad originalūs rusų gamybos „Sukhoi“ naikintuvai yra vis dar geresni už kiniškas kopijas.
Nepaisant to, kinų aviacijos pramonė gamina įspūdingą Su modelio naikintuvų kolekciją. Be originalių J-11, J-11A naikintuvų ir legaliai gaminamų J-11B, Kinija kuria šiuolaikines šių naikintuvų versijas, įskaitant J-11BS, J-11D ir kovinį naikintuvą J-16. Kinai taip pat sukonstravo lėktuvnešiams skirtą jūrinį naikintuvą J-15, remdamiesi Su-33 naikintuvo prototipu. J-11D naikintuvas yra pati efektyviausia kiniška Su-35 kopija, nors ir nusileidžia originalui pagal manevringumą, elektronikos ištobulinimą ir varomąją jėgą. Gali būti, kad kiniškas variantas yra pigesnis ir ateityje taps patrauklesne preke, jeigu kinai sugebės sukurti tinkamus variklius. Tačiau iki to – dar ilgas kelias.
Su laiku Kinija karinėje aviacijos pramonėje sugebės konkuruoti su Rusija, o kada nors netgi ją aplenks. Kinai turi daug pinigų, ir yra pasiruošę juos leisti savo karinio potencialo didinimui. Jie taip pat mielai vagia tas technologijas, kurių patys dar neturi, tokiu būdu sutaupydami laiko ir pinigų. Dabar, kai sugebėjo pasinaudoti daugmaž visomis naudingomis Rusijos technologinėmis inovacijomis, Kinija pradeda domėtis amerikiečių karine aviakosmine sritimi, bandydama atskleisti jų technologijas ir gamybos paslaptis.
Tačiau Kinijai koją kiša nuosavų inovacijų trūkumas ir labai silpna kokybės kontrolė. Tai viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl Pekinui iki šiol nepavyksta sukurti gerai veikiančio naikintuvų variklio. Kol Pekinas nepagerins variklių gamybos ir kokybės, jo aerokosminė pramonė pirkėjams nebus patraukli.