DELFI skelbė, kad šių metų pradžioje brendo esminė reforma: socialinio modelio rengėjai pateikė siūlymų mažinti išmokas vaikus auginančioms ir dirbančioms mamoms.
Tačiau Vilniaus universiteto Ekonomikos fakulteto profesorius ir vienas iš socialinio modelio autorių Romas Lazutka sako, kad esminių pakeitimų, kuriuos pateikė modelio rengėjai, nebeliko.
„Mes siūlėme, kad antraisiais metais nebūtų mokamos motinystės ar tėvystės atostogų išmokos, jei žmogus dirba pilnu etatu, t. y., kad būtų mokama proporcingai prarastoms pajamoms. Šis projektas buvo svarstomas Vyriausybėje, bet modelis į Seimą atiduotas be tokių pasiūlymų. Matyt, politikai nenorėjo užsitraukti žmonių nemalonės. Taigi, šioje srityje numatomos nedidelės permainos“, - DELFI kalbėjo R. Lazutka.
Jis pirminė, kad dabar papildomų išmokų gali tikėtis sergančius vaikus slaugantys, juos į reabilitaciją lydintys tėvai, vaikų susilaukę doktorantai. Taip pat siūloma leisti lanksčiau rinktis tėvystės atostogas.
„Siūloma patobulinti kai kurias subtilybes, bet daugumos žmonių, manau, tai nepaveiks. Iš esmės dabartiniai pasiūlymai yra Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos“, - kalbėjo R. Lazutka.
Tačiau pašnekovas lieka įsitikinęs, kad socialinis draudimas yra netinkamas paramos būdas šeimai, kol vaikui sukaks metai ar dveji.
Visgi alternatyvos, kas pakeistų dabar esančias išmokas mažus vaikus auginantiems tėvams jas perkėlus iš „Sodros“, nepasiūlyta.
„Mes kalbėjome apie tai, kad reikia paramos iš valstybės biudžeto šeimoms, prižiūrinčioms vaikus ir ne iki 2 metų, o ilgiau, pavyzdžiui, tol, kol vaiko negalima palikti vieno. Nors kompleksinio modelio, kaip reikėtų remti šeimą su vaikais, nesiūlėme, bet sakėme abstrakčiau, kad parama šeimoms su vaikais yra reikalinga, - kalbėjo R. Lazutka. - Tačiau iš karto buvo pasakyta, kad tokios lėšos nenumatomos, tada mes siūlėme grąžinti iki sunkmečio buvusius vaiko pinigus, bet tam taip pat nėra pinigų, todėl nebuvo prasmės ir kurti detalią programą, kaip remti šeimas.“
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo skyriaus vedėjas Vaidotas Kalinauskas DELFI patvirtino, kad Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo projekte nėra esminių pakeitimų ligos, motinystės ir kitų išmokų apskaičiavime ir paskyrime, tačiau kai kurios permainos numatomos. Pavyzdžiui, nors siūloma palikti galioti šiuo metu nustatytus išmokų dydžius, išmokų mokėjimo trukmę, ligos ir motinystės socialinio draudimo stažo ir kitus reikalavimus, išmokų apskaičiavimą siūloma susieti su vidutiniu šalies atlyginimu.
Susiejus su vidutiniu atlyginimu, išmokos gali didėti
Įstatymo projekte siūloma minimalius ir maksimalius išmokų dydžius sieti ne su einamųjų metų draudžiamųjų pajamų dydžiu, kaip yra dabar, o su šalies vidutiniu mėnesiniu darbo užmokesčiu.
Šiuo metu numatyta, kad minimali motinystės pašalpa per mėnesį yra 145 eurai, neatskaičius mokesčių, t.y. trečdalis einamųjų metų draudžiamųjų pajamų dydžio. Maksimali motinystės pašalpa per mėnesį yra 1 389 eurų neatskaičius mokesčių arba 3,2 einamųjų metų draudžiamųjų pajamų dydžio. Vyriausybės einamųjų metų draudžiamųjų pajamų dydis nuo šių metų liepos siekia 434 eurų.
Jeigu motinystės pašalpa būtų susieta su šalies vidutiniu darbo užmokesčiu, išmokos galėtų šiek tiek didėti. Vidutinis darbo užmokestis šalies ūkyje 2015 m. II ketv. neatskaičius mokesčių siekė 713,9 eurų. Atitinkamai, proporcijoms nepasikeistus, minimali motinystės pašalpa, neatskaičius mokesčių, turėtų siekti 238 eurus, bet maksimaliam išmokų dydžiui būtų įdėtos ir papildomos „lubos“.
„Įstatymo projekte taip pat siūloma nustatyti, kad maksimalus kompensuojamasis uždarbis išmokoms apskaičiuoti negali viršyti 2 šalies vidutinių darbo užmokesčių, galiojusių užpraeitą ketvirtį iki nedarbingumo atsiradimo mėnesio, profesinės reabilitacijos programos pradžios mėnesio ar teisės gauti motinystės, tėvystės ar vaiko priežiūros išmoką atsiradimo dienos, dydžio“, - paaiškino V. Kalinauskas.
Tokiu atveju, vadovaujantis 2015 m. II ketv. duomenimis, maksimali motinystės ar tėvystės išmoka negali būti didesnė nei 1 428 eurų neatskaičius mokesčių.
Visgi galimas ir kitas scenarijus: koeficientai minimaliai ir maksimaliai išmokai gali būti pakeisti taip, kad iš esmės uždirbantiems mažiausiai ir daugiausiai išmokų dydžiai liks tokie pat net ir jas susiejus su vidutiniu šalies darbo užmokesčiu.
Be to, siūloma numatyti, kad motinystės, tėvystės ir vaiko priežiūros išmoka per mėnesį negali būti mažesnė nei 20 proc. šalies vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio, galiojusio užpraeitą ketvirtį iki teisės gauti atitinkamą išmoką atsiradimo dienos.
Kartu siūloma patikslinti vartojamas sąvokas ir žodį „pašalpa“ pakeisti sąvoka „išmoka“. Tokiu atveju sąvoką „motinystės (tėvystės) pašalpa“ pakeistų „vaiko priežiūros išmoka“.
Daugiau naujienų jau turintiems vaikų
Numatyta ir daugiau pakeitimų, kurie leistų tėvams lanksčiau rinktis tėvystės atostogas, užtikrintų paramą tėvams, auginantiems mažus vaikus, kitiems vaikams susirgus.
Pavyzdžiui, siūloma leisti tėvui pasirinkti, kada išeiti tėvystės atostogų ir išmoką skaičiuoti už 30 kalendorinių dienų. Šiuo metu tėvystės pašalpa mokama iki vaikui sukaks 1 mėnuo. Tiesa, kad toks pakeitimas įsigaliotų, tam reikalingi pakeitimai ir Darbo kodekse.
Taip pat siūloma leisti skirti ligos išmoką sveiko vaiko priežiūrai, jeigu asmuo, kuriam suteiktos nėštumo ir gimdymo atostogos ar vaiko priežiūros atostogos, negali šio vaiko prižiūrėti ne tik dėl savo, bet ir dėl kito vaiko iki 3 metų, kurio priežiūrai jam suteiktos vaiko priežiūros atostogos, ligos ar traumos. Tokia išmoka sveiko vaiko priežiūrai per metus ilgiausiai galėtų būti skiriama 90 dienų.
Pakeitimų būtų ir daugiau: elektroniniai nedarbingumo pažymėjimai sergančiam vaikui iki 7 metų slaugyti būtų išduodami reikalingam slaugos laikotarpiui, bet ne ilgiau kaip 120 kalendorinių dienų per metus, ne tik slaugant vaiką stacionare, bet ir reabilitacijos ar sanatorinio gydymo įstaigoje.
Įstatymo projekte siūloma palikti šiuo metu galiojantį ligos ir motinystės socialinio draudimo stažo reikalavimą. Tai reiškia, kad Ligos ir profesinės reabilitacijos išmokoms žmogui būtinas ne trumpesnis kaip 3 mėnesių per paskutinius 12 mėnesių arba ne trumpesnis kaip 6 mėnesių per paskutinius 24 mėnesius ligos socialinio draudimo stažas. Motinystės, tėvystės ir vaiko priežiūros išmokoms būtinas ne trumpesnį kaip 12 mėnesių per paskutinius 24 mėnesius motinystės socialinio draudimo stažas.