Nuo planų sužlugdyti vadovę, iki draugystės ir aukštesnių pareigų

„Jei gerai pamenu, ėjo XIX amžius, kai vengrų tautoje buvo siūloma paslauga pervežti žmones iš taško A į tašką B. Kitaip sakant, buvo toks vežimas, kuris ir tarėsi panašiai, kaip tariame žodį „coach“. Ir dabar, pavyzdžiui, Jungtinėse Valstijose autobusai vadinami tokiu pat žodžiu.

Vėliau jis įgavo ir kitą prasmę. Sakykime, esu taške A – nežinojime. O koučingo specialistas, klausydamas tai, ką aš pasakoju apie savo situaciją, atskleisdamas sau ir jam, kaip aš norėčiau, kad būtų, ne fiziškai, bet sąmoningai mane perveda į kitą tašką, kuriame aš noriu būti, – B. Taip koučingo specialisto pagalba aš perspektyviai pradedu matyti savo kelionę“, – koučingo atsiradimo istoriją ir esmę aiškina jo žinovas.

Eksperto ilgametėje praktikoje yra ir viena vaizdinga sėkmės istorija, puikiai iliustruojanti koučingo specialisto darbą. Kaip pasakoja P. Petrauskas, kartą pas jį atvyko žmogus, siekiantis karjeros aukštumų. Jo tikslas buvo tapti įmonės personalo vadovu. Tikslui pasiekti jis buvo išsikėlęs užduotį – sukompromituoti šias pareigas tuo metu užėmusią kolegę.

„Kadangi koučingas yra grįstas vertybiniu pagrindu, mes pradėjome analizuoti, kodėl jis tokį kelią pasirinko, ar jis yra vienintelis. Aš nežinojau situacijos, tuo metu nežinojau ir kokia tai įmonė, galų gale – kas yra toji vadovė. Sesijų metu supratome, kad tai, ką jis žino kaip kompromatą, nėra garantuota tiesa. Vadinasi, jis ruošiasi daryti veiksmus, remdamasis, liaudiškai tariant, pletkais.

Bėgant laikui ir diskutuojant, viskas susidėliojo taip, kad jis pradėjo save matyti ne kaip kovotoją prieš sistemą, bet kaip sistemos dalį. Patapo visai geru kolega su buvusia vadove ir išsiaiškino, kad šioji jau frustruoja toje situacijoje, kurioje ji yra ir nori kilti karjeros laiptais į viršų. O tam jai reikia pagalbos, kurią iš savo kompetencinės srities gali suteikti mano klientas. Gavosi taip, kad vadovė buvo paaukštinta į direktorių tarybą, o po tam tikro laiko ji rekomendavo tą žmogų užimti personalo vadovo vietą, kai jis įgijo reikiamą kvalifikaciją, patirtį ir atitiko reikiamus kriterijus pozicijai užimti“, – pasakoja P. Petrauskas.

Povilas Petrauskas

Koučingo paslaptis

Kaip aiškina P. Petrauskas, koučingo specialistui nereikia būti profesionalu srityje, kurioje šiuo metu nori tobulėti jo klientas. Padėti surasti žmogui jo kelią, vedantį sėkmės link, tereikia tinkamai užduoti klausimus. Šis į juos atsakęs, kelią ras pats.

„Pavyzdžiui, žmogus nori pakilti karjeros laipteliais, kuriais koučingo specialistas nėra kilęs. Kalbėdamasis su juo, klientas pradeda prisiminti arba surinkti reikiamas dėlionės detales tikslui pasiekti. Viena iš detalių gali būti žinojimas, kad einant norimu keliu gali laukti sunkumai. Koučingo specialistas padeda žmogui suprasti, kaip jis anksčiau buvusius sunkumus bet kokioje gyvenimiškoje srityje įveikdavo – kad jis gali ir turi patirties. Juk sunkumų įveikimas yra tik modelis, kaip ir ką reikėtų daryti. Nesvarbu, kokioje srityje.

Kitas dalykas, koučingo specialistas padeda per klausimus ir klausymąsi priminti arba įsivardinti labai svarbius dalykus. Pavyzdžiui, kokios pagalbos žmogui reikėtų. Jam tada reikia permąstyti, ką jis savo srityje pažįsta, kas galbūt jau yra tai pasiekęs. Galbūt jis gali pagalvoti apie variantą, su kuo jis gali susitikti, pasikalbėti, pasitarti, gauti konkrečių pamokų. Tai reiškia, įsivardinti, ko jis nedarė anksčiau ar buvo pamiršęs. Koučingo specialistas jam padeda surinkti receptą, kad jis pasidarytų labai konkretų veiksmų planą ir galėtų eiti to tikslo link“, – aiškina jis.

Kitaip tariant, anot pašnekovo, žmonės koučingo sesijų metu išmoksta sulėtėti pastoviame bėgime ir prisiminti jau išmoktas pamokas, suprasti, kokius klausimus jie sau kelia, kodėl stringa vienoje ar kitoje srityje, kur jų matomas kelias veda, kokią kliūtį jiems reikia pradėti spręsti, kaip nevengti iššūkių. O būtent pastarieji, kaip pabrėžia P. Petrauskas, gali padėti atverti naujas galimybes. Vadinasi, koučingo sesijos tėra tarsi mentalinis pasiruošimas prieš imantis veiksmų.

Koučingas

„Jeigu koučingo specialistas kreipia kažkokia linkme ir įvardija, ką klientas turi daryti – jis nėra profesionalas. Dabar Lietuvoje pasivadinti koučingo specialistu, kai tai dar laikoma mistifikuotu dalyku, yra labai paprasta. Kaip aš sakau, – kur mesi kaulą, ten koučingo specialistas jį pagriebs. Jų yra tiek daug ir nesuprasi iš kur.

Vienas paklausė internete dvi valandas trunkantį kursą ir jau skelbiasi, kad yra koučingo specialistas. Kitas perskaitė, kad yra kažkokia metodika ir jis ją taikydamas vadinasi koučingo specialistu. Trečias, kuris šios profesijos mokosi metai iš metų, irgi yra koučingo specialistas. Profesionalas seka etikos kodeksą, naudojasi įgytomis kompetencijomis ir niekur žmogaus nenukreipinėja. Jei yra priešingai – jis tėra konsultantas“, – atkreipia dėmesį pašnekovas.

Koučingo sesijos su klientais – tik keturiomis temomis

Anot P. Petrausko, ilgametė praktika, trunkanti jau daugiau nei dešimtmetį, rodo: žmonėms įdomios tik keturios temos, kuriomis jie nori diskutuoti ir kažką keisti su koučingo specialistų pagalba. Sako, jei atsirastų penktoji – stipriai nustebtų ir netgi sumokėtų už naujai atrastą aspektą, kuriuo klientas norėtų diskutuoti koučingo seanso metu.

„Pirmoji – savirealizacija, kuri apima ir karjerą, verslo kūrimą, komandos didinimą ir panašiai. Antroji – santykiai, pradedant nuo santykių su tėvais, antra puse, vaikais, baigiant kolektyvu, santykiu su pačiu savimi, kalbant apie reikalavimų sau kėlimą, meilę sau ir panašiai. Trečioji – sveikata, pavyzdžiui, dvejonės dėl fizinės formos, antsvorio, išvaizdos ir panašiai.

Ketvirtoji – stabilumas iš finansinės pusės, kitaip tariant, – stabilus pagrindas po kojomis: kur aš esu, koks mano statusas, kokie mano finansai. Nesu sutikęs nei Lietuvoje, nei kitose šalyse, kuriose dėstau, kitų temų“, – vardija klientams rūpimas temas pašnekovas.

Koučinti pradėjo to nejausdamas

Kaip prisimena pašnekovas jo kelias koučingo srityje prasidėjo visai netikėtai. Būdamas dar mokykloje jis uoliai dalyvavo visuomeninėje veikloje. Baigęs mokyklą aktyviai įsitraukė į studentų atstovybę, o vėliau tapo ir jos vadovu. Pasibaigus jo kadencijai, apie lyderystę, komandinį darbą, motyvaciją dirbti šioje organizacijoje ėmė mokyti būsimus studentų atstovybės vadovus.

Nors tąkart jis jau turėjo kitų veiklų, o tai tebuvo laisvalaikio užsiėmimas ir noras dalintis patirtimi, P. Petrauskas atkakliai vesdavo seminarus. Netrukus pabodo ta pati seminaruose naudojama mokymų metodika. Taip gimė noras ne pasakoti, o klausinėti, kaip šiems žmonėms sekasi dirbti komandoje, kaip jie supranta lyderystę, su kokiais iššūkiais jie susiduria. Kitaip tariant, keldamas klausimus jis padėdavo klaustyojams rasti reikiamus atsakymus.

Kartą per seminaro pertraukėlę, 2002 metų balandį rūkydamas lauke P. Petrauskas sulaukė jo seminare dalyvavusio jaunuolio klausimo: „ar tu visada vedi mokymus koučingo stiliumi?“

„Tada buvo pirmas kartas kai aš šį žodį išgirdau. Ego neleido pasakyti, kad nesuprantu, apie ką jis kalba ir įtraukęs dūmą, nutaisęs protingą veidą atsakiau: na, žinai, kaip kada – priklauso nuo situacijos. Jam šio atsakymo užteko ir jis išėjo.

Nuo tada aš pradėjau ieškoti, kas yra koučingas ir pradėjau matyti, kad ir Sokratas žmonių nemokė, o padėjo mąstyti. Ir tai jis darė klausydamas ir klausdamas. Ir žiūriu tada, kad tai labai panašu į tai, ką aš darau, bet nesuprasdamas to dalyko: aš klausau žmonių, ką jie kalba ir klausiu, ko jie nori, kad būtų kitaip.

Tada man tai buvo kaip hobis. Vėliau įpirkau mokymus, įgijau profesionalius koučingo įgūdžius. Savo žiniomis dalinausi su kitais, tada vėl mokiausi papildomai, nusprendžiau ir egzaminus išsilaikyti, kvalifikaciją užsitikrinti“, – prisimena jis.

Taip bėgant metams ir įgyjant vis daugiau patirties, mokantis ir nuolat keliant kvalifikaciją, P. Petrauskas tapo „International Coaching Federation“ sertifikuotas koučingo profesionalas (PCC) ir pirmasis Baltijos šalyse „Marshall Goldsmith“ sertifikuotas „Executive & Team Coach“, seminarų lektorius ir mokymo programų autorius.

Povilas Petrauskas

Dabar jis savo patirtimi dalijasi ne tik individualiuose koučingo seansuose, bet ir dalyvauja įvairiuose projektuose, skatinančiuose verslą tobulėti. Anot jo, didelė dalis klientų, su kuriais jam teko dirbti bėgant metams, buvo verslų savininkai. Vieni buvo didesnių įmonių, kiti mažesnių, bet tai buvo tie žmonės, kurie sukūrę darbo vietas dirba su komandomis ir kitais žmonėmis bei teikia kokias nors paslaugas. Todėl viename karjeros etape jis sumanė kelti kvalifikaciją ir sužinoti daugiau verslo subtilybių.

„Susiradau kursus, kuriuose buvo pristatytas Kanadoje sukurtas „System Business Coach“ verslo stiprinimo modelis. Mokymų programa ten netgi buvo dotuojama valstybiniu lygiu. Kitaip sakant, valstybė sumokėdavo mokymų kaštus verslų savininkams, kad jie galėtų pamatyti naujas galimybės tvarkytis savo versle. Susirinkau šias žinias sau, kaip verslo savininkas. Ir tada supratau, kad jomis verta pasidalinti su kitais. Dalijimasis ir pagalba kitiems man yra viena iš svarbiausių vertybių. Taip parsivežiau programos frančizę į Lietuvą.

Atvežęs programą pradėjau galvoti, kam tai galėtų tikti. Ir tada atsirado kelios iniciatyvos, o su „Swedbank“ Lietuvoje sutarėme, kad tai galėtų būti atskira programa smulkiam, vidutiniam verslui, pritaikyta Smulkaus verslo akademijos projektui „Kiekvienas gali“. Jie tuo metu ieškojo mentorių ir pasiūlė dėstyti programą bei mentoriauti vienam iš verslų, dalyvaujančių projekte“, – sako jis, kalbėdamas apie projektus, prie kurių šiandien tenka prisidėti ugdant verslininkus.

______________________________________________________________________________

„Swedbank“ smulkaus verslo akademija. Patyrę verslininkai ir verslo analitikai sutaria – sėkmingo verslo augimo paslaptis slypi ne tik verslo idėjoje. Už ją daug svarbiau yra teisingi atsakymai į klausimus: kaip planuoti finansus, rinkodarą, personalo ir verslo procesų valdymą bei verslo strategiją. Galbūt Jūsų verslas kaip tik šiuo metu susiduria su sunkumais? Įveikti verslo augimą stabdančius iššūkius Jums padės „Swedbank“ smulkaus verslo akademija!

10 smulkių Lietuvos įmonių. Lietuvos verslo lyderiai tapę mentoriais. 6 savaitės intensyvių mokymų.

Pernai didelės sėkmės susilaukusi „Swedbank“ smulkaus verslo akademija tęsia savo misiją – įkvėpti visus smulkiuosius šalies verslininkus teigiamiems pokyčiams.


Šiam tikslui įgyvendinti „Swedbank“ sutelkė labiausiai patyrusius Lietuvos verslininkus bei verslo konsultantus, pasiryžusius tapti individualiais mentoriais. 10 atrinktų smulkaus verslo atstovų su mentorių pagalba identifikuos savo versle kylančius iššūkius ir ieškos tinkamų būdų juos išspręsti. Šešias akademijos savaites dalyviai ir mentoriai vadovausis Kanados mokslininkų sukurta smulkiojo verslo stiprinimo metodologija, kurios sudarymu ir pateikimu projekto metu rūpinsis patyręs verslo koučeris Povilas Petrauskas. Žinias įtvirtins ir proveržiui įkvėps „Delfi“ transliuojami ekspertų pranešimai verslo stiprinimo temomis.
Pasisemti žinių ir patirties kviečiame ne tik projekto dalyvius, bet ir „Swedbank“ drauge su „Delfi“ sukurto akademijos portalo lankytojus. Visas dalyvių sėkmingų pokyčių istorijas, ekspertų ir verslo atstovų paskaitas bei diskusijas galima sekti naujienų portale „Delfi“, išgirsti per „Žinių radiją“ ar stebėti internetiniame verslo kanale „Proto industrija“.