„Ką reiškia dirba idealiai? Nė vienas ministras, premjeras ar prezidentas nedirbo, nedirba ir nedirbs idealiai. Kalbėkime apie konkrečius dalykus, o ne abstrakcijas. Prie dviejų dalykų sveikatos srityje ir pats ekscelencija pridėjo savo ranką“, – feisbuke rašė A. Veryga.
Šitoje vietoje politikoje išskyrė du prezidento G. Nausėdos darbus.
„Pirmiausia jis patvirtino nuo pat pradžių apsimelavusį Dulkį, kuris neturėjo jokio žadėto COVID suvaldymo plano su daugybe punktų. Jį vėliau parašė J. Sejonienė su kolegomis. Atėjęs į ministeriją pareiškė, kad nieko nerado ir viską „kūrė iš naujo“. Tiesiog „pasaulio sutvėrėjas“. Jau galim įsivaizduoti, koks yra adekvatumas.
Toliau. Prezidentas parašu palaimino „sveikatos reformą“, kuri yra niekas kitas, kaip pinigų ištaškymo reforma ir sistemos gražinimas 30 metų atgal. Ar sutrumpėjo eilės, atsirado daugiau medikų, pagerėjo gyventojų sveikata?“ – retoriškai klausė A. Veryga.
Kritika Dulkiui
Buvęs sveikatos apsaugos ministras negailėjo kritikos savo įpėdiniui.
„Dulkys yra tas ministras, kuris Vyriausybėje palaikė visas <...> prieš visuomenės sveikatą nukreiptas iniciatyvas (buvo už alkoholio politikos liberalizaciją, prieš elektroninių cigarečių draudimą ir t. t.). Ministerija sumažino (ne padidino, o sumažino) finansavimą Visuomenės sveikatos biurams, kai ministras visur kalba apie sveiko gyvenimo trukmės ilginimą. Čia adekvatu?“ – klausė A. Veryga.
Jo vertinimu, šitas ministras ir jo komanda yra asmeniškai atsakingi už dviejų iš penkių Lietuvos regionų sveikatos sistemos flagmanų destabilizaciją.
„Viename iš regionų situacija stabiliai bloga (kalbu apie Šiaulius), kitame regione po nemokšiškų reformų (ligoninių jungimo, kuris nebuvo valdomas) situacija finansų prasme yra tragiška. Iš abiejų regionų ligoninių medikai migruoja į privačias įstaigas“, – teigė A. Veryga.
Kaip dar vieną A. Dulkio ir jo komandos darbo trūkumą jis įvardino nutrūkusią iniciatyvą dėl bendrų vaistų pirkimų su Vyšegrado šalimis.
„Nedovanotinai ilgai vilkinti procesai dėl cistinės fibrozės vaistų kompensavimo. Visiškai nekreipiamas dėmesys į vaistininkų etikos kodekso pažeidinėjimus ir net pasitelkus mobingą kuriamą spaudimą vykdyti pardavimų planus ir dirbti ne paciento, o vaistinių tinklų naudai.
Iki šiol tik popieriuose ir planuose lieka sveikatos sistemos pasirengimas išorės grėsmėms“, – kritikavo A. Veryga.
Pasak jo, ministro beveik niekada nėra Sveikatos reikalų komiteto posėdžiuose, nes jis neturi ką pasakyti, išskyrus bendro pobūdžio frazes.
„Jis beveik niekada nepristato ir sveikatos srities įstatymų projektų Seime. RRF [europinės Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės – „Delfi“] lėšos iki šiol nepanaudotos. Ar įgyvendinta Vyriausybės prioritetu laikyta slaugos ir globos integracijos reforma? Galėčiau tęsti. Bet ar verta?“ – rašė A. Veryga.
Pasak jo, norint keisti ministrą, Prezidentas turėtų pripažinti ir savo klaidas.
„Bet savo metiniame pranešime sveikatos reformą įvardino kaip teigiamą aspektą, paminėdamas, kad regionai laukia pinigų. Tuo tik patvirtina, kad reforma yra apie pinigų išleidimą. Jei reikėtų lažintis, tai lažinčiausi, kad Dulkys nebus pakeistas“, – teigė A. Veryga.
Juknevičienė: tai jau nebejuokinga
Europos Parlamento narė Rasa Juknevičienė feisbuke taip pat pakomentavo situaciją su patarėjais ir sako, kad galime turėti rimtą bėdą.
„Formuojasi praktika, kai patarėjai drįsta skalbti ministrus, nurodinėti, ką Vyriausybė turi siūlyti į Europos Komisiją, o ko neturi. Net Prezidentas nėra įstatymais įgaliotas siūlyti komisarų kandidatūrų, ką jau bekalbėti apie jo patarėjus.
Mano įrašas ne apie Sveikatos apsaugos ministrą. Idealiai niekas nei yra dirbęs, nei dirbs. Ir reikalų sveikatos apsaugoje tikrai daug.
Mano įrašas apie Prezidento patarėjų galias. Jos ribotos.
Tai jau nebejuokinga. Pamenu, kad panaši situacija buvo pradėjusi klostytis anksčiau, tačiau Konstitucijos kūrėjai ir ekspertai perspėjo, kad prezidentūros institucijos apskritai nėra. Yra Prezidento institucija, o Prezidento patarėjai neturi Konstitucijoje numatytų Prezidento galių. Tuo labiau jie tikrai nėra ministrų lygio politikai. Jie nėra nei rinkti, nei davę priesaiką valstybei. G. Nausėdos patarėjai darosi aukščiau visų Konstitucijoje ir kituose įstatymuose apibrėžtų politinių pareigybių.
Neleiskime darkyti mūsų konstitucinės sąrangos.
Nei Jansonas, nei Segalovičienė neturi galios daužyti Vyriausybės ar jos ministrų’’, – rašo politikė.
Prezidentūros pastabos ministrui
Pasigirdus kalboms apie galimus svarstymus pakeisti sveikatos apsaugos ministrą A. Dulkį, prezidento G. Nausėdos vyriausioji patarėja I. Segalovičienė sako, kad šalies vadovas turi jam pastabų. Pasak jos, kritikos Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) vadovui turi ir visuomenė, rašė ELTA.
„Gandai yra gandai. Prezidentas galimų ministrų kabineto pokyčių aptarimą vykdo ir sprendimus priima kartu su premjere. Kiekvienas ministras gali sulaukti pastabų ir būti svarstomas šiame kontekste“, – antradienį „Žinių radijui“ teigė I. Segalovičienė.
„Ar sveikatos ministras dirba idealiai? Tikrai ne. Turbūt SAM yra viena iš tų trijų ministerijų, kuri formuoja ir įgyvendina viešųjų paslaugų politiką. Natūralu, kad ir visuomenė ministrui turi pastabų ir jos akivaizdžiai matomos. Ar tas proveržis buvo pasiektas? Visa apimtimi <...> – tikrai ne, ir tų pastabų yra. Jomis remiantis tiek prezidentas, tiek ministrė pirmininkė diskutuos, priims sprendimus, ar apskritai kvestionuotinas šio ministro darbas“, – pridūrė ji.
Prezidento patarėja teigė negalinti atsakyti, ar G. Nausėda šį klausimą jau aptarė su premjere Ingrida Šimonyte.
Visgi I. Segalovičienė leido suprasti, kad A. Dulkiui pasitraukus iš ministerijos vadovo kėdės sveikatos sistemoje atsirastų lyderių, galinčių užimti šią poziciją.
„Sveikatos priežiūros sistemoje lyderių, išmanančių pačią sistemą, tikrai yra, ir ši sistema nestokoja kompetencijų. Matome nemažai lyderių, kurie jau šiandien prisideda prie sistemos tobulinimo“, – akcentavo ji.
Antrajai kadencijai išrinktas prezidentas G. Nausėda ir toliau laikosi pozicijos, kad verta kritiškai peržiūrėti Vyriausybės sudėtį. Šalies vadovas, kalbėdamas, kad ne visų ministrų darbas tenkina, tikina turįs omenyje konkrečias pavardes.
Kaip numato įstatymas, Vyriausybė grąžina savo įgaliojimus, kai išrenkamas prezidentas. Įgaliojimai laikomi grąžintais, kai ministras pirmininkas įteikia šalies vadovui raštišką pareiškimą. Savo ruožtu prezidentas paveda jai eiti pareigas tol, kol bus gauti nauji Seimo įgaliojimai ir bus suformuotas naujas ministrų kabinetas.