Neabejoju, kad panašių dalykų yra ir kitose mažose savivaldybėse, bet norint pasiekti tokį lygį... dar teks pasimokyti iš R. Malinausko. Kai tokių dalykų nematai, gyvenimas atrodo tuo metu gražesnis – toks trumparegystės privalumas.
Tokio Druskininkų vaizdo nemato ir valstybės vadovai, Seimas, nemato Vyriausybės atstovas, teisėsauga ir dar visa eilė kontroliuojančių institucijų. Sakot, prokuratūra pastebėjo Vijūnėlės dvarą. Sutinku, bet jis dabar jau stovi kaip paminklas vietos valdžios įžūlumui. Turėjo būti nugriautas iki 2017-12-23, bet kol kas nenukrito nė viena čerpė, stovi visame gražume, tarsi sakydamas: ir ką jūs man padarysite?
O ką mato druskininkiečiai? Jais pasirūpinta, ypač tais, kurie teisingai mato, atitinkamai vargas tiems, kurių matymas netinkamas, tokiems vietos čia nėra ir jie aiškiai nykstanti rūšis. Teisingai matantys žino, kad R. Malinauskas viską ir visus sutvarko, neša šviesą ir visuotinį gėrį, laimi visur ir visada, laimi visus teismus, o tų, kur nelaimi, tai kalti korumpuoti teisėjai, bet galiausiai vis tiek laimės. Žino, kad visas mero įgytas sukauptas nekilnojamasis turtas yra teisėtas, nes jam padovanotas, jokių valstybinių žemių neužvaldė, jokių neteisėtų tvorų nestatė, nes taip skelbia „Malinausko tiesa“(„Mano Druskininkai“). Žodžiu, iki pilnos teisingumo pergalės trūksta visai nedaug – tik demaskuoti skundikus ir jų niekingus planus, susodinti paskutinius disidentus. Tuo tikslu dirba nusamdytos solidžios advokatų kontoros ir biudžeto lėšų tam yra. Sunku patikėti? Reali tikimybė, kad netrukus oponentų apskritai kaip tokių neliks ir sugrįšime į pažįstamą visuomeninę formaciją.
Šiandien matomos R. Malinausko neadekvačios pastangos valdžią, įtaką išsaugoti bet kokia kaina, jis pasiruošęs nubausti visus, kurie, jo vertinimu, kėsinasi į jo absoliučią valdžią. Taip istorijoje yra buvę daugybę kartų: lengva visuomenei užsiauginti gelbėtoją – diktatorių, gerokai sunkiau juo atsikratyti ir neturėti sunkių padarinių. Trumparegiai nemato šios Druskininkų situacijos bjauriosios dalies – tai, kad bendruomenė, kultūros žmonės padalinti į savus ir svetimus, kad visas valdžios veikimas pagrįstas šiuo dabar tapusiu pagrindiniu principu. Susiformavo netgi toks primityvus ideologinis pagrindas – bolševizmas: tie, kurių daugiau, visada teisūs, tie, kurių mažiau, turi paklusti daugumai. Ta savųjų kasta suformuota, be abejo, išnaudojant žmogaus konformistines savybes, pagrindinis reikalavimas – lojalumas, tada postai, užtikrinta darbo vieta, verslo sąlygos, protekcijos. Pasekmė – totalus prisitaikymas tarnauti Malinausko sukurtam valdymo modeliui. Ši priklausomybė iš esmės panaši į alkoholinę priklausomybę, kai protas veikia tik mąstant, kaip pratęsti būseną. Rezultatas toks, kad rinkimai kaip sąžiningas politinis procesas čia jau nebeįmanomas, nes bet kokie pasikeitimai nemažai daliai puikiai prisitaikiusių (kaip tarybiniais laikais) darosi nepriimtini vertinant asmenines perspektyvas ir neapibrėžtumą.
Paradoksas – už blizgančio fasado visiškai sugriauta žmonių savigarba ir galimybė elgtis kaip laisviems piliečiams, nebijoti, kad būsi persekiojamas už valdžios kritiką, nebijoti, kad už neteisingą nuomonę neteksi darbo ir pragyvenimo šaltinio.
Druskininkų savivaldybės tarybos 5 opozicinių frakcijų nariai 2018 m. kovo 11 d. kreipėsi į Lietuvos Respublikos Vyriausybę su prašymu teikti siūlymą Lietuvos Respublikos Seimui laikinai įvesti tiesioginį valdymą Druskininkų savivaldybės teritorijoje, kaip numato Lietuvos Respublikos laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymas. Taip pat viešu pareiškimu kreipėsi ir į valstybės vadovus. Jame sakoma, kad besitęsiantis Druskininkų savivaldybės autoritarinis užvaldymas, sisteminiai įstatymų pažeidimai, akivaizdus mero ir tarybos daugumos asmeninių ir grupinių-politinių interesų tenkinimas, neteisėta 5 metus trunkanti vietos valdžios propaganda, nepotizmas, neskaidrūs vadovų veiksmai ginant privatų interesą, pažeidžiant viešąjį, rodo, kad valstybės institucijos ir teisėsauga kol kas nepajėgios tinkamai reaguoti ir užtikrinti įstatymų viršenybę Druskininkų savivaldybės teritorijoje. Toks valdymas lemia rimtus demokratijos, teisingumo, konstitucinių piliečių teisių pažeidimus ir rodo objektyvią būtinybę įvesti laikiną tiesioginį valdymą.
Tai, žinoma, testas visų pirma Vyriausybei. Ar nematyti ir nekreipti dėmesio, ar matyti užvaldymą kaip rimtą problemą ir grėsmę demokratijai, valstybės konstituciniams pamatams, optimistinei perspektyvai. Šis testas leis įsitikinti, kiek valstybės vadovų matymas ir šventinės kalbos skiriasi nuo realybės.
Suprantu, kad šimtai gali šaukti, kaip viskas Druskininkuose sutvarkyta. Jeigu matote tik trinkeles, tada sunku ginčytis. Visada kalbėjau apie nevienareikšmes ES paramos pasekmes. ES paramos lėšos – tikras grobis ir jos dažniausiai naudojamas pagal grobio dalijimosi principus. Ar gali būti kitaip, nežinau. Štai 2018 m. svarstant savivaldybės biudžetą konstatuojama, kad Druskininkų savivaldybės savarankiškoji biudžeto dalis nepasiekė 2008 m. lygio. Ši biudžeto dalis – tai GPM (gyventojų pajamų mokestis), turto , žemės nuomos mokestis, įvairios rinkliavos. Kaip gi taip? Šitiek investuota, didėjo ir minimali alga, ir kiti mokesčiai, ir pagalvės mokesčio surenkama virš 700 tūkstančių. Vadinasi, visuotinis gėris – blefas, vadinasi, 10 m. Druskininkuose tęsiasi stagnacija. Tai labai rimtas, objektyvus, verčiantis matyti daugiau faktas.
Taigi, trumparegystė – akivaizdus neįgalumas, kuris dar ir brangiai visiems kainuoja, susimokame ir turime emigraciją, socialinę nelygybę ir kitus negatyvus, kurie grėblio principu laikas nuo laiko vis atseikėja, o mes pasimetę vis klausiame kodėl, kodėl neturime pilietinės visuomenės, kodėl išsivaikščioja tauta.
Be kita ko, Druskininkai turi M. K. Čiurlionį ir tai yra labai daug. Trumparegystė taip pat neleidžia šito suvokti.