Maisto užsakymą atlikę prieš valandą ar anksčiau renkasi mažiau kaloringą maistą. Šio tyrimo rezultatai publikuoti „The Journal of Marketing Research“ leidinyje.
„Mūsų rezultatai rodo, kad maisto sakymasis tuo metu, kai jau esate išalkę ir pasirengę valgyti, didina bendrą suvartojamų kalorijų kiekį, o štai užsisakius maisto iš anksto tikimybė įsigyti netinkamo maisto labai sumažėja“, - teigė šiam tyrimui vadovavęs Ericas M. Van Eppsas iš Pensilvanijos universiteto. „Taigi restoranai ir kiti maisto tiekėjai gali prisidėti prie klientų sveikatos gerinimo suteikdami jiems galimybę užsisakyti maisto iš anksto“, - tęsė mokslininkas.
E. M. Van Eppso vadovaujama mokslininkų komanda ištyrė 690 darbuotojų pietų užsakymus, kuriuos jie pateikė greta jų darbo vietos esančiai kavinei. Taip pat ištirti 195 universiteto studentų pietų pasirinkimai. Mokslininkai nustatė, kad kaloringesnis maistas buvo užsakomas tada, kai tarp užsakymo ir valgymo laiko buvo mažiausia.
Pirmasis tyrimas apėmė per 1 tūkst. užsakymų duomenų analizę. Šie užsakymai galėjo būti daromi bet kuriuo metu nuo 7 val. ryto, o maistas iš kavinės paimamas 11-14 val. Atliekant antrąjį tyrimą atsitiktine tvarka atrinktiems dalyviams nurodyta užsakymus pateikti iki 10 val. arba po 11 val. Atliekant trečiąjį tyrimą atsitiktine tvarka studentams nurodyta užsisakyti pietus prieš ir po paskaitos, o maistas buvo atiduodamas iš karto po paskaitos.
Atlikus pirmąjį tyrimą paaiškėjo, kad kiekviena papildoma valanda tarp užsakymo ir maisto vartojimo užsakyto maisto kaloringumą sumažina vidutiniškai 38 kalorijomis.
Atlikę antrąjį tyrimą mokslininkai nustatė, kad iš anksto pietų užsakymus pateikusių tyrimo dalyvių atveju (atidėjimo vidurkis – 168 min.) iš anksto užsakytame maiste buvo 30 kalorijų mažiau nei pietų maiste, kurį tyrimo dalyviai užsisakė likus mažiau laiko iki pietų (atidėjimo vidurkis – 42 min. tarp užsakymo pateikimo ir maisto vartojimo).
Atlikus trečiąjį tyrimą paaiškėjo, kad studentai, pateikė pietų užsakymus iš anksto, suvartojo kur kas mažiau kalorijų nei tie, kurie užsakymus pateikė per pietus.
Atliekant visus tris tyrimus nebuvo atsižvelgiama į jokius specifinius populiacijos veiksnius. Taip pat neatsižvelgta ir į pusryčių valgymo ar nevalgymo faktą, vertinant bendrą pietų metu suvartojamų kalorijų kiekį. Neatsižvelgta ir į pasitenkinimo maistu skirtumus, kai maistas užsakomas iš anksto ir kai vartojamas iš karto po užsakymo pateikimo.
„Šių tyrimų rezultatai – tai dar vienas įrodymų pluoštas, patvirtinantis, kad akimirkos įkarštyje priimti sprendimai mažiau toliaregiški, lyginant su tais, kurie priimami iš anksto“, - neabejojo vienas iš šio tyrimo autorių ekonomikos ir psichologijos profesorius George’as Loewensteinas.
„Pavyzdžiui, planuojantiems turėti lytinių santykių dažnai nepavykta to įvykdyti, jei tai vyksta ekspromtu, o kelių ereliai dažnai ramiomis aplinkybėmis pripažįsta tokio savo elgesio kvailumą. Deja, tenka pripažinti, kad iš anksto numatytos mitybos strategijos įvykdomos lengviau.“ – samprotavo profesorius.
Nemokamas ir mokamas maistas
Remdamasis kitų atliktų tyrimų rezultatais E. M. Van Eppsas patvirtina egzistuojančias abejones, kad vieno valgio metu sumažinę kalorijų skaičių vėliau kalorijų trūkumą jie kompensuos vakarienės metu ar užkandžiaudami. Vis dėlto tenka pripažinti, kad kažin ar tyrime dalyvavę asmenys suprato, kad iš anksto užsakytame maiste kalorijų buvo mažiau.
Šiuos tyrimus atlikę mokslininkai teigia neabejojantys dėl būtinybės atlikti daugiau tyrimų tam, kad būtų nustatyta, ar sprendimai dėl maisto turi reikšmės ilgesniu periodu. Maža to, kadangi tyrimo metu darbuotojams siūlyta įsigyti maisto su nuolaida, o studentams maistas suteiktas nemokamai, ateityje būtų naudinga atlikti analogiškus tyrimus, tik užtikrinant, kad tyrimo dalyviai už maistą visą kainą mokėtų patys.
„Vienas geras dalykas apie šiuos tyrimus yra tas, kas mes galėjome atskirti laiką nuo kitų veiksnių, atsirandančių artėjant metui valgyti, pavyzdžiui, maisto vaizdas ir kvapas. Taigi žinome, kad šie rezultatai susiję su tuo, kaip greitai bus valgoma, o tam metui artėjant žmonės vis labiau būna linkę rinktis kaloringesnius patiekalus. Taigi suteikiant galimybę užsisakyti maisto iš anksto tuo pačiu suteikiama ir proga maitintis sveikiau.“ – pridūrė tyrimą atlikęs mokslininkas.