Autonominis autobusas į sostinės gatves išriedės nuo šių metų rugsėjo. Bandymas truks apie du mėnesius, tačiau terminas dar gali keistis, priklausomai nuo autobuso nuomos ir keleivių vežimo paslaugos pirkimo sutarties pasirašymo dienos. Bandymo metu bus surinkta ir išanalizuota informacija apie keleivių Užupyje srautus, infrastruktūros kokybę ir tinkamumą autonominiam autobusui. Taip pat autonominio autobuso, kaip viešojo transporto rūšies tikėtiną veiksmingumą ir galimybę šiai transporto rūšiai tapti sostinės viešojo transporto dalimi ateityje.
Autonominio autobuso maršrutas ir paslaugos prieinamumas
„Autonominis autobusas kursuos Užupio mikrorajono teritorijoje, nuo Baltojo skg. iki Paupio g. – Aukštaičių g. sankryžos. Toks 4 kilometrų maršrutas pasirinktas remiantis keliais kriterijais: viešojo transporto infrastruktūros būkle, potencialių keleivių skaičiumi, gatvių infrastruktūros tinkamumu, eismo intensyvumu, elektros įkrovimo prieinamumu ir bendruomenės įsitraukimu. Šis maršrutas suplanuotas taip, kad gyventojai būtų privežami prie artimiausių viešojo transporto stotelių, kuriose jie persėstų keliauti toliau“, – apie pasirinktą projekto maršrutą pasakoja JUDU atstovė, projekto vadovė Solveiga Stankevičienė.
JUDU atstovė priduria, kad šiuo metu dar tikslinamos maršruto stotelių vietos, tačiau preliminariai jos bus išdėstytos taip, kad autobusas jungtų esamas viešojo transporto stoteles Užupio teritorijoje.
Testavimo laikotarpiu važiavimas autonominiu autobusu bus nemokamas. Vienu metu autobusu galės važiuoti nuo 6 iki 12 keleivių. Nors keleiviai su negalia galės naudotis autobuso paslauga, tačiau dviračių ir paspirtukų vežti nebus galima dėl mažos autobuso talpos.
Projekto įgyvendinimas ir ateitis
Autonominio viešojo transporto bandymą sostinėje finansuoja Europos Sąjungos „Interreg Europe” programa. Šiuo metu projekto partneris JUDU vykdo viešojo pirkimo – autonominės transporto priemonės nuomos su keleivių vežimo paslauga konkursą. Transporto priemonės testavimo metu atsakomybė už eismo pažeidimus teks vežėjo operatoriui, kuris autobuse važiuos viso testavimo metu ir, jei reikėtų, galės jį valdyti.
Įgyvendinant projektą, bus analizuojami įvairūs duomenys, vykdoma gyventojų ir autobusu važiavusių keleivių apklausa, vertinami paslaugos ir kiti susiję rezultatai. Projekto duomenys ir statistika bus analizuojami siekiant nustatyti, kaip galima veiksmingiau pritaikyti autonominį transportą, kad susisiekimas mieste veiktų sklandžiai. Projekto pabaigoje, išanalizavus Europos šalių atitinkamą patirtį bei įvykdžius bandymo veiklas, bus parengtos ir Vilniaus miesto savivaldybei pateiktos rekomendacijos dėl autonominio autobuso, kaip naujos transporto priemonės Vilniaus miesto viešojo transporto sistemoje galimybių.
Eisme dalyvaujančiųjų saugumas ir pasiruošimas
Autonominis autobusas veiks pagal suprogramuotus virtualius „bėgius”, todėl maršrute gatvės infrastruktūros pokyčių nereikės. Dar praėjusiais metais, Užupio bendruomenė susitikimų metu buvo informuota apie būsimą projektą ir prisidėjo prie jo tobulinimo.
„Vilnius žengia į ateitį, kaip vienas iš pirmųjų Lietuvos miestų, kuriame bus išbandytas autonominis viešasis transportas. Tikėtina, jog toks transportas leis ne tik žengti reikšmingą žingsnį diegiant inovacijas viešajame transporte, bet ir iš dalies spręs vairuotojų trūkumo spragas bei skatins saugesnį ir sklandesnį eismą mieste“, – vizija dalinasi JUDU Judumo transformacijos vadovas Jonas Damidavičius.
Apie JUDU
JUDU – atsakinga už viešojo transporto paslaugų organizavimą, automobilių stovėjimo infrastruktūrą mieste ir darnių keliavimo būdų skatinimą. Viešojo transporto paslaugomis 2023-aisiais kasdien naudojosi daugiau kaip 170 tūkst. keleivių, kurie keliones troleibusu ar autobusu įvertino 8,65 balais iš 10. Tai – aukščiausias įvertinimas nuo 2019-ųjų. Įmonė taip pat užtikrina sklandų miesto eismo organizavimą ir kartu su Vilniaus miesto savivaldybe diegia vaikštomą miestą kuriančius inovatyvius sprendimus.