Komisija ketvirtadienį paskelbė preliminarią ES elektroninės prekybos sektoriaus tyrimo ataskaitą, kurioje pastebi, kad gamintojai jų prekes elektroniniais kanalais platinantiems pardavėjams neretai taiko ypatingus reikalavimus, teigiama pranešime spaudai.
Jais ribojamas prekių siuntimas į kitas šalis, apsunkinama elektroninė prekyba, kas galiausiai kliudo vartotojams pasinaudoti jos privalumais – platesniu pasirinkimu ir žemesnėmis prekių kainomis. Pasak advokatų kontoros „Valiunas Ellex“ partnerio Mariaus Juonio, ši Komisijos ataskaita turėtų priversti suklusti ir Lietuvos verslininkus.
„Elektroninės prekybos rinka yra palyginti nauja ir itin dinamiška, žaidimo taisyklės joje daugeliu atveju nėra iki galo nusistovėjusios. Todėl kyla rizika susiformuoti konkurencijos taisykles pažeidžiantiems susitarimams tarp gamintojų ir prekybininkų.
Vis dėlto, tiek Europos Sąjungos, tiek šalių narių institucijos šiai sričiai skiria vis didesnį dėmesį, todėl elektroninės prekybos sektoriuje veikiančios įmonės turėtų peržiūrėti susitarimus, kad jais nebūtų varžoma konkurencija bei pažeidžiami ją ginantys teisės aktai“, − teigia M. Juonys.
Ištyrusi daugiau nei 1800 įmonių veiklą ir apžvelgusi gamintojų bei platintojų sutarčių praktiką, Europos Komisija atkreipė dėmesį į taikomus įvairius sutartinius ribojimus. Daugiau kaip dešimtadalis prekybininkų nurodo, kad tiekėjai sutartimis jiems taiko tarpvalstybinės prekybos apribojimus. Daugiau kaip dvi iš penkių prekybos įmonių gauna gamintojų rekomendacijas dėl kainų ar prašymų jas riboti.
Kone viena iš penkių prekybos įmonių dėl sutartinių apribojimų negali prekiauti elektroninėse prekyvietėse. Kas dešimtai mažmeninės prekybos įmonei neleidžiama teikti kainų palyginimo savo svetainėje. Šie ir kiti sutartimis įtvirtinami apribojimai gali prieštarauti ES konkurencijos taisyklėms.
„Elektroninės prekybos sektoriaus tyrimas nėra nukreiptas prieš konkrečias įmones, o problemos, kurias nustatė Europos Komisija, dar nebūtinai reiškia konkurencijos teisės pažeidimus. Vis dėlto, sektoriaus tyrimas leidžia pastebėti kai kurias besiplečiančios rinkos tendencijas, į kurias elektroninės prekybos verslui būtina atkreipti dėmesį vertinant ir planuojant savo veiklą“, − komentuoja M. Juonys.
Pasak advokato, kai kurie ataskaitos punktai skamba įspėjamai. Ataskaitoje pabrėžiama, kad siekdama užtikrinti ES taisyklių laikymąsi, Komisija gali pradėti konkrečių atvejų tyrimus.
Atliekant tyrimą buvo apklausta ir 16 Lietuvoje veikiančių mažmeninės prekybos įmonių bei du skaitmeninio turinio tiekėjai. Konkrečių įmonių pavadinimų EK savo ataskaitoje nenurodo.
Elektroninės prekybos rinka Lietuvoje yra viena sparčiausiai augančių Europos Sąjungoje. Statistikos departamento duomenimis, užsakomojo pardavimo paštu arba internetu apyvarta (be PVM) pernai Lietuvoje didėjo 28 procentais.