Praėjusį ketvirtadienį įmonė „Uber Technologies Inc.“ paskelbė Niujorke teiksianti „Uber Copter“ skrydžių sraigtasparniais paslaugą visiems klientams. Anksčiau šia paslauga, kuri pradėta teikti nuo liepos 9 d., naudotis galėjo tik dvi aukščiausias pakopas („Platinum“ ir „Diamond“) pasiekę klientai.
Nuolatiniai „Uber“ klientai „Uber Copter“ paslauga naudotis gali keturias valandas per dieną, darbo dienų piko metu – nuo 14 iki 18 val. Skrydis į vieną pusę asmeniui kainuoja nuo 200 iki 225 JAV dolerių.
„Artimiausiu metu stengsimės atsiverti visiems klientams ir pademonstruoti savo viziją, kaip persėdimas iš automobilio į sraigtasparnį gali vykti be trikdžių“, – teigia įmonės skrydžio paslaugų padalinio „Uber Elevate“ vadovas Eric Allison.
Naudodamiesi įmonės programėle klientai kelionę gali užsisakyti net prieš penkias dienas, kol bus užimtos visos galimos vietos. Kainos, kaip ir užsisakant „Uber“ automobilių paslaugas, gali kisti priklausomai nuo paklausos. Šiuo metu kelionėms bus naudojami du sraigtasparniai.
Kelionė susideda iš trijų etapų. Pirmiausia „Uber“ automobilis paima keleivius ir nuveža į Manhatano centrinę sraigtasparnių aikštelę. Keliaujantieji į John F. Kennedy oro uostą paimami tik iš vietovių, esančių žemiau Houston gatvės – įmonės atstovai teigia, kad taip elgiamasi norint kuo geriau išnaudoti klientų laiką. „Jei gyvenate Upper West Side rajone, nėra prasmės važiuoti į žemutinį Manhataną, o tada į John F. Kennedy oro uostą skristi sraigtasparniu“, – teigia „Uber“ aviacijos skyriaus generalinis direktorius Anil Nathan. (Ši taisyklė negalioja tiems, kas nori skristi iš oro uosto į sraigtasparnių aikštelę. Nusileidus aikštelėje „Uber“ vairuotojas gali nuvežti kur tik panorėsite, net ir už Houston gatvės ribų.)
Pats skrydis trunka maždaug aštuonias minutes, o po jo klientai „Uber“ automobiliu nuvežami nuo sraigtasparnio nutūpimo vietos netoli 8‑ojo terminalo iki kliento pasirinkto terminalo.
Keliones galima užsisakyti „Uber“ programėlėje pateikiant vieną prašymą, o ne tris, tačiau klientai el. paštu gauna sąskaitą už kiekvieną kelionės etapą.
„Uber“ naudojasi Niuarke įsikūrusios įmonės „HeliFlite“ sraigtasparniais ir kiekvienam skrydžiui samdo du pilotus. Skristi vienu metu gali daugiausiai aštuoni žmonės.
Ši trijų dalių kelionė gali trukti vos 30 minučių, o automobiliu tokia pati kelionė iš Manhatano priklausomai nuo eismo intensyvumo gali trukti iki valandos ir ilgiau. Važiuojant viešuoju transportu kelionė paprastai trunka 50–75 minutes.
Oro transporto ateitis
„Uber Copter“ paslauga teikiama norint išmėginti oro transporto paslaugas, nes ateityje įmonė tikisi sukurti dalijimosi oro transportu tinklą, kuriame būtų naudojami eVTOL tipo lėktuvai – t. y., elektra varomi vertikaliai kylantys ir tupiantys lėktuvai.
„Uber Copter“ – pirmoji šios ateities vizijos išraiška, – teigia E. Allison. – Galutinis mūsų tikslas – „Uber Copter“ pamažu paversti „Uber Air“. „Uber Copter“ – tai pirmasis bandymas įgyvendinti šį tikslą.“
„Uber“ dalinimosi oro transportu paslaugas nori pradėti teikti Dalase, Los Andžele ir Melburne. Pradėti teikti paslaugas planuojama 2023 m., o bandymai numatyti jau kitais metais.
Minėtuose miestuose įmonė taip pat ruošiasi statyti nutūpimo aikštelių kompleksus „Skyport“. Šios struktūros užimtų 0,4–0,8 ha, o per valandą jose galėtų nusileisti iki 1,000 lėktuvų.
Pasak E. Allison, minėti miestai pasirinkti remiantis duomenimis apie eismo kamščius, be to, norėta paslaugą išmėginti geografiškai skirtingose vietovėse. Atliekant bandymus Melburne bus galima dirbti tarptautinėje aplinkoje ir įgauti patirties su užsienio reguliavimo agentūromis.
E. Allison taip pat teigia, kad šiuose miestuose reglamentai palankesni negu Niujorke. „Manau, kad „Uber Air“ paslaugas tikrai pradėsime teikti ir Niujorke, – teigia jis. – Tik dar tiksliai nežinome, kada.“
Šiuo metu Niujorke aktyviai protestuojama prieš sraigtasparnius, nes šie skleidžia daug triukšmo ir teršia orą. Pilietinė organizacija „Stop the Chop“ ragina atsisakyti nebūtinų skrydžių, ypač turistinių. „Taip šioje pavojingoje, bjaurioje, nesaugioje ir anglies dioksido taršą didinančioje pramonės šakoje atsiras dar vienas bjaurus dalyvis“, – apie „Uber Copter“ pasakė organizacijos vadovas John Dellaportas.
Keleiviai iš Manhatano į regioninius oro uostus sraigtasparniais keliauja jau kelis dešimtmečius, tačiau dėl galimybę dalintis sraigtasparniu suteikiančių paslaugų, pavyzdžiui, „Blade Urban Air Mobility“, klientai skrydžius gali užsisakyti programėle ir už juos mokėti vos 195 dolerius.
„Blade“ siūlo daugiau paslaugų negu „Uber Copter“ – ji vykdo nuolatinius skrydžius tarp LaGuardia oro uosto ir Manhatano Volstrito sraigtasparnių aikštelės bei Niuarko ir East 34 gatvės sraigtasparnių aikštelės. Be to, galima skristi ilgiau. Skrydžiai vykdomi kas maždaug 20 min nuo 7 ryto iki 7 vakaro, nuo pirmadienio iki penktadienio bei sekmadienio popietėmis ir vakarais.
Tačiau „Uber“ savo paslaugas teikia tik norėdama išbandyti šią sritį prieš imdamasi oro transporto inovacijų. Įmonė panašias reklamines kampanijas vykdė ir praeityje – pavyzdžiui, 2016 m. vykdė kampaniją „UberChopper“. Kada „Uber Copter“ paslaugos Niujorke nebebus teikiamos, atstovai nepasakė.
Augimo kančios
Dar vienas „Uber Copter“ paslaugų trūkumas – kad keleiviams leidžiama pasiimti tik vieną asmeninį daiktą ir vieną iki 18 kg sveriantį krepšį, todėl iš John F. Kennedy oro uosto į užsienį keliaujantys keleiviai negali pasiimti reikalingų lagaminų.
Be to, skrydis nesutaupo tiek laiko, kaip būtų galima tikėtis. Trečiadienio rytą kelionė iš Houstono gatvės į oro uostą truko 43 minutes, o skrydis dviem žmonėms kainavo 364 dolerius.
Trijų etapų kelionė vyko nesklandžiai, nors „Uber“ darbuotojai ir stengėsi padėti nusinešti krepšius ir duoti nurodymus. Kelionė automobiliu, sraigtasparniu, o tada vėl automobiliu gali išvarginti dar net nepasiekus oro uosto ir nepraėjus saugumo patikros. Nors taksi arba „Uber“ automobiliu iki oro uosto tektų važiuoti ilgiau, keleiviams nereikėtų du kartus persėsti.
Vis dėlto, pasak kelionių agentūros „SmartFlyer“ įkūrėjo ir generalinio direktoriaus Michael Holtz, „Uber“ tokia garsi, kad norint išpopuliarinti „Uber Copter“ paslaugas gali užtekti vien prekės ženklo žinomumo.
„Manau, kad jų paslaugos gali išpopuliarėti pernelyg greitai ir pernelyg smarkiai, – teigia jis. – Tokia problema greičiausiai būtų sprendžiama kainomis, nes kylant paklausai augtų ir kainos.“