Bet visgi kaip elgtis tokioje situacijoje? Ir ko gali tikėtis nemalonumus patyręs poilsiautojas?
Už 9 valandų laukimą – ne menka kompensacija
Kaunietis Dainius Pukalskas prieš metus taip pat nežinojo, kaip elgtis ir ko tikėtis, kai jų lėktuvas neišskrido laiku iš Koso salos – vėlavo net 9 valandas. „Oro uoste mumis pasirūpino, kaip privalėjo – davė maisto ir gėrimų. O apie tai, jog mums priklauso kompensacija, sužinojome tik grįžę į Lietuvą. Kadangi kelionę pirkome per kelionių agentūrą, ji mums ir patarė kreiptis į avialinijas dėl atlygio“, – sako nukentėjęs keliautojas.
Anot pašnekovo, du mėnesius jie iš bendrovės nesulaukė jokių konkrečių atsakymų, todėl tuomet nusprendė kreiptis į teisės specialistus: „Ta pati kelionių agentūra parekomendavo kreiptis į advokatą, taip ir padarėme.“ Dainius tikina, jog nors procesas buvo ilgas – kompensaciją jie gavo tik po metų, tačiau buvo verta – atlygis padengė teisininko išlaidas ir jiems dar liko nemenka pinigų suma. Iš viso vyras kartu su žmona gavo 800 eurų kompensaciją. „Nors patyrėme nemalonumų, tačiau už šį atlygį galėjome vėl keliauti“, – šypsosi vyriškis.
Jei lėktuvas vėluoja daugiau nei 2 valandas
Advokatų kontoros ADER advokatas Edmundas Rusinas teigia, jog kiekvienam keleiviui visuomet svarbu žinoti savo teises. Ir ypač verta jomis pasidomėti prieš keliaujant svetur. „Jei lėktuvas yra atšaukiamas arba vėluoja daugiau nei 2 valandas, keleiviai turi teisę reikšti pretenzijas ir gauti kompensaciją.“ Europos sąjungos reglamentai nustato, jog pagal kelionės atstumą priklauso kompensacijos dydis. Iki 1500 km – 250 eurų kompensacija, Bendrijos vidaus skrydžių atveju ir 1500-3500 km – 400 eurų, daugiau kaip 3500 km – 600 eurų.
Tačiau, anot teisininko, ypatingų aplinkybių metu – dėl meteorologinių sąlygų, oro eismo valdymo sprendimų, politinio nestabilumo ar keleivių saugumo – kompensacija nepriklauso: „Bet verta nepamiršti dar vieno dalyko. Nors tokių atvejų metu jums ir nepriklausytų kompensacija – avialinijos jumis turi pasirūpinti. Leisti nemokamai susisiekti su artimaisiais telefonu ar elektroniniu paštu, pasirūpinti, maistu, gėrimu, nakvyne ir net transportu iki viešbučio – jei to reikia.“ Na, o jei viskuo pasirūpinote savo lėšomis – bendrovė jūsų patirtus finansinius nuostolius turi kompensuoti.
Daugiau drąsos
Tokių situacijų, kai nukenčia keleiviai, nutinka nemažai – jos aprašomos žiniasklaidoje, aptariamos draugų rate, tačiau lietuviai nesiryžta kreiptis pagalbos į patyrusius specialistus. Baiminasi, jog tai užims daug laiko, teks daug nervintis ir išleisti daug pinigų. „Tai klaidinga nuomonė. Visų pirma, dažnai nukentėjusiai pusei skiriama ne tik kompensacija, bet ir atlyginamos advokato išlaidos. Be to, jei kreipiamasi į kvalifikuotą specialistą – tai daug laiko neužima, kadangi beveik viskuo rūpinasi teisininkas“, – teigia. E. Rusinas.