Ledas, sniegas, slidžios gatvės – Jurgitai sukelia didžiulį stresą, todėl ji rašė, kad žiemą „žaliems“ vairuotojams geriau išvis nevairuoti arba jiems turi būti privalomos vairavimo pamokos ir šaltuoju metų sezonu.
Šis laiškas (straipsnį rasite čia) komentarų skiltyje sukėlė daug diskusijų. Komentatoriai pasiskirstė į dvi stovyklas: vieni palaikė merginą, davė patarimų ir pritarė, kad privalomos pamokos žiemą turėtų būti; kiti liejo įtūžį, teigė bijosią išvažiuoti į gatves, kol yra tokių vairuotojų, ir tvirtino, kad tokiems išvis nereikėtų duoti teisių.
Išreiškė palaikymą
Komentatorius, pasivadinęs „Blaivas diedas“ rašė: „Normali naujos vairuotojos reakcija – rūpinasi savo ir tuo pačiu kitų saugumu. Tikrai pasimokyti žiemą naudinga, nes daug ,,senesnių“ vairuotojų totalų grybą pjauna žiemos pradžioj – pasiskaitykit auto įvykių suvestines. Klausimas tik kaip tai padaryti – diskusija mūsų visų rūpestis, nes eisme visi ir dalyvaujam. Svarbiausia, kaip tai padaryti, kad būtų rezultatas. Manau pradedantiems būtinas kažkoks papildomas pamokų kiekis už abipusiai priimtiną kainą, tiesiog dėl savo ir kitų saugumo. Tereikia viską išsidiskutuoti.“ (komentarų kalba taisyta – DELFI)
Kitas komentatorius, prisistatęs Haroldu, rašė: „Jurgitos nerimas visai suprantamas. Nesuprantamas tik kai kurių komentatorių nepraustaburniškumas. Akivaizdu, kad rašo kelių gaideliai, turintys 100 eurų vertės lūženas ir vairuojantys blogiau už Jurgitą. Tačiau akivaizdu, kad Jurgitos žieminės padangos arba visai ne žieminės, arba visai nudilusios. Tai labai svarbu. Taip pat į langų apiplovimo bakelį reikia pilti žieminį skystį ir jokių problemų nebus. Tėti, kaip Tu vaiką taip išleidi į kelią? Mano dukra taip pat gavo vairuotojo pažymėjimą vasarą, bet jau antra žiema vairuoja ir nesiskundžia. O nuo nelaimių niekas neapsaugotas...“
Rasa komentaruose rašė: „Šaunuolė mergina, nepabijojo parašyti. Kiti dėl kompleksų net nemėgintų rašyti,nors beveik visi pradedantieji jaučia tą patį, tik nesisako, nes bijo būti išjuokti. Bet, kaip sakoma, kur tiesa, ten ne melas. Sveikinimai merginai.“
Komentatorius „Žmogus“ taip pat išreiškė palaikymą Jurgitai: „Pritariu moteriai. Geriau jau taksi ar visuomeniniu transportu, negu neįgaliojo vežimėlyje pats, o ir, neduok Dieve, – vaikas.“ Kitas komentatorius atkreipė dėmesį: „Estijoje vairavimo egzaminą laiko dukart – žiemą ir vasarą. Just sayin' (tik sakau – DELFI).
„Pilietis2“ rašė: „Taip, pvz. Norgėj (Norvegijoje – DELFI) normalu vairavimo pamokas turėti vasarą, žiemą ir ant ledo. Tada suteikiamas trumpas pradžiamokslis kas kaip ir kada. Pirmiausia patiems reikia suvokti realybę ir lavinti savo įgūdžius, jausti ribas, kurių negalima peržengti, valdyti automobilį... Nereikia laukti, kada automobilis valdo save. Reikia suvokti, kad nuo automobilio, sankabos, padangų, stabdžių, kelio dangos, įgūdžių ir dar daug dalykų viskas priklauso. Čia tas pats kaip ir madoje ar maisto gaminime – gali turėti brangiausius komponentus ir gauti blogą galutinį rezultatą. Paprasta išvada – mokykitės, norėkit ir nepervertinkite savo įgūdžių. Viskas bus gerai. Tačiau jei nepatinka, negalit, nemokat, nenorit – tai geriau nekankinkit savęs ir kitiems nekelkit pavojaus.“
Siūlė vairuoti skalbimo mašiną, o ne automobilį
Kiti komentatoriai teigė bijosią pajudėti į gatves, kol „žaliems“ vairuotojams kyla tokios problemos. „Nebevairuok, mergyte, žiemą, nes kai perskaičiau straipsnį man pasidarė baugu. Tu tiesiog važinėjanti bomba ir nežinia kada sprogsi, o sprogimo pasekmės gali būti tragiškos“, - rašė vienas. Komentatorius Archis teigė: „Tai pati atsakė į klausimą – tai nevairuok. Bus saugiau visiems kitiems, kuo mažiau tokių trydaliojančių gatvėj bus. O ir pačiai streso mažiau, daugiau sveikatos.“
Kol vieni komentatoriai ragino Jurgitą nevairuoti žiemą, kiti, atvirkščiai, skatino apsigalvoti. „Be panikos“ pasivadinęs komentatorius rašė: „Nesinervuok, viskam reikia praktikos. Po kelių metų vairavimo nei nepastebėsi, ar čia žiema, ar ruduo, ar vasara, nes jau būsi įgudusi vairuotoja :) Be abejo, žiemą reikia didesnio atsargumo ir atidumo, tačiau nedaryk klaidos ir nevenk vairuoti, antraip niekada nenustosi bijoti ir netobulinsi įgūdžių.“ „MindFlow“ pritarė: „Patirtis ateina bevairuojant ir viskas su laiku bus OK. „Prakutimas“ bus po 2 metų važinėjant kas dieną, normalus automobilio pajautimas po 4-5 metų (jei bus noro pajausti ir kelyje, teks patirti įvairių situacijų bei pasidaryti išvadas).
Vis dėlto daugumoje komentarų atsispindėjo neapykanta patirties neturintiems vairuotojams. Nemažai komentatorių nebandė slėpti pašaipos nepatyrusiems ir nevengė karčių žodžių.
„Dar viena paranojikė... niekam nerūpi tie kleveliai...“, - rašė vienas. „Tokiai kaip autorė teisių iš viso nereikia. Tegul pasitikrina psichiką iš kur tiek daug panikos priepuolių. Bijai – tai važiuok troleibusu. Laikiau teises žiemą ir jokių problemų tame nemačiau. Svarbu pasirinkti saugų greitį ir nedaryti staigių manevrų.“
Vienas komentatorius Jurgitą pavadino „Tipine blondine“ ir pareiškė: „Perskaičiau iki toks vietos, kad suveikus ABS ji pagalvojo, kad sugedo automobilis. Ech, gal geriau tu nevairuok. Vienintelė mašina, kurią tu gali vairuoti – tai skalbimo.“
Tapatino su blondine
Apskritai komentaruose išryškėjo ne tik neapykanta ir pašaipa nepatyrusiems vairuotojams, bet ir pašaipus skaitytojos Jurgitos tapatinimas su blondine. Toks tapatinimas dažnai įgauna neigiamą konotaciją, todėl iš nepatyrusios vairuotojos šaipomasi dar labiau.
„Blondinė už vairo ir su klevo lapų – tai pi...“, - rašė vienas komentatorių. „Klausimas tikrai blondinei: kas tave mokė ir kur pirkai teises, kad net nežinai, kas tas ABS ir kaip jis veikia?“, - klausė kitas.
„Būtent taip aš ir įsivaizduoju blondinių mąstymą. Trūksta tik mobiliako ir lūpdažio – ir tada jau vairuoti iš viso nėra kada“, „Matyt, blondinka, vapšie be smegenų“, „Blondinė višta“, - ir kiti panašūs epitetai skambėjo komentaruose.
Etiketo specialistas G. Drukteinis sakė, kad tokie tapatinimai su blondine iš pradžių, norisi sakyti, kad parodo žemą mūsų kultūros ir visuomenės lygį, tačiau būtina suprasti, kad problema slypi daug giliau pasąmonėje, kad automobiliai – vyrų reikalas.
„Reikia suprasti paprastą faktą – automobilis, kaip daiktas, buvo sukurtas vyrams, jei pasižiūrėtume į jo dizainą ir kitus parametrus. Dabar jau kuriami ir minicooperiai, pradėta akcentuoti, kad moteriai irgi būtų patogu, tačiau pats moters buvimas prie vairo – savaime visa esybe užprogramuotas atrodyti nenatūraliai. Pažiūrėkite, jokia transporto priemonė nebuvo kuriama matant prie jos moterį – pradedant dirižabliu – baigiant laivais. Dėl to mus ir stebina moteris pilotė ar moteris, valdanti kokį Titaniką. Aš matyčiau, kad pirma priežastis, kodėl toks nepalankumas moterims už vairo, o dar „žalioms“ – netikrumo jausmas už vairo matant moterį“, - priežastis dėstė jis.
G. Drukteinis tvirtino, kad pašaipa moterims kelyje, o tuo labiau neturinčioms daug patirties, kyla iš vyriško suvokimo, kad jos braunasi į vyrų teritoriją. Todėl, netolerancija ir nekultūringu elgesiu vyrai nori priminti, kad čia jų teritorija, taigi jos yra pajuokiamos, pašiepiamos, kelyje lenkiamos, prie jų vyrai tyčia gazuoja, braunasi ar užlenda.
Neapykanta „žaliems“ gali kilti iš neužtikrintumo
Nors visi vairuotojai kažkada taip pat buvo nepatyrę ir galimai nedrąsiai jautėsi kelyje, kažkodėl daugelis labai greitai tai pamiršta ir plūstasi kelyje vos pamatę „klevus“. G. Drukteinis svarsto, kad taip gali būti dėl to, kad vairavimas vis dėlto stresą sukeliantis procesas, savotiška šachmatų partija, kurioje ne vienas tu esi atsakingas už savo ir kitų gyvybę.
„Vyksta daug eismo įvykių, visi vairuotojai tikrai buvo atsidūrę ekstremaliose situacijose ar kažkada patys padarė avariją, todėl visa tai visada verčia prisiminti, kad ne visi yra tokie geri, kaip tu, o dėl nepatyrusių vairuotojų ne tik gali bet kada pakliūti į pavojingą situaciją, bet ir būti priverstas staigiai stabdyti, turi nuolat būti įsitempęs. Todėl, aišku, ir prarandama tolerancija, palankumas, nes jautiesi geresnis už kitus, o, jei jie dar įsirėš tau „į užpakalį“ – dar ir sugaišins tavo laiką“, - teigia jis.
Vis dėlto jis mano, kad po truputį situacija turėtų keistis, ir tolerancija nepatyrusiems vairuotojams turėtų augti. Anot jo, vairavimo kultūra ir etiketas kelyje pamažu didėja jau dabar. „Manau, tikrai įmanoma, kad ta situacija keisis, bet ta klasinė neapykanta, „ilgo penio“ kultas – vis tiek egzistuos. Tie pasąmonėje esantys stereotipiniai modeliai apie blondines, BMW vairuotojus – vis tiek slypės. Bet, žinote, mūsų visuomenė visada gali apsivalyti, pavyzdžiui, kaip apsivalėme nuo kyšius imančių policininkų, techniškai netvarkingų automobilių. Tiesiog su laiku arba išmirs tie agresyvūs vairuotojai, arba jie persės į saugesnes transporto priemonės, pavyzdžiui, vežimus“, - juokauja jis.