„Šiandienos skrydžio grafikas man patinka“, – vartydamas skrydžio raportus, sako „Small Planet Airlines“ kapitonas Virgilijus Kaminskas. Sėdėdamas mažame pasiruošimų kambaryje su kitais įgulos nariais, jis ruošiasi 14:15 skrydžiui į Gazipašo oro uostą. Pilotas sako, kad šis oro uostas yra šiek tiek didesniu nei 100 kilometrų atstumu nuo Antalijos, o Antaliją, anot jo, žino visi.
Keleiviai to nežino, tačiau Gazipašo oro uostas priklauso C oro uostų kategorijai. Kaip aiškina kapitonas, oro uostai yra skirstomi į tris kategorijas: A, B ir C. Norėdama skristi į C kategorijos oro uostą, įgula turi būti atitinkamai apmokyta, nes tokiame oro uoste gali laukti neįprastas vietinis klimatas, neįprasta oro uosto charakteristika arba, pavyzdžiui, nepatogus oro uosto nusileidimo takų išsidėstymas, apšvietimas ir taip toliau.
„Pasitarimas būtų ilgesnis, jei turėtume kažkokį labai specialų skrydį, tačiau retai turime tokių skrydžių. Taip, kartais skraidiname deportuotus asmenis. Dažniausiai ne iš Vilniaus, o iš kitų šalių. Pavyzdžiui, iš Švedijos į Turkiją. Tada tenka ilgiau pasitarti“, – teigia V. Kaminskas.
Turbulencija, apledėjimai, sako antrasis pilotas, pasitaiko dažnai. „Tai yra įprastas dalykas, tam treniruojamės. Keleiviai gali būti ramūs. Nes, kaip žinia, lėktuvai yra saugiausia transporto priemonė. Yra labai labai menka tikimybė, kad kažkas gali įvykti. Visos lėktuvų sistemos yra dubliuojamos, kartais net tris kartus“, – sklaidydamas ant stalo raporto lapus, tikina J. Buiko.
Valgo skirtingą maistą
Kol abu pilotai ruošiasi skrydžiui, šalia jų savo pasitarimą turi ir skrydžių palydovų komanda. Ant jų stalo sustatyti popieriniai maišeliai. Pasiteiravus, kas juose, viena iš skrydžio palydovių paaiškina, kad ten – pilotų pietūs.
Nors pilotai valgo skirtingus patiekalus, J. Buiko tikina, kad jokio pavydo dėl maisto nebūna – pilotai dažniausiai tarpusavyje susitaria, kuris ką valgys.
13 valandą 25 minutės pasibaigia pasitarimas ir visa įgula pakyla. Būrys skrydžių palydovų su rankiniu bagažu nuseka pilotams iš paskos painiais Vilniaus oro uosto koridoriais. Tačiau nemanykite, kad pilotai lengvai patenka į savo darbo vietą – jiems taip pat tenka praeiti pro patikrą. Įgulos nariams skirtame patikros punkte eilės trumpesnės, tačiau įgula apžiūrima griežčiau – kiekvienas iš darbuotojų yra nuodugniai apžiūrimas apsaugos darbuotojų. V. Kaminskas tikina, kad Anglijos oro uostuose patikra dar griežtesnė. Lietuvoje pilotai gali rankiniame bagaže prasinešti iki 5 litrų skysčio, o Anglijoje įgula net vandens negali pasiimti.
Pilotai taip pat turi atlikti daug procedūrų kabinoje. Trumpą techninę orlaivio apžiūrą prieš skrydį atlieka antrasis pilotas. Jis apeina, apžiūri lėktuvą, ar nėra jokių pažeidimų, nutekėjimų. „Žiūriu ar nėra pažeidimų. Visko pasitaiko. Jei kažkas užkliūna, kviečiame technikus ir jie apžiūri. Patikrinimas prasideda nuo kairės lėktuvo pusės“, – vaikščiodamas aplink kairį lėktuvo sparną, per variklio triukšmą sako J. Buiko.
90 proc. darbo atlieka autopilotas
J. Buiko pasakoja, kad pakilimo metu pilotai klauso vienos senos aviacijos taisyklės. „Ji vadinasi sterilaus cockpito (sterilios pilotų kabinos – DELFI) taisykle iki 10 tūkstančių pėdų. Kylant ir leidžiantis, kuomet yra sunkiausios ir daugiausiai kruopštumo reikalaujančios fazės, yra stengiamasi nekalbėti apie dalykus, kurie nėra susiję su skrydžiu. Pakilus iki suplanuoto skrydžio aukščio, be abejo, mes netylime ir galime pakalbėti ir kitais klausimais. Bet kilimo, tūpimo metu galioja ši taisyklė“, – tvirtai sako antrasis pilotas.
Po pakilimo, pasakoja pilotas, yra įjungiamas autopilotas. „Tokie reikalavimai. Skrendame sumažinto vertikalaus atstumo skrydžio zonoje tarp lėktuvų. Yra reikalingas tiksliai nustatytas saugus atstumas tarp lėktuvų. Todėl yra reikalaujama, kad skrydį vykdytume autopilotu. Galime sakyti, kad 90 proc. skrydžio skrenda autopilotas, bet tai nereiškia, kad tuo metu pilotai nieko neveikia. Mes atitinkamai visą laiką turime stebėti visus skrydžio parametrus, pildyti dokumentus, vesti ryšį su oro kontrolės dispečeriais ir panašiai“, – pasakoja J. Buiko.
Neramus keleivis ar išpuolis?
Jei esate girdėję istorijų, kaip ką nors iš lėktuvo išprašė pilotas ar kapitonas, tai tikriausiai buvo itin pagražinta įvykių versija. J. Buiko tikina, kad su neramiais keleiviais susiduria tik skrydžių palydovai. „Jei keleiviai neramūs ant žemės, tai mes stengiamės juos išlaipinti dar nepakilus. Dažniausiai jie būna išgėrę. O skrydžio metu, jeigu yra kažkoks konfliktas su keleiviais, pilotai privalo likti kabinoje, nes neaišku, ar tas keleivis tiesiog agresyvus dėl to, kad išgėręs, ar yra suplanuotas kažkoks išpuolis“, – sako antrasis pilotas.
Tačiau iš praeitos vasaros amerikiečių oro linijų „United Airlines“ turime nemalonių pavyzdžių, kai keleiviai yra išlaipinami, nes neužteko lėktuve vietų. „Daug kompanijų parduoda daugiau bilietų nei yra vietų. Ir paskui reikia ieškoti savanorių, kurie sutiks palikti vietą. Jei neatsiranda savanorių, tai dažniausiai išlaipinami paskutiniai keleiviai. Lietuvoje su tuo nesu susidūręs“, – sako kapitonas V. Kaminskas. Jis tikina, kad lietuviai gali būti ramūs – jie nebus taip ištempti iš lėktuvų.