Kaip žinote, vaikštau po restoranus jau penkiolika metų (ir beveik dešimtį metų apie juos rašau DELFI), ir dar niekada tokio dalyko nesu matęs: greta jau veikiančio puikaus, mielo ir širdį šildančio restorano, tiesiog praktiškai už kampo, kelių šimtų metrų atstumu atsidarė dar vienas restoranas iš tų pačių savininkų, tik su žymiai didesniu meniu.
Ar įmanoma vieną sėkmę atkartoti ir dar praplėsti? Pasirodo, galima.
Apie Nepalo ir indų restoraną Mažoji Himalaja rašiau be galo draugiškai prieš ketverius metus: „Užkalnis susigraudino, restorane prisiminęs antrąją Tėvynę Angliją“.
Ten minėjau ne tik tai, kad Caversham, Barkšyro grafystėje, gyvenau netoli nuo vieno garsiausio pasaulio nepalietiškų restoranų, Standard Nepalese Tandoori, kurio savininkas buvo Dalai Lamos draugas ir kuriame jo šventenybė valgydavo, lankydamasis Londone, bet ir sakiau, kad nereikia moterims pirkti gėlių sovietinei kovo aštuntajai, o geriau išleisti pinigus gerame Nepalo restorane.
Nepalo virtuvė kai kada laikoma viena iš Indijos virtuvių atmainų, tačiau geriausia būtų pasakyti, kad religine prasme (o religija, kaip ir geografija, visada daro įtaką maistui) ji yra mišinys iš hinduistų, musulmonų ir budistų virtuvių – ir ji atspindi gyvenimą toje labai kalnuotoje ir labai neturtingoje šalyje, suspaustoje tarp Indijos ir Tibeto, kuri tuo pačiu metu sugeba kažkokiu būdu būti labai laiminga, besišypsanti ir taiki. Ir jų vėliava ne keturkampė, bet yra iš dviejų susijungusių trikampių, kas primena kalnus. Nepalas yra apie budistus, jų vienuolynus ir apie kalnus, alpinizmą ir atšiaurumą.
Dabar šie žmonės padarė naują restoraną visiškai prie senojo, ir pridėjo naujų patiekalų, iš kurių lietuviams labiausiai patiks (žinoma) garinti koldūnai, momo. Momo yra fonetinė nepalietiško užrašymo versija (མོག་མོག), kilusi iš kinietiško pavadinimo „momo“ (馍馍) – tai kvietinių miltų tešlos koldūnai su mėsa arba daržovėmis, virti garuose, panašūs į analogišką Kinijos patiekalą, žinomą kaip bao, arba baozi.
Kodėl patiks lietuviams? Lietuviai labai mėgsta gruzinų virtuvės chinkalius, ir kai kurie net įkyriai išsidirbinėja, visiems aiškindami, kaip reikia juos „taisyklingai valgyti“ (nugnybti viršų ir išgerti iš vidaus sultinį, išsipilant ant marškinių ne daugiau nei pusę skysto koldūno turinio).
Momo valgomi be jokių tokių cirkų, ir tai, ką ragavau naujojoje Mažojoje Himalajoje, buvo taip gerai, kad aš lytiškai susijaudinau dabar, žiūrėdamas į maisto nuotraukas ir prisimindamas jo potyrį burnoje. Yra toks posakis: „maisto pornografija“. Čia tikrai geras pavyzdys. Aš pasirinkau momo su aviena (12 EUR), porcijoje dešimt švelnučių koldūniukų su fantastiškos kokybės padažais.
Užkandžiams prašiau gruzdintų indiškų pyragėlių (samosa), kurių pavadinimas kilęs iš gana toli, iš persų kalbos žodžio sambosag (سنبوسگ), „trikampis pyragėlis“. Tai labai senas to regiono patiekalas, kilęs iš Viduramžių ir nuo tų laikų nepakitęs, tai tikra gastronominė muziejininkystė, tik jų nereikėjo atkūrinėti, nes juos visi valgė. Juos paprastai patiekia (ir čia patiekė) su uogiene (chutney) - viduje buvo panyras, indiškas sūris gaminamas iš karvių ar buivolių pieno, bet fermentuojamas vien tik augalinės ar vaisinės kilmės rūgštimi. Samosos kainavo 7.50 EUR.
Ir dar pasiėmiau avienos sekuwa (16 EUR) - tai dar vienas nepalietiškas patiekalas, Nepalo kebabas, kur aviena yra kepama ant anglių, pagartinta žolėmis ir prieskoniais. Patiekalas buvo su duonele (naan) ir žaliuoju padažu (mėtų, kalendrų ir bazilikų, bet jei esate iš tų, kam nepatinka kalendra, galite visada pasirinkti kitą padažą). Patiekale buvo labai daug meilės ir rūpesčio. Aš pasijutau norįs grįžti, vos išėjęs iš restorano. Tai nuostabu. Sumokėjau pats sau vienas 51.70 EUR ir dar arbatpinigius.
Penkios žąsys iš penkių. Vilniuje nėra gausu gerų šio regiono restoranų, ir jie tiesiog viską daro teisingai.
Mažoji Himalaja, Pylimo g. 27, Vilnius. Tel. +370 671 21945. Facebook: https://www.facebook.com/p/Mažoji-Himalaja-Pylimo-g-27-Vilnius-61553937435091/
Nuo pirmadienio iki ketvirtadienio - nuo 11:30 iki 22:00, penktadieniais nuo 11:30 iki 23:00, šeštadieniais nuo vidurdienio iki 23:00, sekmadieniais nuo vidurienio iki 21:00.