„Šiandien virš Klaipėdos pabarstė vitaminų. Klausimas: ar vis dar yra abejojančių chemtrailais?“, – klausė nuotraukomis pasidalinęs vartotojas. Įtarimų dėl „chemtreilų“ jam kilo dėl neįprastos formos kondensato juostų, išsidėsčiusių tvarkingais puslankiais.

Šiuo pranešimu pasidalino 280 vartotojų. Jis sulaukė ir komentatorių dėmesio, kurių dauguma pritarė versijai, esą nuotraukoje tikrai matomi „chemtreilai“. Kai kurie iš jų puolė dalintis neva „chemtreilus“ leidžiančių lėktuvų vaizdais, vidaus įranga, pilotais, laikančiais ženklelius su užrašu „chemtrail #spray and pray“ (liet. „chemtreilai #purkšk ir melskis“).

Klaidinanti žinutė socialiniame tinkle

Mokslininkai suvienijo jėgas, kad paneigtų populiarių mitą

„Melo detektorius“ jau ne kartą rašė apie tai, kad „chemtreilų“ egzistavimas – viso labo dar viena sąmokslo teorija, pritraukusi daugybę žmonių visame pasaulyje (straipsnius šia tema galite rasti čia, čia ir čia).

Tiesą sakant, atlikus tarptautinę apklausą paaiškėjo, kad net 17 proc. visų apklaustųjų teigė tikintys ar iš dalies tikintys „chemtreilų“ egzistavimu.

Ši teorija įgijo tokį bauginamą populiarumą, kad mokslininkai galiausiai neteko kantrybės ir atliko tyrimą, apklausdami 77 atmosferos srities ekspertus apie „chemtreilų“ egzistavimą. 76 iš 77 tyrimo dalyvių teigė neaptikę jokių „chemtreilų“ egzistavimo įrodymų. Jiems taip pat buvo pateiktos nuotraukos, kuriose buvo matomi, teorijos palaikytojų teigimu, „chemtreilai“, tačiau nė vienas iš apklaustų mokslininkų nepatvirtino nuotraukose matantis ką nors kitą kaip tik įprastus lėktuvų kondensacinius pėdsakus.

Taip pat ekspertams buvo duoti ir kiti įrodymai – žemės bei vandens mėginiai, neva turėję įrodyti „chemtreilų“ egzistavimą, bet visi apklausti mokslininkai, išskyrus vieną, juose nerado jokių anomalijų. Vienam mokslininkui įtarimą sukėlė tik vienas mėginys – vietovėje, kurios dirvožemiui būdingas žemas bario kiekis šio elemento aptikta neįprastai daug.

Iš tiesų, baltas danguje neretai matomas juostas galima nesudėtingai paaiškinti. Tai – lėktuvų kondensaciniai pėdsakai, atsirandantys dėl lėktuvų reaktyvinių variklių išmetamosiose dujose esančių vandens garų kondensacijos, taip pat – staiga keičiantis oro slėgiui.

Kiek laiko šie pėdsakai bus matomi danguje priklauso nuo aplinkos faktorių – temperatūros ir slėgio tame aukštyje, kur skrenda lėktuvas. Taigi, nors kai kurie „chemtreilų“ sąmokslo teorijos palaikytojai puola įrodinėti, esą įprasti lėktuvų kondensaciniai pėdsakai skiriasi nuo pavojingų medžiagų barstymo, nes pastarieji pėdsakai danguje išlieka matomi kelias valandas, tai – netiesa. Kondensaciniai pėdsakai gali išnykti ir po kelių minučių, praskridus lėktuvui, bet susidarius atitinkamoms sąlygoms jie gali būti matomi net kelias valandas.

Nors dažniausiai esame įpratę matyti tiesias dangų išraižiusias linijas, kurias palieka lėktuvai, kitokia kondensacinių pėdsakų forma taip pat neturėtų stebinti.

Kartais ovaliu ratu lėktuvai turi suktis, atlikdami vadinamą laikymo manevrą (ang. „holding pattern“), kuris skirtas atidėti nusileidimo laiką tuo pat metu išlaikant orlaivį nurodytoje oro erdvėje. Kartais šio manevro prireikia leidžiantis į labai užimtus oro uostus ar siekiant pavėlinti nusileidimą dėl netinkamų oro sąlygų, pavyzdžiui, tiršto rūko. Vienu metu panašioje teritorijoje tokį manevrą gali atlikti ir keletas lėktuvų, laikantis vertikalaus 300 metrų ar daugiau atstumo.

Remiantis šia informacija galima teigti, kad socialiniame tinkle pasirodę tvirtinimai, esą danguje buvo matomi „chemtreilai“ yra neteisingi. Iš tiesų, nuotraukose užfiksuoti lėktuvų palikti kondensaciniai pėdsakai, žmonių sveikatai nekeliantys jokio pavojaus.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (73)