„Regitros“, kuriai pavesta administruoti šį nelaimingą mokestį, atstovai suskubo pranešti, kad ne visoms transporto priemonėms sugebės paskaičiuoti mokestį, nes yra nepajėgūs nustatyti, kiek konkrečiai kai kurie metaliniai žirgeliai teršia mūsų padangę. Reikės ekspertizės. Už kurią, savaime suprantama, turės susimokėti pats žirgelio šeimininkas.
Jau beveik aišku, kad ekspertizės neišvengs iš JAV ir kitų ne ES šalių įvežami automobiliai. Tos pačios „Regitros“ skaičiavimais, tokių automobilių jau dabar Lietuvoje yra ne mažiau kaip 34 000. Jiems gresia būti apmokestintais neteisėtu ir nelegaliu ekspertizės mokesčiu.
Privalomi mokesčiai šalies piliečiams yra nustatomi įstatymais. Civilizuotoje valstybėje taip turėtų būti. Deja, nėra. Seime priimtas transporto priemonių taršos įstatymas numatė tik taršos mokestį. Ir nenumatė ekspertizės mokesčio. Reiškia šis mokestis yra šešėlinis ir nelegalus. Valdžia nuolat dejuoja, kad sunkiai sekasi kovoti su šešėliu šalyje. Kaip čia efektyviai pakovosi, kai pats šešėlinius mokesčius žmonėms ant galvų krauni.
Jau dabar įvardinama, kad vienkartinė ekspertizė gali kainuoti apie100 eurų. Labai realu, kad susidarys situacijos, kada žmogus bus priverstas susimokėti už ekspertizę didesnę sumą negu pats taršos mokestis. Žodžiu, norėdamas laikytis įstatymų ir sumokėti, pvz., 50 eurų, prieš tai savo piniginę turėsi paploninti100 eurų.
Situacija beviltiškai absurdiška. Žmogus norėdamas įvykdyti valstybės jam nustatytą mokestinę prievolę dar už tai turi ir susimokėti. Vadovaujantis tokia genialia logika, valdžia gali nuspręsti, kad žmogus privalėdamas susimokėti nekilnojamojo turto mokestį, taip pat turėtų prieš tai už savo lėšas pasamdyti turto vertintoją, kad šis nustatytų vertę, nuo kurios reikia mokėti mokestį.
Matant, kad ruošiamasi reketuoti Lietuvos mokesčių mokėtojus, į tai žaibiškai turėtų reaguoti Seimas, kuriam ir priskirta vykdomosios valdžios kontrolė. Tačiau panašu, kad tie Seimo nariai, kuriems aktualūs transporto klausimai, turi svarbesnių temų. Pavyzdžiui, Seimo narys Kęstutis Masiulis rimtai nusiteikęs pakeisti Lietuvoje esančius kelio ženklus, nes dabar esantys jam primena sovietmetį. Ką čia pridurti, kiekvienam savi batai.
Nors LR Prezidentas iš aukšto bokšto tvirtai praneša, kad reikia užtikrinti mokesčių sistemos teisingumą, užkirsti kelią chaotiškam mokesčių keitimui, reikalai žemėje klostosi visiškai kitaip. Karavanas eina toliau.
Pats automobilių taršos mokestis savo esme yra neteisingas, nes visi vairuotojai už tai, kad naudojasi transporto priemonėmis ir taip kiekvieną kartą susimoka degalinėje pirkdami degalus ir padengdami valstybės nustatytą akcizo mokestį. Taigi taršos mokestis yra tarsi dvigubas žmogaus apmokestinimas. Pridėjus nelegalų ekspertizės mokestį, jis tampa trigubu.
Automobilių klausimu valdžia driftina toliau. Šiomis dienomis skelbiama, kad Lietuvoje didės atliekamų techninių apžiūrų kainos. Argumentai tradiciniai. Jau seniai nebuvo didintos. Yra mažiausios ES, sunku rasti darbuotojų, nors pabandykite ten įsidarbinti, ir taip toliau.
Ne tik kainos augimas yra blogis. Kur kas blogiau, kad šioje srityje jau daugiau kaip 20 metų yra sukurtas monopolis. Valdžia yra suteikusi išimtinę teisę ir privilegiją šias paslaugas teikti tik labai mažam skaičiui privačių įmonių. Sistema veiktų kur kas efektyviau ir skaidriau, jeigu valdžia nustatytų aiškius reikalavimus tokiai paslaugai teikti, o visi, kas juos atitiktų, galėtų konkuruoti šioje rinkoje. Tada pats žmogus pasirinktų paslaugos teikėja, o kainą sureguliuotų pati rinka. Paprasta ir aišku. Kaina nebepriklausytų nuo valdžios malonės. Bet šiai valdžiai kur kas geriau sekasi driftinti už mokesčių mokėtojų pinigus negu laužyti monopolius ir žmonių gyvenimą daryti paprastesnį.