Apie šias bei kitas tendencijas praneša LRT Radijo bendradarbė Ispanijoje Erika Dobrovolskaitė.
Darbo rinka: atsigavimą junta ne visi
Ispanijos darbo rinka antrąjį 2015 metų ketvirtį pasiekė geriausių rezultatų per pastarąjį dešimtmetį. Nuo šių metų balandžio iki birželio buvo sukurta 411 tūkst. 800 darbo vietų, bedarbių skaičius sumažėjo 295 tūkst. 600 asmenimis. Nedarbo lygis nukrito iki 22,37 proc. ir dabar yra žemiausias nuo 2011 metų pabaigos. Šiuo metu šalyje yra apie 5 mln. bedarbių.
Nacionalinio statistikos instituto duomenimis, tokį pagerėjimą lemia tai, kad trys iš keturių naujų darbo vietų yra tik laikino įdarbinimo. Pakylėjimą pajuto toli gražu ne visos darbo sferos – labiausiai laikinasis įdarbinimas pakilo turizmo ir aptarnaujančiojo personalo srityse. Tuo metu pramonė ir statybų sektorius ir toliau išlieka nemobilūs.
Deja, ne visi skaičiai džiugina krizės slegiamą Ispaniją: antrąjį trimestrą buvo registruota daugiau nei 1 mln. 657 tūkst. šeimų, kurių visi nariai yra bedarbiai. Dar liūdnesnė situacija slegia 757 tūkst. ispanų šeimų, kurios negauna jokių pajamų ar pašalpų. Pasak Nacionalinio statistikos instituto, šie dramatiški skaičiai ir toliau nemažėja.
Mokyklinės prekės vietoj bulių koridos
Kastilijos ir La Mančos regione esančio miestelio Vijafranka de los Kabajeros taryba praeitą ketvirtadienį absoliučia balsų dauguma patvirtino neeilinį siūlymą dėl miestelio biudžeto paskirstymo. 18 tūkst. eurų bus skirta mokyklos reikmenims ir knygoms pirkti.
Pradinių klasių mokiniams – 60 eurų vertės kuponai mokyklinėms prekėms įsigyti. Taip pat miestelio taryba nupirko matematikos, gimtosios kalbos, anglų kalbos, gamtos mokslų vadovėlių, kurie bus išdalinti šeimoms su vidurinę mokyklą pradėsiančiais lankyti vaikais. Tokia iniciatyva yra organizuojama švietimo departamento ir tėvų sąjungos „Tėvai 2.0“.
Sprendimas kasmetinę bulių koridą iškeisti į paramą mokiniams ir jų tėvams kol kas susilaukė tik miestelio gyventojų pritarimo ir padėkos. Netgi bulių spektaklių mėgėjams tokia investicija atrodo daug naudingesnė. Opozicinė Liaudies (konservatorių) partija šiame balsavime susilaikė.
Nors bulių koridų verslas į valstybės iždą sunešą ne vieną milijoną, gyventojų požiūris į šios atrakcijos finansavimą iš savivaldybės iždo kinta. Antai Katalonijos regione bulių koridos buvo uždraustos prieš kelerius metus. Ir neseniai į valdžią atėjusi Madrido merė Manuela Karmena („Ahorra Madrid“ partija) paskelbė, kad sostinės savivaldybė nebefinansuos bulių koridų.
Automobilių pramonei – sankcijos
Ispanijos nacionalinė konkurencijos ir rinkų komisija nubaudė 21 kompaniją, tiesiogiai susijusią su automobilių platinimu, rinkodara ir garantiniu aptarnavimu. Bauda taip pat taikoma dviem konsultuojančioms kompanijoms už jų, pasak komisijos, įstatymui nusižengiančią veiklą.
Tyrimą vykdanti komisija teigia, kad kaltinamos įmonės apsikeisdavo jautria komercine ir strategine informacija Ispanijos automobilių rinkoje. Tarpusavyje palankūs susitarimai vykdavo naujų ir naudotų automobilių pardavimo, remonto, priežiūros srityse, taip pat – parduodant atsargines detales. Taip buvo užtikrinamos labai panašios kainos.
Komisijos duomenys liudija, kad antikonkurenciniai šių kompanijų veiksmai vyko verslo valdymo, pardavimų ir rinkodaros srityse. Toks tyrimas įvyko SEAT („Volkswagen“, „Audi“ ir „Porsche“ grupė Ispanijoje) dėka, kuri įskundė šią praktiką ir taip išvengė baudos.
171 mln. eurų siekiančios sankcijos paskirstytos šioms automobilių bendrovėms: „Citroen Ispanija“ (14 mln. 760 tūkst. eurų), „BMW Iberica“ (8 mln. eurų), „Fiat Group Ispanija“ (6 mln. 960 tūkst. eurų), „Ford Ispanija“ (20 mln. 230 tūkst. eurų), „General Motors" (22 mln. 820 tūkst. eurų), „Hyundai Motor Ispanija“ (4 mln. 410 tūkst. eurų), „KIA Motors Iberia“ (2 mln. 70 tūkst. eurų). Sankcijos taip pat pritaikytos „Mercedes-Benz Ispanija“, „Nissan Iberia“, „Peugeot Ispanija“, „Ispanija Renault Komercinis“, „Toyota Ispanija“.
Labiausiai perkami prekių ženklai
Pagal praėjusią savaitę „Kantar Worldpanel“ paskelbtus tyrimo „Brand Foodprint“ rezultatus, „Coca-Cola“ buvo pats perkamiausias prekės ženklas Ispanijoje 2014 metais. Be jos neapseina net 80 proc. pirkėjų. Ispanų mėsos gaminių kompanijos „El Pozo“ ir „Campofrio“ užėmė antrą ir trečią vietas.
Net 17 iš 50 tyrime dalyvavusių prekės ženklų padidino savo populiarumą praeitais metais. Ispanų sulčių ir gaiviųjų gėrimų bendrovė „Don Simon“ – net 27 proc.
Tokioje didėlėje šalyje, kaip Ispanija, vartotojų pasirinkimas labai skiriasi pagal gyvenamąjį regioną. Pavyzdžiui, baskų šalyje vienas iš populiariausių prekės ženklų – pieno produktų gamintoja „Kaiku“, Katalonijoje – alaus gamintojas „Damm“, Asturijos regione – pieno koncernas „Central Lechera Asturiana“.