Per ketverius metus natūraliai, atrodytų organiškai, nuosekliai visiems kartu siekiant geresnio lituanistinio švietimo kokybės, profesionalumo, vaikų matomų pasiekimų, atėjome iki šiandienos. Per ketverius metus, kiek rengiamas kasmetinis forumas, mes viziją pavertėme tikrove ir realybe.

Pirmajame forume svarstėme apie lietuviškosios tapatybės saugojimą per lituanistinio švietimo prizmę. Tuomet dar turėjome įrodinėti lituanistinių mokyklų svarbą. Pasaulio lietuvių bendruomenės Švietimo komisija tuomet faktais pagrindė lituanistinio švietimo naudą išeivių šeimoms ir Lietuvai.

Antraisiais metais jau kabėjome apie įrankius dvikalbiams vaikams, mokantis lietuvių kalbos. Nagrinėjome išeivijos jaunimo santykį su lietuvių kalba ir kalbos perdavimo patirtis.

Trečiaisiais metais – aptarėme užaugusias lituanistines mokyklas, pačių lituanistinių mokyklų mokytojų kuriamas profesionalias priemones vaikų mokymui ir mokyklų didėjantį aktualumą.

Šiemet kalbame apie stiprią mokyklą, stiprius mokytojus ir stiprų ryšį su Lietuvos valstybe. Tačiau kalbame ir apie nepagrįstai perdėtą tobulumo lūkestį iš mokytojų ir vaikų.

2021 m. pradėjome tvirtai deklaruodami būtinybę lietuviškosios tapatybės išsaugojimą užsienyje laikyti valstybės prioritetu, lituanistinio švietimo plėtros klausimą įtraukti į nacionalinio švietimo susitarimą ir siekti, kad lituanistinių mokyklų mokinių skaičius didėtų. Kalbėjome apie būtinybę sustiprinti informacinę kampaniją, skirtą tėvų diasporoje skatinimui vesti vaikus į lituanistines mokyklas.

2024 m. pradedame su pasiektais rezultatais:

  • 2021 m. lituanistinis švietimas įtvirtintas kaip bendroji švietimo dalis Nacionaliniame susitarime;
  • 2022 m. Lituanistinėse mokyklose nustatomas mokinių lietuvių kalbos mokėjimo lygis, išduodami mokėjimo lygį patvirtinantys oficialūs pažymėjimai;
  • 2023 m. pirmą kartą skirta nuolatinė solidi finansinė parama lituanistinėms mokykloms iš valstybės biudžeto;
  • Kasmet rengiamos lituanistinio švietimo populiarinimo kampanijos;
  • Patobulinta lituanistinio švietimo integruotoji programa, sudaryta galimybė pagal šią programą besimokantiems išduoti lituanistinio švietimo pažymėjimus;
  • Sukurtos skaitmeninės mokymo priemonės;
  • Prasidėjo aukštojo mokslo studijos lituanistinių mokyklų mokytojams iš viso pasaulio.


Sutarimas, bendra vizija atveda prie jos įgyvendinimo.

2021 m. pirmojo lituanistinio ugdymo forumo metu priimta Deklaracija prasideda šiais žodžiais: „Mes, lituanistinių mokyklų, akademinės bendruomenės, lietuviškų organizacijų užsienyje ir Lietuvos Respublikos Valstybės institucijų atstovai, SUSIRINKĘ į pirmąjį Lituanistinio ugdymo forumą <...>“

Tuomet susirinkome visi kartu. Visi kartu tuomet turėjome bendrą tikslą ir sutartą kelią jo siekti. Kartu šiuos ketverius metus numatytų tikslų siekėme. Kartu ir pasiekėme. Kartu šiandien džiaugiamės stiprėjančia lituanistine mokykla.