Ekspertai papasakojo „Delfi“, ką reikia daryti norint savo lietuvišką el. parduotuvę paversti tokia, iš kurios pirktų ir užsienio klientai.
Kaip lietuvišką elektroninę parduotuvę paversti tarptautine
Neretai įmonių vadovai klaidingai galvoja, kad lokalizacija užsienio šalyje – tai el. parduotuvės išvertimas į užsienio kalbą. Darbo, pastangų ir žinių reikia kur kas daugiau, nes lokalizacija – tai el. parduotuvės adaptavimas prie konkrečios užsienio rinkos klientų poreikių ir lūkesčių.
Galvojant apie el. parduotuvės plėtrą į užsienį, patartina nesirinkti tolimos rinkos, net jei ji atrodo labai patraukliai – teoriškai didelis pirkėjų skaičius ir sąlyginai brangus jų pirkimo krepšelis. Tolima ir didelė rinka taip pat reiškia ir brangų, sudėtingą prekių siuntimą bei grąžinimą, taip pat – didelę konkurentų koncentracija, lemiančią mažėjančią jūsų prekės kainą, bet augančias marketingo išlaidas.
Inovacijų agentūrosPažangos departamento Rinkų plėtros skyriaus el. komercijos srities vadovė Giedrė Rožytė-Jokūbavičienė išskyrė pagrindinius klausimu, į kuriuos turėtų atsakyti kiekviena įmonė, ketinanti plėstis į užsienio rinką:
• Koks turėtų būti jūsų produktas – ar toks pat, kaip Lietuvoje, ar kitoks?
• Ar reikalinga produkto, o gal prekės ženklo adaptacija?
• Kaip greitai galite būti pelningi naujoje rinkoje? Atsižvelgiant į logistikos, klientų aptarnavimo, rinkodaros kaštus, ar sugebate konkuruoti ir likti pelningais?
• Ar veiksite per distributorius, prekybos platformas, ar savo el. parduotuvę?
• Ar turite reikiamų kompetencijų?
• Ar jums reikalingi vietiniai sandėliai užsienyje?
• Kas yra jūsų konkurentai?
Savo patirtimi ir konkrečiais patarimais apie el. parduotuvės pavertimą į dirbančią su užsienio klientais pasidalino platformos www.valomsandeli.lt plėtros vadovas Karolis Katinas. Puslapis yra nukreiptas į Lietuvos pirkėjus, tačiau visi jame esantys duomenys yra skirti bei nukreipti ir į užsienio rinkas per vadinamas „Marketplace“ platformas (prekyvietes). Tai verslui leido įgyvendinti greitesnį ir paprastesnį startą dėl kelių priežasčių. Buvo išvengta tinklalapio ir turinio lokalizacijos (kaip ir atsiskaitymo būdų ar valiutų lokalizacijos). Reikėjo atlikti turinio lokalizaciją, kuri yra dažnai automatizuota per trečiųjų šalių įrankius.
„Dalyvaudami prekyviečių veikloje išlošėme šiek tiek laiko su būtinybe registruoti save atskirų rinkų mokesčių institucijose. Padėjo ir logistikos sprendimai – tarptautinis siuntimas yra brangus, tad šiuo atveju pasirinkome siųsti į kiekvienos šalies prekyviečių sandėlius, tad galime prekiauti ir pigesnėmis prekėmis, o logistika nesudaro ženklios išlaidų sumos. Pastebėjome, kad kiekvienoje rinkoje klientai elgiasi labai skirtingai, tad nors ir neišvengiame bendravimo su klientais, mat visos žinutės būna nukreipiamos mums tiesiogiai, matome, jog kalbos barjeras ar klientų prekių grąžinimo įpročiai yra lengviau valomi prekiaujant per prekyvietes“, – patirtimi dalinosi K. Katinas.
Kliūtys persekioja nuolat
El. parduotuvės lokalizavimas plačiai apibūdina prekybos plėtrą į užsienio rinkas ir tėra pradžia. Tolimesnėje veikloje toks verslas nuolat susiduria su kliūtimis, kurių stengiamasi išvengti arba išspręsti. K. Katinas pasakojo, kad plečiant rinką reikėjo papildomų duomenų suvedimo. Pavyzdžiui, logistikos išmatavimų, papildomų kalbų mokėjimo (rusų, suomių, ir kitų, priklausomai nuo to, kurioje šalyje yra numatyta prekyba). Duomenų mainų programavimo – išaugus kiekiams bei užsakymų skaičiui, kiekvieno užsakymo rankinis administravimas tapo nebeįmanomas – reikėjo įgalinti sistemą daryti tai automatiškai.
„Turbūt vienas iš pagrindinių iššūkių, kuris kartu yra ir šio verslo varikliukas – nuolatinė kaita rinkoje. Tendencijos kaip greit ateina, taip greit ir nueina, nauji žaidėjai, naujos prekės, nauji kanalai ir panašiai – visai tai keičiasi itin greitai. Šalia to – logistika – augant apyvartoms logistikos kaštai yra mažėjantys, bet jei rinka krenta, ar užsakymai nėra prognozuojami – kartais logistikos kaštai gali būti itin ženklūs, mat pelningumas šiame versle nėra didelis“, – sakė pašnekovas.
Jis pridūrė, kad apsisprendus žengti šį žingsnį svarbu nebijoti klausti bei diskutuoti, mat dauguma supras, kad tas kelias, kurį eini, nėra lengvas, nes bus jį patys praėję.
Padėti verslininkams pasitelkiami renginiai
Verslininkams bei įmonių vadovams Lietuvoje siūloma nemažai pagalbos, kad galėtų greičiau bei efektyviau pasiekti užsienio rinkas. Pasak K. Katino, jose galima išgirsti daug, tačiau svarbiau – ką darai su gauta informacija: „Teko dalyvauti ne vienuose mokymuose – nuo „kaip prekiauti Amazon“ ar „Allegro“ iki daug specifiškesnių, nukreiptų tik į logistiką. Manau, internetinė prekyba yra toks verslas, kur laimi tie, kurie bent keliais procentais yra geresni nei kiti, tad kiekvieni iš šių mokymų yra svarbūs tiek, kiek gali iškart pritaikyti juos versle ir jį pagerinti tais keliais procentais“.
Jis pridūrė, kad be tikrai naudingos informacijos bei tam tikrų naudingų įrankių, viena svarbiausių dalių tokiuose renginiuose yra vadinamojo know-how dalinimasis, kuomet diskutuojama apie jau praeitus kelius bei patirtimis, kas veikia, o kas neveikia: „Informacijos internete yra apstu, bet atsirinkti būtent tai, kas veiks – sudėtinga, o kartais ir prabangu, mat tam elementariai nėra pakankamai laiko išbandyti visko, kas yra siūloma rinkoje“.
Įmonėms, siekiančioms profesionaliai auginti savo el. verslą tiek Lietuvoje, tiek užsienyje, Inovacijų agentūra sukūrė programą „E-Export Nation Lithuania“. Programa, įgyvendinama su partneriais, e. komercijos verslo atstovams siūlo nemokamus mokymus ir galimybes auginti savo kompetencijas. Vykdančios el. prekybą Lietuvoje, bet siekiančios prekiauti užsienyje, įmonės jau galėjo sudalyvauti „eBay“ akademijoje, skirtoje gilinti žinias apie prekybą šioje tarptautinėje platformoje. Spalio 23 d. prasidės dar viena nemokama „Allegro“ akademija, skirta Lietuvos verslininkams, norintiems sėkmingai prekiauti vienoje didžiausių el. platformų Vidurio ir Rytų Europoje.
Tiems, kurie užsienio rinkas nori pasiekti ne per tarptautines platformas, o savo el. parduotuves, buvo skirta daug dėmesio sulaukusi akademija „GlobalShop“. Joje gilintasi į el. parduotuvių lokalizavimo užsienyje temas – nuo rinkos pasirinkimo, rinkodaros, logistikos, teisinių niuansų.
„Progresas ir realūs rezultatai visuomet priklauso nuo konkretaus el. verslo kūrėjo pastangų, įdirbio, tačiau turime daugybę sėkmės istorijų, kaip „E-Export Nation Lithuania“ projektų dalyviai dar mokymų metų iš karto pritaikė gaunamas žinias, patobulino ir paskatino savo el. prekybos augimą. El. prekyba sparčiai ir nepaliaujamai auga, tad ir norinčių gilinti savo žinias, verslo kompetencijas nemažėja. Matant poreikį, Inovacijų agentūra ketina ir toliau tęsti „E-Export Nation Lithuania“ projektą, planuojami ir nauji mokymai – apie prekybą „Etsy“ platformoje, DI el. komercijos mokymai, svarstoma ir daugiau idėjų“, – apie pagalbą įmonėms el. prekybos srityje kalbėjo G. Rožytė -Jokūbavičienė.