Susitikimo su „Mokytojai Lietuvai“ projekto dalyviais metu tinklaraščio „Suomiškas ugdymas“ autorė Eglė Bogvilaitė-Aronen atsakinėjo į pačius įvairiausius mokytojų klausimus: šiems rūpėjo sužinoti, kuo skiriasi mokytojo darbo diena, sąlygos ir atlyginimas Suomijoje. Tiesa, skirtumai – labai ryškūs: apie juos ir kalbamės su tinklaraščio autore, jau 14 metų gyvenančia Suomijoje.
- Kodėl artimesnį ryšį su švietimo sistema užmezgėte ne Lietuvoje, o Suomijoje?
Atvykau čia kaip studentė, atlikau praktiką būdama mokytojos asistente. Paskui pakeičiau gyvenamą miestą ir turėjau pakeisti darbą – taip įsidarbinau prailgintos grupės vadove, kur 4 metus sėkmingai dirbau su pirmokais ir antrokais. Taip pat man tekdavo pavaduoti sergančius mokytojus, nors pati iš tikrųjų neturiu pedagoginio išsilavinimo. Gavau profesinę kvalifikaciją, kuri mane įgalino dirbti su vaikais.
Kadangi prailgintos grupės darbas neapėmė visos dienos, o aš norėjau dirbti visą dieną, atėjau dirbti į darželį. Šiandien auginu dviejų metų dukrytę, kurią auklėju pagal visus suomiško ugdymo standartus.
- Viena iš skaudžiausių temų Lietuvoje, susijusių su mokytojais – jų atlyginimai. Kuo mokytojo uždarbis išsiskiria Suomijoje?
Labai apmaudu, kad Lietuvoje mokytojai yra skriaudžiami. Čia jau nėra net ką kalbėti. Lietuvoje iš jų norima geresnių rezultatų, ir tik po to kalbama apie atlyginimo kėlimą. Mokytojams nekeliama motyvacija dirbti ir tai iš tikrųjų yra blogai, nes švietimas važiuoja žemyn.
Suomijoje yra skirtingi darželio auklėtojų apibrėžimai – vaikų darželio mokytoja ir vaikų prižiūrėtojai. Visi jie vadinami bendru vadu – ugdytojai. Pradinė darželio mokytojos alga „ant popieriaus“ yra 2,3 tūkst. eurų, tai reiškia, kad „į rankas“ ji gauna apie 1,8 tūkst. eurų. O auklėtojas-prižiūrėtojas „ant popieriaus“ gauna 2,1 tūkst. eurų, „į rankas“ – 1,6 tūkst. eurų.
Streiko pavadinimas buvo „Dvi rankos“ – tai reiškia, kad mes turim tik dvi rankas, o iš mūsų reikalaujama labai daug gaunant neadekvatų atlyginimą.
– Dirbote neformalaus ugdymo vadove. Kaip atrodo šis darbas Suomijoje?
– Tai buvo darbas su pirmokais, antrokais ir priešmokykline grupe. Sistema yra tokia: mokykla organizuoja 4 valandų privalomą ugdymą, tačiau jei dirbantys tėvai nori vaiką palikti užimtą ilgesniam laikui į pilnos dienos priežiūrą, tai – neformalaus ugdymo vadovų darbas. Mūsų darbas prasidėdavo ryte, nuo maždaug 7 valandos, kuomet ikimokyklinukai pas mus pabūdavo iki tol, kol jiems prasidės privalomo ugdymo laikas. Po to, kai pamokos baigiasi 12 valandą, jie vėl sugrįžta pas mus.
Suomijoje akcentuojama, kad geriausiai vaikas išmoksta per žaidimą. Niekas jų neverčia mokytis. Net jei trečiokas čia dar nenori skaityti – ne bėda. Pradinukams neduodame jokių namų darbų, nėra jokių pratybų tempimosi į namus. Aišku, vyresnėse klasėse, ypač gimnazijose, tikrai yra užduodama daug namų darbų.
Pažymiai čia rašomi tik nuo 7 klasės – mokinių pažanga pradedama stebėti gerokai vėliau, nei Lietuvoje. Suomija praktikuoja tokį dalyką, kaip testai, kurių metu vaikai parašo atsakymus, kuriuos gali patys pasitikrinti namuose.
– O kaip Suomijoje atrodo pačių mokytojų bendradarbiavimas?
– Čia labai populiarios bendros išvykos. Pavyzdžiui, pasakysiu, kad pas mus darželyje yra darbuotojų gerovės komitetas, kurį sudaro 4 darbuotojai. Jie planuoja, kaip pagerinti darbuotojų gerovę: ar čia eisime į teatrą, ar į sporto salę, ar susirinksime kažkur į barą, ar pas kažką į namus.
Streikai vyksta ir daro valdžiai spaudimą – jie viską persvarsto ir kažką keičia. Žmonės čia tikrai nesileidžia žeminami.
– Ne visų vaikų pažangumas yra vienodo lygio. Ką darote, kad neatsirastų tokių vaikų, kurie jaučiasi silpnesni?
– Tai ir yra Suomijos švietimo sistemos stiprumas. Čia mokytojai traukia silpnesnius ir bando pastatyti ant kojų.
Todėl klasėse nėra silpnų vaikų – mokytojo darbas yra kiekviename iš jų ieškoti talento, pamatyti, kokiais būdais geriausia jį išmokyti. Bandoma nustatyti stipriąsias ir silpnąsias vaiko puses, o pagal tai rengti tolesnį mokymosi planą.
„Mokytojai Lietuvai“ – tai „Maxima grupės“ inicijuotas projektas, kurio metu 15 komisijos atrinktų labiausiai motyvuotų šalies mokytojų iškeliavo nemokamai stažuotis Suomijoje. Iš arti susipažinę su pažangia Suomijos švietimo sistema, gerąją praktiką jie parsivežė į mūsų šalies mokyklas.