Daugelis vairuotojų, pažiūrėję šį eksperimentą, turėtų pasijusti šiek tiek nejaukiai, nes stabdymo kelias vairuojant ekstremaliomis sąlygomis su senomis padangomis iš tiesų ilgas. Net važiuojant nauju automobiliu su naujomis padangomis stabdymo kelias siekia daugiau nei 18 metrų, o dėl prastesnių sąlygų, kurios Lietuvos keliuose pasitaiko ne taip ir retai, ir padėvėtų padangų šis atstumas, pasirodo, stipriai išauga.
Tikrinti automobilio padangas nusprendėme sukurdami ekstremalią situaciją. Užmiesčio kelyje A. Pakėnas automobiliu įsibėgėjo iki 90 km/val. greičio ir stabdydavo ties kūgeliu pažymėta vieta. Tokia situacija, anot instruktoriaus, gali pasitaikyti realiame gyvenime išbėgus į kelią laukiniam gyvūnui ar tamsoje nepastebėjus pėsčiojo. „Lietuvoje daug avarijų sukelia į kelią išbėgę laukiniai gyvūnai, tai yra visiškai neprognozuojamas faktorius, dėl to svarbu žinoti, kaip stabdyti, kad išvengtume susidūrimo“, - sakė A. Pakėnas.
Stabdymas ekstremaliomis sąlygomis
Pirmuosiu du važiavimus eksperimente naudotas automobilis „Alfa Romeo“ buvo su ką tik pakeistomis naujomis „Michelin“ padangomis. Iš pradžių automobilis įsibėgėjo ir stabdė ant sauso asfalto, tada ant stabdymo vietos išlaistėme 20 litrų vandens sukurdami ekstremalesnes sąlygas ir bandymą pakartojome.
„Tokiu atveju, kai yra slidus kelias ir stabdome ekstremaliu būdu, vairuotojui pojūčiai skiriasi nedaug. Skiriasi tik stabdžio reakcija – pradeda veikti ABS, prasideda stabdžių vibracija. Dažnai vairuotojai daro klaidą –pajutę ABS veikimą šiek tiek atleidžia stabdį. Dėl to labai pailgėja stabdymo kelias. Tokiais atvejais reikia stabdyti ekstremaliuoju būdu – neatleisti pedalo, o kaip tik spausti stabdį kuo galima stipriau, taip, tarsi norėtumėte jį nulaužti “, - patarė A. Pakėnas ir pridūrė, kad taip pat elgtis reikia ne tik važiuojant tiesiąja, bet ir bandant aplenkti netikėtą kliūtį.
Toliau eksperimentą tęsėme pasikeitę padangas – vietoj visiškai naujų automobiliui buvo pakeistos 10-ties metų senumo tos pačios firmos padangos.
Senų padangų pavojus
Padangų salono „Melga“ konsultantas Dainius Danisevičius pasakojo, kad neretai būna pavojinga pirkti naudotas padangas, nes sunku įvertintį jų amžių ir nusidėvėjimą vien iš pažiūros. „Štai šios padangos tarnavo 10 metų, sveikos padangos likę vos 20 procentų, nors iš pažiūros padangos neatrodo tokios senos. Ilgainiui guma sukietėja, dėl to važinėti tokiomis padangomis gali būti pavojinga“, - aiškino D. Danisevičius.
Kai kurie žmonės vietoj naujų ar naudotų padangų renkasi reatauruotas. Padangų ekspertas įžvelgė ir šių padangų pavojų: „Žiemą važinėti restauruotomis padangomis galima, tačiau vasarą iškyla pavojus. Restauruojant ant senos padangos yra priklijuojama nauja guma, o vasarą, kai asfaltas įkaitęs, ši guma gali tiesiog atsiklijuoti. Tokiu atveju labai didelė avarijos tikimybė."
Vairuotojų klaidos
Su senomis padangomis taip pat atlikome du važiavimus – ant sauso ir šlapio asfalto. Instruktorius po eksperimento sakė, kad neabejotinai naujomis padangomis važiuoti saugiau: „Kaip matėme, stabdymo kelias naujomis padangomis trumpesnis ant šlapio asfalto nei senomis ant sauso.“
A. Pakėnas pridūrė, kad svarbu ne tik padangos, bet ir vairuotojo reakcija, sugebėjimas suvaldyti automobilį ekstremalios situacijos metu. „Kaip jau minėjau, jei reikia staigiai stabdyti norint išvengti kliūties, spauskite stabdį iš visų jėgų. Nors šiandien mes stabdėme tiesiame kelyje ir nesukiojome vairo, taip pat stipriai stabdyti reikia ir norint aplenkti netikėtą kliūtį. Dažnai vairuotojai galvoja, kad spausdami stabdį iki galo užmes automobilį į šoną, bet taip nebus. Jei į kelią išbėga gyvūnas, stabdykite visomis jėgomis tarsi norėtumėte nulaužti pedalą ir apvažiuokite kliūtį“, - patarė instruktorius.
Tikslius eksperimento rezultatus žiūrėkite vaizdo reportaže.