E. komercijos pradžia – JAV

„E. komercijos kūdikystė prasidėjo dar 1994 metais, kai JAV Naujojo Hempšyro valstijoje pirmąkart įgyvendintas saugus atsiskaitymas internetu. Tada pirmąkart užsakymas buvo apmokėtas kreditine kortele, užkoduojant duomenis, tad šią dieną galime laikyti e. prekybos gimimu“, – sako „Pigu.lt“ rinkodaros vadovė Giedrė Vilkė.

Interneto revoliucija e. prekybai greitai davė apčiuopiamų vaisių – vos už 8 mėnesių buvo įsigyta pirmoji prekė iš internetinės parduotuvės „Amazon“ – programinės įrangos inžinierius iš Kalifornijos nusipirko Douglaso Hofstadterio knygą „Fluid Concepts And Creative Analogies: Computer Models Of The Fundamental Mechanisms Of Thought“. Įdomu, kad tai – mokslinis darbas apie dirbtinį intelektą, kuris šiandien e. prekyboje tampa vis reikšmingesnis.

„E. komerciją paskatino pirkėjų smalsumas, o augti padėjo prekių asortimentas. Puikus pavyzdys yra „Amazon“, kuri pasinaudojo savo konkurenciniu pranašumu prieš tradicinius prekybininkus – įmonė turėjo neribotas lentynas ir vieną ilgą paieškos langą, kuris išspręsdavo visas realioje parduotuvėje galinčias kilti problemas“, – teigia G. Vilkė.

Patogumą keičia patikimumas

2000 m. jau pusė amerikiečių turėjo interneto prieigą ir e. prekyba įžengė į naują etapą. Pirkimą internetu ypač skatino paslaugos patogumas – galimybė į namus gauti užsakymą ir taip išvengti ilgos kelionės iki prekybos centro augino pardavimus. E. parduotuvės ėmė rūpintis gausiu asortimentu ne tik tinklapyje, bet ir sandėlyje, kad galėtų populiariausias prekes pristatyti per dieną ar kelias.

Pasak G. Vilkės, inovacijos neaplenkė ir Baltijos šalių. Kadangi 2000 m. tik keli procentai Rytų Europos gyventojų turėjo interneto prieigą, proveržis įvyko tik beveik po dešimtmečio.

„Šį laikotarpį, kuris prasidėjo maždaug 2010 m., pavadinčiau sektoriaus „paauglyste“. Tuo metu tarp pirkėjų masiškai išpopuliarėjo socialiniai tinklai, tad vis stipriau reiškėsi noras priklausyti bendruomenei, tam tikrai socialiniai grupei. Didesnę svarbą įgavo išskirtinumo siekimas, pirkėjai ėmė tikėtis tik jiems aktualios informacijos pateikimo. Paskutiniai tyrimai sako, kad net 57 proc. vartotojų nusiteikę dalintis asmenine informacija tam, kad gautų personalizuotus pasiūlymus ir net beveik 40 proc. tikisi asmeniškai jiems pritaikytų prekių ar paslaugų“, – sako G. Vilkė.

Netrukus į e. prekybos rinką įsijungė ir patys socialiniai tinklai. „Facebook“ jau prieš penkerius metus pristatė mygtuką „Buy“. Jau kitąmet šiuo keliu pasekė „Pinterest“, kuriame atsirado „Buyable pins“. Pernai „Instagram“ suteikė galimybę nuotraukoje pažymėti produktą ir pirkti tiesiai iš socialinio tinklo. Šiems pokyčiam įgauti pagreitį padėjo ypatingai augantis mobiliųjų įrenginių vartojimas.

Kinija keičia žaidimo taisykles

„Kol Vakarų šalyse prekyba keliasi į socialinius tinklus, kinai socialinio tinklo elementus įkėlė į prekybą. Socialinių tinklų vaidmens imasi pačios e. parduotuvės, o tai iš esmės keičia žaidimo taisykles“, – šiandienines tendencijas apibūdina „Pigu.lt“ rinkodaros vadovė.

Pavyzdys – 2015 metais įkurta „Pinduoduo.com“. Ši e. prekybos platforma jau po pirmųjų metų veiklos turėjo 100 mln. vartotojų ir per dieną gaudavo daugiau kaip 1 mln. užsakymų. Paskui įmonė kone kas du mėnesius dvigubino prekybos apimtis, o pernai jau turėjo 420 mln. aktyvių vartotojų. Vos per pustrečių metų ji tapo trečia pagal dydį e. prekybos platforma šalyje.

„Pinduoduo.com“ įmonės paslaptis slypi jos aplikacijoje, kurioje patinkantis daiktas pateikiamas su dviem kainomis – viena yra perkant vienam, kita – perkant kartu su draugu. Beveik pusė „Pinduoduo.com“ pirkėjų įvardina, kad renkasi šią e. komercijos platformą dėl rekomendacijų ir galimybės sutaupyti perkant drauge. Be to, kai už prekės ženklą kalba pati bendruomenė, žmogus linkęs labiau tikėti jos nauda.

„Aišku, norisi sutaupyti, tad dažnai pirkėjai renkasi antrą kainą. Platformoje integruota sistema su populiariausiu socialiniu tinklu Kinijoje „WeChat“ – per mėnesį šis socialinis tinklas pasiekia milijardą kinų arba 70 proc. šalies žmonių, – leidžia pasidalinti šia reklama su draugais. Kai gaunamas patvirtinimas iš draugo, kad jis perka šią prekę, užsakymas perduodamas vykdymui. Tai nėra kažkas unikalaus, nes turėjome grupinio apsipirkimo kuponus, kurie leidžia sutaupyti perkant grupei žmonių. Tačiau esminis pokytis čia yra tas, kad pats pirkėjas yra ir reklamos skleidėjas, o ne tik asmuo, kuris naudojasi nuolaida“, – teigia G. Vilkė.

Ši platforma yra itin individualizuota. Aplikacijoje paieškos langelis yra paslėptas, daug dirbama ties algoritmais, kad klientui būtų rodomos aktualios prekės pagal jo poreikius.

„Būtent toks individualizavimo pavyzdys, kai pačios e. komercijos platformos ir jų naudotojai pataria, ką vertėtų įsigyti, panašu, ir gali būti e. komercijos ateitis“, – prognozuoja „Pigu.lt“ rinkodaros vadovė.

Birželio 6–7 dienomis vyksiantis technologijų ir inovacijų festivalis LOGIN 2019 šiais metais sugrįžta į „Litexpo“ erdves. Daugiau informacijos rasite čia.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)