Absoliučią šių lėšų daugumą - beveik 78 procentus nuo visos gautos sumos, sudarė dviejų politinių partijų – Gabrieliaus Landsbergio vadovaujamos Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) ir Gintauto Palucko vadovaujamos Lietuvos socialdemokratų partijos (LSDP)rinkimų pinigai.
Abi šios partijos šiuo metu Seime aktyviai priešinasi valdančiosios koalicijos pateiktoms LRT veiklos įstatymo pataisoms, kurios uždraustų politinės reklamos skleidimą iš mokesčių mokėtojų lėšų finansuojamam visuomeniniam transliuotojui.
Kilus klausimams dėl politinės reklamos skleidimo LRT eteryje, visuomeninis transliuotojas paskelbė savo iniciatyva atsisakantis ne tik politinės reklamos skleidimo, bet ir bet kokios reklamos transliavimo portale www.lrt.lt, tačiau pasiliekantis teisę transliuoti kultūrinių reginių rėmėjų reklamą. Taip pat paskelbė atsisakantys dalyvauti viešųjų pirkimų konkursuose valstybės institucijų veiklos viešinimui.
Tačiau šiuo metu galiojantys įstatymai LRT leidžia bet kada tokius draudimus atšaukti.
Dosniausi – konservatoriai ir socialdemokratai
2019 metais Lietuvoje vyko treji rinkimai: kovo mėnesį – savivaldybių tarybų ir merų, gegužės – Europos Parlamento ir LR Prezidento rinkimų kampanijos.
DELFI išnagrinėjo VRK interneto svetainėje skelbiamų šių rinkimų kampanijų politinių partijų, visuomeninių rinkimų komitetų, taip pat savarankiškų kandidatų pateiktas finansines rinkimų kampanijų išlaidų ataskaitas, politinės reklamos rengėjų ir skleidėjų pateiktas suteiktos politinės reklamos ataskaitas, ir suskaičiavo, kad VšĮ „Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija“ šių rinkimų metu gavo politinės reklamos už 115 263,77 euro.
DELFI informuoja, kad Europos Parlamento ir Prezidento rinkimų kampanijų išlaidos dar nėra iki galo audituotos, tad jos yra preliminarios.
Tuo tarpu politinės reklamos rengėjų ir skleidėjų, taigi – ir LRT, pateiktos ataskaitos – galutinės, ir šiame tyrime buvo vadovautasi jomis kaip atskaitos tašku.
TS-LKD šių rinkimų metu LRT iš viso užsakė politinės reklamos už 47 149,08 euro, LSDP – už 42 340,32 euro, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga (LVŽS) – už 10 527,01 euro, Lietuvos lenkų rinkimų akcija-Lietuvos krikščioniškų šeimų sąjunga – už 3 659,04 euro, Lietuvos liberalų sąjūdis – už 2 032,80 euro, partija „Tvarka ir teisingumas“ – už 1 626,24 euro, Vytauto Radžvilo rinkimų komitetas – už 551,76 euro, kandidatai Remigijus Šimašius, Viktoras Uspaskich ir Gitanas Nausėda – atitinkamai už 892,98, 1 557,27 ir 4 911,39 euro.
Dviejų partijų užsakymas – 78 proc. visos politinės reklamos lėšų
Kaip matyti iš VRK pateikiamų ataskaitų suvestinių, kandidatai ir partijos politinę reklamą skleidė LRT televizijoje, LRT radijuje ir portale www.lrt.lt.
2019-ais metais LRT skleidžiamai politinei reklamai partijos ir kandidatai iš viso išleido 115 263,77 euro lėšų.
Lyderis LRT politinės reklamos skleidime – G. Landsbergio vadovaujama TS-LKD partija. Ji visuomeniniam transliuotojui išleido 47 149,08 euro. Tai sudaro 40,91 proc. visų LRT gautų pajamų už politinę reklamą 2019 metais.
Antroje vietoje – G. Palucko vadovaujama LSDP, iš viso išleidusi 42 340,32 euro partijos politinės reklamos lėšų. Tai sudaro 36,73 proc. visų LRT per 2019 metus gautų politinės reklamos lėšų.
Išvadoje – dviejų politinių partijų, kurios aktyviausiai priešinasi politinės reklamos uždraudimui LRT eteryje, visuomeniniam transliuotojui skirtos lėšos sudaro net 77,64 proc. visos LRT gautos politinės reklamos lėšų.
Palyginimui – LVŽS politinei reklamai LRT per trejus rinkimus skyrė 10 527,01 euro atba 9,13 proc. visų LRT gautų politinės reklamos lėšų, Prezidento rinkimus laimėjęs Gitanas Nausėda už politinę reklamą LRT sumokėjo 4 911,39 euro arba 4,26 proc. nuo visų LRT gautų politinės reklamos lėšų per 2019 metų rinkimų kampanijas.
Dosniausia LRT – Prezidento rinkimų kampanija
2019 metų savivaldybių tarybų rinkimuose LRT iš viso gavo 12 739,86 euro.
Iš jų 1 815,01 euro sudarė LVŽS kelto kandidato Arvydo Vaitkaus politinė reklama portale www.lrt.lt. Kitos lėšos buvo gautos už politinės reklamos skleidimą Lietuvos radijuje.
892,98 euro – už tuometinio kandidato į Vilniaus merus Remigijaus Šimašiaus politinę reklamą, o 1 557,27 euro – iš kandidato į Vilniaus merus Viktoro Uspaskich rinkimų išlaidų.
TS-LKD sumokėjo 2 122,10 euro už politinės reklamos sklaidą, o absoliutus politinės reklamos lyderis LRT buvo į Vilniaus merus kandidatavęs LSDP pirmininkas G. Paluckas. Jis už savo politinę reklamą paklojo 6 352,50 partijos lėšų.
Kitos partijos ar kandidatai reklamavosi kitose žiniasklaidos priemonėse ar kitais politinės reklamos skleidimo būdais.
2019 metų gegužės pabaigoje kartu su antruoju Prezidento rinkimų turu vykę Europos Parlamento rinkimai LRT sąskaitą papildė 26 506,26 euro suma. 14 338,50 eurų buvo gauta už LSDP partijos į EP keltos Vilijos Blinkevičiūtės politinę reklamą. Ši kandidatė buvo vienintelė, kuri reklamavosi LRT televizijoje.
LRT radijas paskleidė politinės reklamos už 12 167,76 euro. Daugiausia už EP kandidatų reklamą čia sumokėjo LSDP – 5 924,16 euro. Antroje vietoje – TS-LKD partija – 2 032,80 euro. Tiek pat LRT radijui sumokėjo ir Lietuvos liberalų sąjūdis. Trečioje vietoje – partija „Tvarka ir teisingumas“, už reklamą sumokėjusi 1 626,24 euro. Dar 551,76 euro sumokėjo V. Radžvilo visuomeninis rinkimų komitetas.
Dosniausia LRT buvo šiemetinė Prezidento rinkimų kampanija. Jos metu LRT gavo iš viso 76 017,65 euro politinės reklamos lėšų. 27 611,60 euro suma atiteko LRT radijui, 48 406,05 euro – LRT televizijai.
LLRA-LKŠS kandidatas į šalies Prezidentus Valdemaras Tomaševskis už reklamą LRT radijuje sumokėjo 3 659,04 euro. LSDP kandidatas Vytenis Povilas Andriukaitis LRT televizijai sumokėjo 5 989,50 euro, dar 9 735,66 euro sumokėjo už politinę reklamą LRT radijuje.
Trečias šalies vadovo rinkimuose likęs LVŽS kandidatas premjeras Saulius Skvernelis LRT televizijoje paskleidė politinės reklamos už 8 712 eurų, Prezidentu tapęs G. Nausėda LRT radijuje reklamavosi už 4 911,39 euro.
Šimonytės reklama LRT – brangiau nei visa konservatorių EP rinkimų kampanija
Šalies prezidento rinkimuose G. Nausėdai nusileidusi buvusi konservatorių kandidatė į Prezidentus, Seimo narė Ingrida Šimonytė, kaip matyti iš VRK pateikiamų ataskaitų analizės, buvo dosniausiai visais 2019 metų rinkimais LRT parėmusi kandidatė, t. y. jos pirktos politinės reklamos suma LRT eteryje buvo net tris kartus didesnė nei antroje vietoje likusios LSDP kandidatės į Europos Parlamentą Vilijos Blinkevičiūtės išleista suma politinei reklamai LRT eteryje.
V. Blinkevičiūtė už politinę reklamą LRT televizijoje sumokėjo 14 338,50 euro.
Kaip matyti iš VRK ataskaitų, už politinę reklamą LRT radijuje I. Šimonytės rinkimų štabas į LRT sąskaitą pervedė 9 289,63 euro, o už reklamą LRT televizijoje – 33 704,55 euro – iš viso 42 994,18 euro.
Ši suma sudaro net 37,3 proc. visos LRT gautos politinės reklamos sumos 2019 metų rinkimuose.
Dar daugiau – I. Šimonytės LRT skirta reklamos suma net 7 385,84 euro didesnė nei viso TS-LKD partijos sąrašo rinkimuose į EP bendra išlaidų suma, kuri siekia, pasak VRK, 35 608,34 euro. Konservatorių kandidatės į Prezidentus reklama LRT eteryje taip pat 1,8 karto didesnė nei TS-LKD Europos Parlamento kandidatų sąrašo patirtą politinės reklamos išlaidų sumą.
Politinei reklamai – milijonai
Iš viso per trejus 2019 metų rinkimus kandidatai ir partijos politinei reklamai išleido 6,12 milijono eurų. Daugiausia – 3,51 milijono eurų išleista per savivaldybių rinkimus. Europos Parlamento rinkimams politinei reklamai išleista 1,32 milijono eurų, Prezidento rinkimų kampanijai – 1,3 milijono eurų.
Politinei reklamai televizijose 2019 metais išleista 1,1 milijono eurų, radijo stotyse – 0,4 milijono eurų.
Devyni kandidatai į Prezidentus per rinkimų kampaniją šiemet išleido politinės reklamos už 1 293 355,85 euro. Iš jų reklama televizijose sudarė 475 001,70 euro, reklama radijo stotyse – 139 900,18 euro.
Europos Parlamento rinkimuose politinei reklamai visos partijos ir kandidatai skyrė politinės reklamos bendrai už 1 323 642,96 euro: reklama TV sudarė 459 214,66 euro, radijuje – 70 046,82 euro.
2019-ųjų savivaldybių rinkimams iš viso skirta 3 507 034,04 euro politinės reklamos lėšų: iš jos reklama televizijose sudarė 199 088,21 euro, reklama radijo stotyse – 179 988,94 euro.
TS-LKD partija politinei reklamai savivaldybių rinkimuose skyrė 6 77 736,43 euro, LSDP – 723 558,82 euro, LLS – 390 509,30 euro, vsuomeniniai rinkimų komitetai – per 657 000 eurų, LVŽS, kaip matyti iš VRK ataskaitų, iki šiol nepateikusi savo išlaidų.
Tris mandatus laimėjusi TS-LKD EP rinkimams iš viso skyrė politinei reklamai vos 24 165,86 euro, 1 mandatą laimėjusi Darbo partija – 210 805,02 euro, V. Tomaševskį į Briuselį vėl išsuntusi LLRA-LKŠS – 159 763,03 euro, du mandatus laimėjusi LSDP – 173 937,51 euro politinės reklamos išlaidų. Du mandatus gavusi LVŽS ataskaitos dar nepateikusi.
Prezidento rinkimų kampanijai LVŽS skyrė 585 000 eurų savo kandidato S. Skvernelio išlaidoms, LSDP V. P. Andriukaičiui – 115 850 eurų, TS-LKD partija – 470 000 eurų I. Šimonytės rinkimų išlaidoms padengti.