1970-ieji. Reklamos per televiziją suklestėjimas. Šiame laikotarpyje televizija tapo dominuojančia rinkodaros priemone. Reklamuotojai pradėjo kurti skambias melodijas, dainas, įsimintinus šūkius ir patrauklias reklamas, kurios pritrauktų auditorijos dėmesį. Daugelis dar iki pat šių dienų puikiai pamena tokius reklaminius šūkius kaip „Ahoy, pone bebre!“, „Tikro vyro kvapas“ ar garsiąją „L'Oréal Paris“ frazę „Nes TU to verta“. Nuolatos televizijoje skambėjusios frazės net ir praėjus keliems dešimtmečiams vis dar yra išlikusios žiūrovų atmintyje.
1980-ieji. Tiesioginė ir duomenų bazių rinkodara. Devintajame dešimtmetyje pradėjo populiarėti tiesioginės rinkodaros metodai. Šiame laikotarpyje vis dažniau pašto dėžutėse buvo galima rasti įvairių reklaminių skrajučių ar sulaukti pardavimų agento skambučio į duris. Itin populiarus tuo laikotarpiu buvo ir telemarketingas, o klientų duomenų bazių naudojimas suteikė galimybę kurti tikslinius ir asmeninius rinkodaros pranešimus.
1990-ieji. Skaitmeninės rinkodaros pradžia. Atsiradus internetui, pradėjo formuotis ir pirmosios skaitmeninės rinkodaros užuomazgos. Interneto svetainės, el. pašto rinkodara ir reklaminiai skelbimai suteikė naujų galimybių pasiekti konkrečias demografines grupes. Šiame dešimtmetyje smarkiai išpopuliarėjo ir grandininiai el. laiškai, tačiau jų šlovės valanda ilgai netruko – jau kito dešimtmečio pradžioje tokia el. laiškų forma buvo priskirta spamui (liet. pašto šiukšlėms).
2000-ieji. Socialinės medijos ir mobiliosios rinkodaros iškilimas. Šiame dešimtmetyje išpopuliarėjo socialinės medijos platformos „Facebook“, „Twitter“ ir „YouTube“. Tiesa, pirmasis socialinis tinklas, surinkęs milijoną aktyvių vartotojų buvo „MySpace“ – šis pasiekimas fiksuotas 2004 m. Vis labiau ėmė plisti ir išmanieji telefonai, dėl ko didesnę reikšmę įgavo ir mobilioji rinkodara.
2010-ieji. Duomenimis pagrįsta rinkodara ir personalizavimas. Šiuo laikotarpiu prasidėjo perėjimas prie duomenimis grindžiamos rinkodaros. Turėdami tinkamus duomenis, rinkodaros specialistai gavo daugiau galimybių suprasti vartotojų elgseną, jų pageidavimus ir taip panaudoti šią informaciją kampanijų nukreipimui tinkama linkme. Tokiu būdu tapo daug lengviau padidinti vartotojų įsitraukimą, konversijas ar sužinoti investicijų grąžą.
2020-ieji. Daugiakanalė rinkodara. Šiame dešimtmetyje rinkodaros specialistai daugiausia dėmesio skiria nuoseklios ir vientisos patirties kūrimui įvairiais kanalais. Naudojamos komunikacijos priemonės persidengia, papildo viena kitą, ko dėka pasiekiamas sinergijos efektas. Klientų patirtis ir įsitraukimas tapo svarbiausiais prioritetais, o prekių ženklai fokusuojasi į asmeninį bendravimą ir ilgalaikių santykių kūrimą.
Tad ko galima tikėtis 2024 metais ir kokios svarbiausios tendencijos turėtų išryškėti?
Rinkodaros, paremtos dirbtiniu intelektu, iškilimas. 2024 m. dirbtinis intelektas rinkodaros srityje ir toliau sparčiai populiarės. Specialistai vis dažniau naudosis dirbtiniu intelektu paremtomis technologijomis, norėdami analizuoti didelius duomenų kiekius ir automatizuoti pasikartojančias užduotis, taip užtikrinant efektyvesnį kampanijų valdymą. Svarbu paminėti ir tai, kad skaitmeniniuose kanaluose pasitelkiamas dirbtinis intelektas leidžia pašalinti ir galimą žmogaus šališkumo elementą. Tokiu būdu surinkta informacija yra objektyvesnė ir atskleidžianti faktinius vartotojų pageidavimus bei elgesį internete.
Pirmosios šalies duomenys taps nauju standartu. Rinkodaros specialistai savo strategijose vis dažniau pirmenybę teiks pirmosios šalies duomenims. Jie pasižymi didesniu tikslumu, todėl galima efektyviau individualizuoti kampanijas, pagerinti klientų patirtį ir užmegzti ilgalaikius santykius su savo tiksline auditorija.
Vaizdo įrašų rinkodaros dominavimas. Jau kuris laikas populiarumo viršūnėje įsitvirtinusi vaizdo įrašų rinkodaras avo pozicijų neapleis ir ateinančiais metais. Vaizdo įrašų turinys šiuo metu sudaro daugiau kaip 80 proc. viso interneto srauto, o ateityje, tikėtina, šis procentas tik augs. Dar didesnę reikšmę įgaus tiesioginės transliacijos, leidžiančios bendrauti realiuoju laiku ir užtikrinti glaudesnį ryšį su auditorija.
Augs dėmesys prekių ženklo paskirčiai ir socialinei atsakomybei. Vartotojai vis labiau rūpinasi savo ir aplinkos gerove – jiems svarbu tvarumas, ekologija, todėl jie yra linkę rinktis įmones, kurios atitinka jų vertybes. Dėl šios priežasties vartotojai vis daugiau dėmesio skiria prekių ženklų socialinei atsakomybei. Šis elementas gali stipriai pagerinti vartotojų įmonės vertinimą ir norą susitapatinti su ja, o tai lemia vartotojo elgseną, skatina lojalumą ir teigiamos informacijos skleidimą iš lūpų į lūpas. Todėl ateinančiais metais reklamuotojai fokusuosis į autentišką pasakojimą, pabrėždami savo įsipareigojimą socialinėms priežastims ir tvarumui.
Bus dažniau atsigręžiama į tradicinius reklamos kanalus. Nors pastaraisiais metais tikrą aukso amžių išgyveno socialinių tinklų reklama ir influencerių rinkodara, pastebima, kad vis daugiau prekių ženklų atsigręžia į tradicinę reklamą. Radijas, televizija, viešieji ryšiai, lauko reklama – prognozuojama, kad 2024 m. šie kanalai išgyvens naują populiarumo bangą.
Tobulėjant technologijoms, nuo jų neatsilieka ir rinkodaros strategijos, todėl dabar pats laikas jas dar labiau nugludinti bei pasiruošti ateinantiems metams. Prisiminkite, kad Jūsų raktas į sėkmę – nuolatinis stebėjimas ir prisitaikymas prie besikeičiančios aplinkos. Svarbu suprasti, kad klientas privalo būti visų šių strategijų ir iniciatyvų dėmesio centre. Atsižvelkite į šias tendencijas ir pasinaudokite jų teikiamomis galimybėmis, kad ateinančiais metais kurtumėte dar stipresnius ryšius su savo auditorija, skatintumėte augimą ir būtumėte žingsniu priekyje nei Jūsų konkurentai.