„Admiral Kuznecov“ yra vienintelis, gana senas Rusijos lėktuvnešis, spalio mėnesį Lamanšo sąsiauriu patraukęs link Sirijos. Vis dėlto analitikai tvirtina, kad šis karo laivas nėra pritaikytas teikti paramą sausumos pajėgoms užsitęsusiame Sirijos konflikte.
„Admiral Kuznecov“ taip pat nėra pritaikytas tai misijai, kurią Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas buvo numatęs, kai įsakė nuplukdyti jį į Viduržemio jūrą ir eksploatuoti kaip pagrindinį Rusijos karinio laivyno flagmaną.
„Admiral Kuznecov“ tiesiog netinkamas tokioms užduotims vykdyti, – sakė karo temomis rašantis nepriklausomo Maskvoje leidžiamo naujienų žurnalo „New Times“ apžvalgininkas Alexanderis Goltsas. – Tai jau senas laivas. Jo įranga jau savo atgyveno. Nuo jo negali būti vykdomi intensyvūs skrydžiai.“
A. Goltsas savo nuomonę pareiškė tada, kai Rusijos gynybos ministerija pirmadienį paskelbė, kad iš kovinės misijos grįžtantis naikintuvas Su-33 po nesėkmingo bandymo nusileisti ant lėktuvnešio „Admiral Kuznecov“ įkrito į Viduržemio jūrą. Ministerijos išplatintame pranešime nurodoma, kad nelaimė įvyko tada, kai besileidžiant orlaiviui trūko lėktuvnešio stabdymo lynas.
Pilotui pavyko katapultuotis. Jį išgelbėjo paieškos ir gelbėjimo komanda. Sužalojimų pilotas nepatyrė.
Praeitą mėnesį Rusijos naikintuvas MiG-29K sudužo tada, kai vos pakilęs buvo priverstas atlikti avarinį nusileidimą ant lėktuvnešio denio.
Per Sirijos konfliktą lėktuvnešis „Admiral Kuznecov“ pirmą kartą eksploatuojamas kovinėse operacijose. Reikia pasakyti, kad nuo pat jo nuleidimo į vandenį 1985-aisiais buvo užfiksuotas ne vienas per kovines pratybas įvykęs nelaimingas atsitikimas.
Kitaip nei šiuolaikiniai lėktuvnešiai, „Admiral Kuznecov“ neįrengta katapultavimosi sistema ir juo plukdomi naikintuvai turi kilti nuo nuožulnios platformos, todėl kilimo ir leidimosi manevrai yra ypač sudėtingi.
„Tik nedaugelis mūsų pajėgų pilotų sugeba atlikti tokias užduotis. Abejoju, ar daug tokių rastume visame pasaulyje“, – sakė A. Goltsas.
„Admiral Kuznecov“ konstrukcija taip pat turi trūkumų, todėl būtina riboti juo plukdomų naikintuvų degalų ir pabūklų kiekį. Tai, beje, nebūtų rimta kliūtis, jei lėktuvnešis būtų naudojamas pagal pirminę savo paskirtį, būtent – gintų sovietinius povandeninius laivus su branduoliniais užtaisais.
„Lėktuvnešio paskirtis nesusijusi su sausumo pajėgų stiprinimu“, – sako Oslo institute PRIO dirbantis ir į Rusijos karinę reformą besigilinantis Pavelas K. Baevas. Anot jo, eksploatuodama „Admiral Kuznecov“ Rusija nė kiek nestiprina Sirijoje dislokuotų savo sausumos pajėgų.
Išplaukus šiam lėktuvnešiui, valstybinėje spaudoje buvo skelbiama apie nenuginčijamą Rusijos galios pranašumą visame regione. Deja, lapkričio viduryje karo temomis diskutuojantys analitikai rimtai suabejojo, ar nusiųstas laivas yra tinkamas numatytoms užduotims vykdyti.
„Lėktuvnešio „Admiral Kuznecov“ pademonstruoti rezultatai nė iš tolo nepateisino su juo sietų lūkesčių“, – internetiniame naujienų portale „Svobodnaya Pressa“ parašė karo įvykių apžvalgininkas Sergejus Iščenko, praėjus savaitei po pirmųjų lėktuvnešio veiksmų Sirijoje. Jis aiškina, kad Su-33 yra ypač didelio manevringumo naikintuvas, kurio paskirtis – užtikrinti šalia užsienio valstybių krantų dislokuoto laivyno saugumą, bet ne atakuoti taikinius.
Naikintuvas MiG-29K yra universalusis kovos lėktuvas. Viena iš jo paskirčių – šturmuoti taikinius ore ir ant žemės. Tai yra už tradicinį naikintuvą MiG-29 naujesnis, lėktuvnešiams skirtas modelis.
Paprašytas pakomentuoti pirmadienį įvykusį incidentą, Kremliaus atstovas spaudai Dmitrijus Peskovas paminėjo tik tai, kad svarbiausia, jog nesužeistas pilotas.
„Tai labai atsakinga, sudėtinga ir svarbi užduotis“, – sakė D. Peskovas.
Pranešama, kad atstovas spaudai patarė neturėti iliuzijų, jog Maskva netrukus duos nurodymą pasukti lėktuvnešiui „Admiral Kuznecov“ namo.
„Vieno lėktuvo praradimas pasirodė nepakankamas įrodymas, kaip absurdiška demonstruoti menamą galią“, – svarsto P. K. Baevas. Veikiausiai, taktikos Maskva nepakeis ir po dviejų patirtų nesėkmių.