Bendro Vatikano ir „Microsoft“ projekto metu susijungia dirbtinio intelekto technologija ir dvasinė bei kultūrinė Šv. Petro bazilikos istorija. Šios iniciatyvos metu sukurta dirbtinio intelekto įgalinta paroda „Pétros ení“ (liet. „Petras yra čia“), suteikianti prieigą prie vieno žymiausių pasaulio architektūrinių paminklų visiems pasaulio žmonėms.
Ją Vatikane kūrė ir įgyvendino lietuviai – „DADADA Studio“ dizainerių bei „Processoffice“ studijos architektų komanda iš Lietuvos.
Ekspozicijos tikslas – atverti nematytas erdves
Galimybę atverti kuo daugiau bazilikos erdvių padiktavo 2025 metais vyksiantys šventieji Jubiliejaus metai, švenčiami vos keturiskart per šimtmetį. Atvira Šv. Petro bazilika – Popiežiaus Pranciškaus siekis suteikti žmonėms galimybę pamatyti, pajausti ir patirti bazilikos dvasią.
„Dalyvavimas šiame projekte leido suprasti, koks sudėtingas ir kompleksiškas yra šis statinys. Dirbdami supratome, kiek daug dalykų yra nematoma plika akimi – mozaikos, meno kūriniai, inžineriniai sprendimai, vandentiekio sistemos, ryšių laiptinės. Taip pat ir sakralioji erdvė – kriptos bei rūsiai“, – sako „DADADA Studio“ įkūrėjas Martynas Birškys.
Dėl šios priežasties Vatikanas ir „Microsoft“, bendradarbiaujant su prancūzų įmone „Iconem“, sukūrė skaitmeninį Šv. Petro bazilikos dvynį. Naudojant pažangią fotogrametriją ir dirbtinį intelektą, buvo sukurta itin tiksli bazilikos 3D kopija, leidžianti žmonėms tyrinėti Šv. Petro bazilikos Vatikane istoriją ir architektūrą.
„Skaitmeninis bazilikos dvynys leidžia apžiūrėti ir tyrinėti pastatą itin detaliai. Žmonės gali suprasti statinį inžinerine prasme, įvertinti jos kismą, aplankyti vietas, į kurias nebuvo galima įžengti daugybę metų. Pavyzdžiui, tiek altoriai, tiek kupolas yra dekoruoti mozaikomis – iš didelio atstumo to pastebėti ir apžiūrėti yra neįmanoma, o skaitmeninis bazilikos dvynys tai leidžia padaryti iš labai arti“, – pasakoja M. Birškys.
Išskirtinę ekspoziciją kūrė lietuviai
Siekiant žmonėms atverti dar daugiau bazilikos erdvių, buvo nuspręsta sukurti dvi „Pétros ení“ parodas, kurios būtų įkurtos iki tol lankytojams visiškai neprieinamose patalpose.
„Pétros ení“ parodose derinamos istorinės, religinės įžvalgos ir skaitmeninės Šv. Petro bazilikos rekonstrukcijos, todėl lankytojams siūloma unikali meno ir architektūros patirtis tiek interaktyviose platformose, tiek fizinėse erdvėse. Parodose išryškinami pagrindiniai vizualiniai bei istoriniai bazilikos elementai, o interaktyvūs skaitmeniniai komponentai, patobulinti dirbtiniu intelektu, suteikia galimybę juos tyrinėti dar giliau.
Kurti išskirtines bazilikos ekspozicijas patikėta lietuvių duetui – „DADADA studio“ ir „Processoffice“. Pasak apdovanojimus už išskirtinę architektūrą tiek Lietuvoje, tiek užsienyje pelniusios „Processoffice“ studijos bendraįkūrėjo, architekto Roko Kilčiausko, galimybė prisidėti prie unikalaus projekto kūrybos proceso atsirado laimėjus konkursą.
„Konkursas buvo kviestinis, jo rengėjams siuntėme savo darbų rinkinį ir idėjas, kokia galėtų būti ekspozicija, kas joje turėtų būti vaizduojama ir pan. Kuriant ekspozicijas visuomet pirmiausia mąstai apie naratyvą – į parodą ateiname ne tik pažiūrėti eksponatų, bet ir išgirsti konkrečią žinią, kuriai formuoti naudojame ne tik tekstą, bet ir erdvinius sprendinius, medžiagas, formas. Šiose parodose svarbiausia ir prasmėmis talpiausia kūrybos priemonė yra šviesa“, – sako R. Kilčiauskas.
Jis priduria, kad nors „DADADA Studio“ yra tarsi „kūrybinės smegenys“, o „Processoffice“ atsakingi už architektūrinę dalį ir dirba su erdve, proceso metu komanda tariasi dėl kiekvieno žingsnio: „Svarbu suprasti, kad ekspozicija yra vienalytis darinys – ji apima tiek erdvinius, tiek funkcinius, tiek estetinius aspektus, kurie visapusiškai išpildo pagrindinį kūrybinį sumanymą.“
Profesionalų komanda ir kūrybos proceso iššūkiai
Kuriant tokią išskirtinę ekspoziciją, buvo neišvengta ir iššūkių. Pasak M. Birškio, jie komandą pradėjo lydėti vos sužinojus apie laimėtą konkursą.
„Per ilgus veiklos metus „DADADA Studio“ komandai teko įgyvendinti sudėtingų projektų su kultūros institucijomis, prezidentūra, verslo įmonėmis, tačiau darbas su Vatikanu sunkiai sulyginamas su bet kokia ankstesne patirtimi. Patekimas į Vatikaną, bendravimo etiketas, užduočių formulavimas, sprendimų priėmimas, gyvi susitikimai – visa tai yra nepakartojama ir tikrai išskirtinė patirtis“, – sako M. Birškys.
Jis priduria, kad kūrybos procese teko dirbti su „Fabrica di San Pietro“ – institucija Vatikane, besirūpinančia bazilika. Šioje institucijoje dirba daugiau nei 300 žmonių, nuo mokslininkų, architektų, religijos, meno tyrinėtojų iki darbininkų bei amatininkų. Pagrindiniai projekto iniciatoriai – Šv. Petro bazilikos arkikunigas kardinolas Mauro Gambeti ir „Microsoft“ prezidentas Bradas Smithas.
„Darbo metu pavyko išlaikyti puikius profesionalius santykius, o idėjos buvo labai teigiamai priimamos. Visi pristatymai ir bendravimas vyko dviem kalbomis – italų ir anglų. Iššūkius kėlė ir tai, kad parodos patalpos kelis kartus keitėsi, kadangi patekimas į jas nebuvo pritaikytas srautams nuo pat jų sukūrimo 16 amžiuje“, – pasakoja M. Birškys.
Neeilinė atsakomybė ir darbas greta Mikelandželo kūrinių
Pasakodamas apie išskirtinę galimybę kurti šią ekspoziciją, R. Kilčiauskas išskiria, kad neišvengiamai kartu atėjo ir didelė atsakomybė.
„Iš tiesų, kuriant tokiame kontekste, greta Berninio, Mikelandželo, Bramantės, Rafaelio ir kitų kūrusių bazilikos erdves, apima jaudulys. Tuo pačiu metu tai ir didelė atsakomybė bei galimybė, kadangi bendra erdvių proporcija yra itin įspūdinga, o aplinka – labai palanki kūrybai. Vienas didžiausių iššūkių buvo rasti tokius sprendinius, kurie pagarbiai įsilietų į istorinį bazilikos kontekstą, bet taip pat ir atspindėtų šiandienos estetiką“, – pasakoja R. Kilčiauskas.
Jam pritaria ir M. Birškys pridurdamas, kad darbas su šiuo projektu kuria itin didelę vertę tiek pasauliui, tiek pačiai komandai.
„Mums, kaip kūrėjams, dirbti su šiuo projektu buvo fantastiška – istorija, technologija, Vatikano meno kūrinių panaudojimas – puiki medžiaga bet kokiai ekspozicijai kurti. Šv. Petro gyvenimo etapams iliustruoti gavome net 5 a. kūrinį. Galimybę visą šį laiką dirbti su savo srities profesionalais, vaikščioti bazilikos patalpomis, matyti pieštuku užrašytus keleto šimtų metų senumo užrašus, aplankyti vietas, į kurias žmogus neužėjo šimtmečiais, leidžia augti tiek kaip žmogui, tiek kaip profesionalui“, – akcentuoja M. Birškys.
Be „DADADA Studio“ ir „Processoffice“ komandos šio projekto kūrybiniame procese dalyvavo Rytis Juodeika, Milda Šiulytė, Jonas Aliukas, Laura Metenkaitė, Justė Stefanovič. Taip pat animacijos studija „Meinart“, kūrusi animacijas ekspozicinėse erdvėse. Parodą instaliavo Lietuvos įmonė „Menų kalvė“, o audiovizualine dalimi pasirūpino prancūzų kompanija „Orpheo“.
Ekspozicija žiniasklaidai duris atvėrė lapkričio 11 d., o lankytojams bus prieinama nuo 2025 m.