Pokalbio į „Vakarų ekspreso“ redakciją Tomas atėjo rimtai nusiteikęs. „Tokie tie matematikai“, - smagiai kvatoja kartu atvykusi Tomo mama Jolita Žičkienė.
Tai, kad Tomas tikras matematikas, supratau pasiteiravusi, koks šiuo metu jo amžius. Kad būtų įdomiau, Tomas akimirksniu suskaičiavo, kiek šiuo metu jam yra mėnesių, nes juk pasakyti kiek metų gali bet kuris.
„Gruodžio 7-ąją man sukaks 153 mėnesiai“, - mirktelėjo dvylikametis.
– Tomai, teko matyti vieną olimpiadoje buvusį uždavinį. Niekaip nesugebėjau jo išspręsti. Padėsi? Turiu omeny šią užduotį: Ant laido tupi 1000 varnų. Kiekvienos minutės pabaigoje kas trečia varna nuskrenda. a) Jei iš pradžių varnas sunumeruotume, tai kurios varnos niekados nenuskris? b) Kiek minučių praeis iki to momento, kai varnos nuo laido nustos skristi?
– Žinoma, padėsiu, nors būtent šio uždavinio olimpiados metu ir pats nesuspėjau išspręsti iki galo, apmaudžiai apsirikau viena minute.
Atsakymas būtų toks: pirmiausia išskris tos varnos, kurių skaičius dalijasi iš 3. Po to iš likusių varnų vėl nuskris kas trečia varna, kitą kartą - vėl, kol galiausiai liks tik pirma ir antra varnos. O norint atsakyti į „b“ klausimą, reikia varnų kiekį vis mažinti trečdaliu. Kas minutę sumažės viena trečiąja varnų. Atlikus matematinius skaičiavimus, paaiškėja, kad, kol nuskris visos varnos, praeis 16 minučių.
– Pastaruoju metu labai susirūpinta tuo, kad vaikai nemėgsta tiksliųjų mokslų, vengia rinktis su tuo susijusias specialybes, tad kyla grėsmė, kad ateityje Lietuvoje neliks inžinierių. Tomai, gal tu - mūsų viltis?
– Šiek tiek dar yra vaikų, kuriems taip pat patinka matematika. Klasėje yra ir daugiau tokių, kurie gerai mokosi.
– O kodėl tau patinka matematika?
– Man tiesiog patinka narplioti įvairius uždavinius ir skaičiuoti. Labiausiai mėgstu logines užduotis.
– Ką jauti, kai išsprendi uždavinį? Tai tarsi mažos pergalės?
– Taip. Man patinka, kai pavyksta išspręsti teisingai. Bet kartais ir aš suklystu.
– O ar svarbu pažymiai?
– Nelabai. Jei negaunu dešimtuko, suprantu, kad reikia dar pasistengti, ir tiek.
– Ar jau galvoji, kokią profesiją rinksiesi, kai užaugsi?
– Galbūt norėčiau būti programuotoju.
– Daug laiko skiri išmaniosioms technologijoms?
– Jei yra laiko, per dieną kompiuteriniams žaidimams skiriu pusvalandį.
– Nedaug. Tuomet noriu paklausti mamos, ar už tai Tomas turėtų dėkoti jums?
– Neslėpsiu, tenka kontroliuoti šį procesą. Daug laiko užima ir knygų, žurnalų skaitymas....
– Jolita, kada pastebėjote, kad Tomas gabus matematikai?
– Kad „kažkas ne taip“, supratau, kai jis, būdamas trejų metų, pradėjo savarankiškai skaityti. Tad galima sakyti, kad pasakų mums nereikėjo skaityti, pats paskaitydavo. Manau, kad mums pasisekė, kad patekome į darželį-mokyklą „Šaltinėlis“ pas mokytoją Ramunę Gulbinskienę, nes ši mokytoja greitai geba įžvelgti kiekvieno vaiko gabumus ir tikslingai nukreipti. Į įvairius matematikos konkursus ir olimpiadas mokytoja Tomą siųsdavo ir pradinėse klasėse. Jo pasiekimai jau tada džiugino. Taip ir žygiuojame toliau.
– O kaip sekasi kiti dalykai?
– Tomai, kaip man išsisukti nuo to klausimo (juokiasi). Sakykime taip, kad visi dalykai, kuriuos dažnai įvardijame kaip sunkesnius, jam sekasi gerai, bet, pavyzdžiui, kai dailės pamokose reikia piešti taisyklingą veidą, nosį ar technologijų pamokose nerti vąšeliu, sekasi sunkiau... Tiesa, kaip ir matematiką, jis dievina krepšinį. Taip pat lanko muzikos mokyklą, groja lumzdeliu. Neslėpsiu - pastaroji veikla džiugesio teikia mažiau.
– Užsiėmimų netrūksta. O grįžęs po pamokų daug laiko skiria mokslams?
– Ne, jam daug mokytis nereikia. Galbūt, liaudiškai tariant, turi gerą galvą. Ypač matematikos namų darbus jis atlieka akimirksniu.
– O jums, tėvams, tenka dėti papildomų pastangų, kad vaikui taip gerai sektųsi mokslai?
– Gal norėjote paklausti, ar nereikėjo papildomų pinigų korepetitoriams? Ne, ačiū Dievui, to neprireikė, gal ir nereikės. Mes ir patys su vyru mėgstame sykiu su Tomu uždavinius paspręsti, kartais ir palenktyniaujame, kuris greičiau išspręs. Bet tai tarsi mūsų laisvalaikis. Kai Tomas ruošia namų darbus, nagų nekišame.
– Kaip galvojate, ar pakamka to, ko Tomas išmoksta mokykloje?
– Ne. Visgi reikia papildomai treniruoti smegenis. Matematikos mokytoja Janina Stepušaitienė Tomui visada užduoda papildomų, sunkesnių uždavinių spręsti namuose.
– Galbūt meilė tiksliesiems mokslams paveldima?
– Taip, ir Tomo tėtis, ir aš mėgome matematikos pamokas ir tiksliuosius mokslus.
– Tomai, ar žinai, kad tavo geri genai?
– Taip.
– O jau mokeisi, kas yra genai?
– Nemoku paaiškinti. Bet svarbu, kad jie geri.