Šis laikotarpis – ne toks džiaugsmingas, kaip pernai, bet dramos nėra
Pastarieji metai daugybei verslų buvo nelengvi, tačiau to paties apie elektroninę prekybą pasakyti neišeitų. Kaip teigia elektroninės prekybos ekspertas Vytautas Vorobjovas, pandemija turėjo net labai teigiamos įtakos tiems elektroninės prekybos žaidėjams, kurie susitvarkė su prekių teikimu.
„Kas turėjo kuo prekiauti, prekiavo labai gerai, ir iššaukė neregėtą elektroninės prekybos augimo piką. Tų, kurie dirbo ir susitvarkė su tiekimu, rezultatai buvo labai geri. Visų laimei ir nedideliam elektroninės prekybos liūdesiui, pandemija baigėsi. Po jos internetinės prekybos šuolis išsilygino, niveliavosi ir grįžo į normalias vėžes“, – sako V. Vorobjovas.
„Šių metų pradžioje staigiai šoko šildymo ir elektros kainos, kurios numušė vartotojų perkamąją galią ir nuotaikas. Vasario pradžioje elektroninė prekyba rodė liūdnus rezultatus, o kai kurie iš žaidėjų net minėjo, kad, lyginant su tuo pačiu pernai metų laikotarpiu, jų apyvarta buvo kritusi 25 proc. Kitiems apyvarta krito 10–15, tačiau buvo ir tokių, kuriems visai nekrito, o augo toliau – taigi, buvo ir išimčių“, – pastebi elektroninės prekybos ekspertas.
V. Vorobjovas tęsia, jog prasidėjęs karas lėmė tai, kad vartotojų nuotaikos dar labiau subjuro. Dabartinį laiką elektroninėje prekyboje jis apibūdina kaip turbulentišką. Anot jo, šiuo metu elektroninėje prekyboje išgyvename „tobulą kuprą“, nes po pandeminio prekybos kilimo vartotojų įpročiai sugrįžta į normalų lygį, o šiandien matomą elektroninės prekybos lėtėjimą labiausiai veikia infliacija ir karas.
Prekybai žada augimą ir pastebi, kad plečiasi pirkėjų amžius
Anot V. Vorobjovo, šis laikotarpis yra sudėtingesnis tiems pardavėjams, kurie užsiima vien elektronine prekyba. Jis pastebi, kad tiems, kurie prekiauja ir fizinėse, ir elektroninėse parduotuvėse, situacija nėra tokia sudėtinga.
Ekspertas prognozuoja, kad, augant žmonių perkamajai galiai, elektroninių parduotuvių apyvartos ir toliau augs, tačiau nebus tokių augimo šuolių, kaip per pandemiją. Elektroninę prekybą jis vadina net ne ateities, o jau šiandienos prekyba, mat daugybė verslų savo paslaugas yra visiškai perkėlę į internetinę erdvę, ir santykinai didelė dalis žmonių renkasi apsipirkimą internetu.
2021 metų Statistikos departamento duomenimis, bent kartą per 12 mėnesių prekes ar paslaugas internetu pirko ar užsakė 60 proc. 16–74 metų amžiaus gyventojų, arba 69 proc. šio amžiaus internautų (2020 m. atitinkamai 54 ir 64 proc.).
Nors šiandien elektronine prekyba naudojasi įvairaus amžiaus gyventojai, vyresniosios kartos atstovai ja naudojasi kiek rečiau. Elektronine prekyba per 3 mėnesius naudojosi daugiau nei trys ketvirtadaliai (78 proc.) 25–34 metų amžiaus gyventojų ir tik 12 proc. 65–74 metų amžiaus gyventojų.
„Dalis prekybos vyksta internetiniais kanalais ir tam tikros sritys jau pilnai persikraustė į internetą – draudimas, bilietų prekyba. Kai kurių kategorijų prekių galime rasti tik internete, nes pardavėjai nelaiko viso asortimento sandėliuose, o užsako prekes iš tiekėjų. Technologinis įsisavinimas jau įvyko, ir tas interneto pirkėjas jau yra subrendęs. Šiandien mes turime ir vyresnio amžiaus pirkėjų, ir nėra taip, kad tik iki 30 metų žmonės perka“, – pastebi V. Vorobjovas.
Pardavimai buvo išaugę daugiau negu dvigubai
Anot jos, pirmaisiais pandemijos mėnesiais pardavimai šoktelėjo dvigubai ir net daugiau, lyginant su praeitais metais, priklausomai nuo šalies ir suvaržymų stiprumo. Pavyzdžiui, Latvija didžiausius suvaržymus turėjo tik 2021 metų pradžioje, ir tuo metu joje pardavimai buvo išaugę daugiau nei dvigubai.
„Pandemija buvo didelis postūmis mūsų elektroninės prekybos platformos vystymui, kuomet visi norėjo būti internete, o mes ką tik sukūrėme ir pradėjome vystyti platformą. Pardavimai kilo kartais, didesni iššūkiai buvo logistikai, kurjeriams, todėl atidarėme daugiau parduotuvių, kad klientams būtų lengviau pasiimti prekes“, – sako K. Liškauskaitė.
Vertindama pirkėjų pasiskirstymą „Pigu.lt“ platformoje, K. Liškauskaitė pastebi, kad daugiausia pirkėjų sudaro moterys. Anot jos, apsipirkti internetu jos dažniau renkasi dėl platesnio asortimento, nei fizinėse parduotuvėse, bei greito ir nemokamo pristatymo.
Pardavimų stabtelėjimą karo pradžioje pavyko kompensuoti
„PHH Group“ elektroninės prekybos platformos vadovo Raimondo Žilėno teigimu, pardavimų augimas išliko ir po pandemijos. Lygindamas dabartinę pardavimų situaciją su pernai metais, jis prognozuoja, kad pardavimai ir toliau stabiliai augs, ir nurodo, kad tikimasi bent jau 60-70 proc. augimo, lyginant su praėjusiais metais.
Jis taip pat sutinka, kad esmines elektroninės prekybos pranašumas, lemiantis pirkėjo sprendimą tam tikrą prekę įsigyti internetu – platesnis asortimentas nei bet kurioje vienoje fizinėje vietoje. Kalbėdamas apie elektroninės prekybos prognozes, R. Žilėnas mano, kad ji ir toliau išlaikys stabilų augimą.
„Pandeminis vėjas nustojo pūsti. Elektroninė komercija sugrįš į normalų augimo tempą, o elektroninės prekybos platformos modelis bus tas, kuris labiausiai temps į priekį“, – teigia R. Žilėnas.
Daugiau apie karščiausias elektroninės prekybos tendencijas bus galima išgirsti „LOGIN 2022“ konferencijoje birželio 2-3 dienomis. Daugiau apie konferenciją ČIA.