Specialistų teigimu, tokie atvejai tik dažnės, o DI nuomonės formuotojai galiausiai taps norma ir tai gali sukelti naujų iššūkių. Pranešimuose spaudai apie dirbtinio intelekto sugeneruotus nuomonės formuotojus pasakoja „Telia“ ir „Tele2“ atstovai.
„Ispanijos modelių agentūros eksperimentas susilaukė ne tik didelio populiarumo, bet ir pasirodė esantis naudingas finansiškai. Rožiniais plaukais akį traukianti DI mergina vos per keletą mėnesių sugebėjo peržengti 100 tūkstančių sekėjų ribą ir savo kūrėjams jau uždirba dešimtis tūkstančių eurų per mėnesį. Žmonėmis apsimetančių DI nuomonės formuotojų jau yra ir daugiau, todėl artimiausiu metu visuomenei teks nuspręsti, ką su jais daryti – šalinti ar netrukdyti veikti šalia tikrų žmonių“, – artėjančią problemą pristatė „Telia“ Skaitmeninės pažangos centro dirbtinio intelekto ekspertas dr. Paulius Pakutinskas.
Pastūmėjo žmonių netobulumas
Priešingai nei būtų galima pagalvoti, Aitana Lopez nėra didžiųjų technologijų kompanijų produktas. Ši idėja gimė ispanų modelių agentūros „The Clueless“ įkūrėjui Rubenui Cruz, jaudinantis dėl nesėkmių versle. Vyras padarė išvadą, kad dėl daugumos klientų sustabdytų ir atšauktų projektų buvo kaltas ne prastas drabužių linijos dizainas, o žmogiškasis faktorius.
„Nuomonės formuotojai ir modeliai nėra mechanizmai, aklai vykdantys komandas ar idealiai besilaikantys susitarimų. Jie gali blogai jaustis, neatvykti į fotosesijas arba atsisakyti vykdyti užsakovo pageidavimus. Deja, šios žmogiškosios savybės dažnai nesuderinamos su numatytų reklaminių kampanijų tikslų siekimu, o dar didesnė problema, kad alternatyvų šiam medijų kanalui praktiškai neegzistuoja. Visa tai ir paskatino ieškoti būdų sukurti virtualią asmenybę be žmogui būdingų trūkumų“, – DI personažo atsiradimo motyvus dėstė specialistas.
Taip pasaulį išvydo Aitana Lopez, patraukliomis kūno formomis ir rožiniais plaukais akį traukianti 25 metų mergina iš Barselonos. Dirbtinio intelekto įrankiais sukurta asmenybė save apibūdina kaip stiprią ir nepriklausomą moterį, mėgstančią kompiuterinius žaidimus ir sportą.
Nauja pinigų „spausdinimo“ mašina?
Užmetę akį į Aitanos „Instagram“ profilį, sunkiai galėtume jį atskirti nuo tikro žmogaus paskyros. Kiekvienoje nuotraukoje matome tuos pačius veido bruožus ir figūrą turinčią moterį, pozuojančią įvairiais kampais ir dėvinčią skirtingų dizainerių drabužius. Be kokybiškų fotosesijų profilyje galima rasti netgi vaizdo įrašų apie šios DI nuomonės formuotojos dieną, nuolat keliamų „storių“ iš menamų kelionių bei kito tikroviško turinio.
Nenuostabu, kad tai padėjo A. Lopez nuo liepos iki gruodžio surinkti beveik 200 tūkstančių sekėjų ir iš įvairių garsenybių netgi sulaukti kvietimų į pasimatymą, šioms net nenutuokiant apie skaitmeninę merginos prigimtį.
„Tokia didelė sekėjų minia suteikia galimybę DI nuomonės formuotojos kūrėjams iš įvairių prekės ženklų prašyti maždaug 1000 eurų už kiekvieną reklaminį įrašą. Tačiau tikrasis tokių projektų uždarbis slypi suaugusiems skirto mokamo turinio platformose, tokiose kaip „OnlyFans“ konkurentė „Fanvue“. Ten skelbiami pikantiški kadrai, kuriuos Aitana gali „kepti“ nors ir 24/7, padeda jai susižerti net iki 10 tūkstančių eurų per mėnesį“, – pinigų srautų kilmę aiškino P. Pakutinskas.
Kita vertus, šie pinigai toli gražu nėra „spausdinami“ kompiuterio. Nors dirbtinis intelektas geba rašyti socialinių tinklų įrašų antraštes ir pagal pateiktą užklausą generuoti paveikslėlius, jis vis dar neišsiverčia be žmogaus pagalbos. Aitanos užkulisiuose dirba net kelių žmonių komanda, kiekvieną savaitę kurianti turinio idėjas, padedanti „nušlifuoti“ skelbiamas iliustracijas ir besirūpinanti, kad DI nuomonės formuotoja neprarastų „žmogiškos“ asmenybės.
Nauja realybė
Pasak P. Pakutinsko, Aitana nėra vienintelė DI socialinių tinklų žvaigždė. Virtuali devyniolikmetė iš Helsinkio Milla Sofia, italė Emily Pellegrini, berlynietė Sika Moon – tai tik keletas virtualių „influencerių“ pavyzdžių. Vartotojams palankiai priimant jų turinį, ateityje tokio tipo paskyrų tik daugės ir jų įrašai galiausiai atsidurs kiekvieno mūsų naujienų sraute.
„DI robotai jau dabar sudaro reikšmingą socialinių tinklų komentatorių dalį, tad jiems pradėjus masiškai kelti turinį, pagrindinės platformos gali prarasti visą savo žavesį. Žmonės visais laikais vertino autentiškumą ir ryšį su kitais žmonėmis, todėl nesuvaldyta DI “„asmenybių“ invazija gali juos išvyti į naujus DI neprieinamus socialinius tinklus. Tačiau galimai to neprireiks, nes populiariausios platformos DI sugeneruotą turinį ir profilius pradės žymėti specialiais ženklais, išvengiant nesusipratimų ir suteikiant pasirinkimą – matyti tokį turinį ar ne“, – reziumuoja specialistas.
Keičia rinką
Pasak Justinos Antropik, „Tele2“ skaitmeninių kanalų turinio vadovės, „ši influencerių tendencija jau dabar keičia rinką. Su virtualiais nuomonės lyderiais bendradarbiauti ryžtasi vis daugiau žinomiausių prekių ženklų. Manau, kad ateityje ši tendencija tik ryškės – dirbtinio intelekto tobulėjimas gali padidinti virtualių influencerių potencialą“.
Anot jos, virtualių nuomonės lyderių išskirtinumas yra tai, kad jie gali turėti standartų neatitinkančią, fantastinius filmus primenančią išvaizdą, kuri realiems žmonėms yra nebūdinga. Anot jos, šis faktorius gali pritraukti didelės auditorijos dėmesį ir susidomėjimą. Ypač jaunesniosios kartos, kuri mėgsta unikalios išvaizdos asmenybes. Dar vienas svarbus faktorius, pasak J. Antropik – kūrėjai gali visiškai kontroliuoti virtualių influencerių elgesį, pranešimus ir veiksmus. Be to, virtualūs influenceriai yra visada pasiekiami, todėl turinį gali kurti be pertraukų.
Tiesa, šie nuomonės lyderiai nėra savarankiški – už jų stovi įvairūs verslai, turinio kūrėjai ir ryšių su visuomene įmonės. Būtent šie žmonės nusprendžia, kokios bus virtualaus nuomonės lyderio savybės, sukuria tikroviškus asmenybės bruožus ir istorijas. Žmonės virtualius influencerius „apgyvendina“ sau artimuose scenarijuose: dirbtinio intelekto influenceriai geria kavą kavinėse, mėgaujasi saule ir atsiduria kitose kasdienėse situacijose, nors iš tiesų šios situacijos sugeneruotos kompiuterio.
„Virtualūs turinio kūrėjai turi daugybę pliusų. Visgi, tai nėra realūs žmonės, su realiomis istorijomis ir išgyvenimais, todėl svarbu pažymėti, kad virtualių influencerių atsiradimas taip pat kelia ir etikos klausimus, susijusius su tikrumo ir autentiškumo jausmu reklamoje bei vartotojų pasitikėjimu“, – pabrėžia J. Antropik ir kviečia susipažinti su žymiausiais virtualiais nuomonės lyderiais.
7 įtakingiausi virtualūs influenceriai
Lil Miquela – žinomiausia virtuali „Instagram“ nuomonės lyderė. Lil Miquela arba Miquela Sousa yra viena žinomiausių virtualių influencerių visame pasaulyje – „Instagram“ ją seka net 2,7 mln. žmonių. Ji net buvo įtraukta į žurnalo „Times“ 25 įtakingiausių žmonių internete sąrašą. „Instagram“ Miquela žinoma, kaip dainininkė, aktyvistė ir modelis. Ši virtuali influencerė bendradarbiauja su daugybe žinomiausių pasaulio prekių ženklų: „Calvin Klein“, „Prada“, „Samsung“ ir kt.
Imma – pirmasis virtualus modelis ir influencerė iš Japonijos. Imma – virtuali žvaigždžė Japonijoje. Ji išsiskiria ryškia išvaizda ir rožinės spalvos plaukais. Ši virtuali asmenybė pati abejoja savo egzistavimu ir tai parodo prie beveik visų savo įrašų dėdama grotažymę #ithinkimcgi (liet. „manau, kad esu sukurta kompiuterio“). Imma taip pat bendradarbiauja su didžiausiais pasaulinio garso prekių ženklais, tokiais kaip „Valentino“, „Amazon“, „Calvin Klein“, „Porsche Japan“, „Dior“, „Puma“, „Nike“ ir kt.
E.M.O.I – virtuali „Instagram“ kūrėja iš Vietnamo. Šios influencerės vardas kilęs iš vietnamietiško posakio „Em ơi“, kuris reiškia „Ei, mieloji!”. E.M.O.I – pirmoji virtuali turinio kūrėja iš Vietnamo. Didžiausias šios virtualios nuomonės lyderės išskirtinumas – elegancija ir išskirtinis estetikos suvokimas.
Ion Gottlich – virtualus sporto ir sveiko gyvenimo būdo influenceris. Net ir išgalvotas personažas gali tapti įkvėpimu sveikesniam gyvenimo būdui. Būtent toks yra vienas populiariausių ir žinomiausių virtualių šios srities turinio kūrėjų Ion Gottlich. Jis – pasitikintis savimi, šiek tiek arogantiškas, tačiau yra linksmas ir mielas. Ion Gottlich didžiausią dėmesį skiria dviračiams, todėl jo profilis rekomenduojamas būtent tiems, kurie domisi šia sporto šaka.
Shudu – pirmoji virtuali turinio kūrėja iš Pietų Afrikos. Shudu – pirmoji iš Pietų Afrikos kilusi virtuali influencerė. Su šia kūrėja jau dirba tokie prekių ženklai, kaip „Cosmopolitan“, „Vogue“ ir „Balmain“. Dėl elegantiškos, nepriekaištingos išvaizdos ir mielos asmenybės – ji yra itin geidžiama prabangių mados prekių ženklų.
Thalasya – virtuali gyvenimo būdo turinio kūrėja iš Indonezijos. Thalasya mėgsta „keliauti“ – jos „Instagram“ profilio turinys skirtas pasaulio tyrinėjimui. Pagrindiniai šios influencerės klientai – viešbučiai, restoranai. Su drauge Zeline Thalasya taip pat sukūrė verslą – įkūrė drabužių parduotuvę pavadinimu „Yipiiii“.