1. Ką daryti, jei Jūsų skrydis atšauktas, atidėtas ilgam laikui arba Jus atsisakoma vežti?

Prieš išvykdami į oro uostą, pasitikrinkite skrydžio laikus, kadangi jie gali būti pakeisti. Jei skrydis atšauktas ar atidėtas ilgiau nei 5 valandoms arba Jus atsisakoma vežti, prašykite grąžinti pinigus už nepanaudotą bilietą ar jo segmentus arba kito Jums tinkančio skrydžio į galutinę kelionės paskirties vietą greičiausiu laiku.

Taip pat Jūs turite teisę į rūpinimąsi (maistas, gėrimai, ryšio paslaugos ir nakvynė, jei būtina), kuri suteikiama priklausomai nuo skrydžio trukmės ir atidėjimo laiko.

Prisiminkite, kad pasirinkus pinigų grąžinimą už skrydžio bilietą, oro vežėjas nėra įpareigotas Jums teikti teisę į rūpinimąsi ar siūlyti kito maršruto.

2. Teisė į kompensaciją atsisakius vežti, atšaukus skrydį ar atidėjus jį ilgam laikui.

Atsisakius vežti, atšaukus skrydį ar vėlavus atvykti daugiau nei dvi valandas, Jūs turite teisę gauti kompensaciją nuo 125 iki 600 eurų, priklausomai nuo skrydžio trukmės ir atidėjimo laiko. Bet kokiu atveju, oro vežėjas Jus turi informuoti apie Jūsų teises ir atsisakymo vežti, skrydžio atšaukimo ar atidėjimo daugiau nei dviems valandoms priežastį.

Jei keleiviai mano, kad oro vežėjas nesuteikia minimalių keleivių teisių pagal ES teisę, jie turėtų kreiptis į nacionalinę priežiūros instituciją ES (taip pat Islandijoje, Šveicarijoje ir Norvegijoje) pagal įvykio vietą. Jei įvykio vieta yra už ES, tačiau vežėjas yra ES bendrovė, keleivis skundą gali pateikti pirmame arba paskutiniame kelionės taške ES.

Nacionalinių priežiūros institucijų sąrašą rasite čia.

3. Dingęs ir sugadintas bagažas.

Jei bagažas sugadinamas, skundą oro vežėjui reikia pateikti per 7 dienas, jei bagažas vėluoja – per 21 dieną nuo jo atgavimo. Ieškinys teismui turi būti pateikiamas per 2 metus nuo atvykimo datos. Kompensacija už sugadintą ar vėluojantį bagažą gali siekti 1223 eurus. Jei vežatės vertingus daiktus, vertėtų apsidrausti papildomai arba vežėjui pateikti specialią deklaraciją registracijos į skrydį metu ir sumokėti papildomą mokestį. Jei kyla nesklandumų, kreipkitės į nacionalines vartotojų asociacijas arba Europos vartotojų centrų tinklą (ECC-Net).

4. Kainų skaidrumas.

Kainų skaidrumas yra svarbus principas, kurio turi laikytis vežėjai. Kai vartotojai perka skrydžio bilietus internetu, galutinė ir išsami kaina turi matytis nuo pirminio puslapio, tai suteikia galimybę vartotojams palyginti siūlomas kainas. Kainos priedai turi būti nurodomi aiškiai ir skaidriai.

5. Saugumas oro uostuose.

Oro keleiviai gali vežti skysčių atskirose talpose, kiekvienoje talpinant daugiausiai 100 mililitrų. Visas skysčių kiekis negali viršyti 1 litro vienam keleiviui. Talpos turi būti supakuotos viename permatomame, uždarame plastikiniame maišelyje.

Lankstuką apie svarbiausias saugos taisykles galite rasti čia.

6. Saugumas skrendant.

Bendrijos sąrašas, numatantis oro vežėjus, kuriems draudžiama vykdyti veiklą ES, yra svarbi iniciatyva siekiant užtikrinti saugumą. Išbraukimas iš sąrašo galimas, jei suinteresuota šalis įdeda daug pastangų ir laikosi svarbiausių saugos standartų.

Uždraustiems oro vežėjams draudžiama skristi į ar iš ES. Tačiau ES negali uždrausti joms vykdyti skrydžių likusioje pasaulio dalyje. Jei planuojate skristi už ES ribų, rekomenduojama pasitikrinti ES juodąjį aviakompanijų sąrašą.

Uždraustų oro vežėjų sąrašą galite rasti čia.

7. Neįgaliųjų ir riboto judrumo keleivių teisės.

Nediskriminacijos principas neįgaliesiems ir riboto judrumo keleiviams garantuojamas pagal galiojančius reglamentus oro ir geležinkelių keleiviams.

2008 m. gruodį Europos Komisija pateikė du pasiūlymus dėl neįgaliųjų ir riboto judrumo asmenų apsaugos keliaujant vandens transportu ir autobusais.

Apie reikiamą pagalbą neįgaliesiems ir riboto judrumo keleiviams reikia pranešti bent 48 val. iki išvykimo. Tokia pagalba turi būti nemokama.

Daugiau apie neįgaliųjų ir riboto judrumo keleivių teises keliaujant oru rasite čia.