Pagal iki šiol veikusią įstatyminę bazę, šalies loterijų organizatoriai buvo įpareigoti 8 proc. apyvartos dalį pervesti paramos objektams. Kitaip tariant – paremti. Taip pat mokėdavo visus kitus šalies įstatymuose numatytus mokesčius, tokius kaip PVM, GPM, pelno mokestį ir papildomai 5 proc. apyvartos siekiantį loterijos mokestį – į valstybės biudžetą.
Lietuvos tautiniam olimpiniam komitetui (LTOK) priklauso 51 proc. bendrovės „Olifėja“ akcijų. Šios bendrovės dėka, ilgus metus buvo užtikrinamas nepertraukiamas olimpinio sporto finansavimas. LTOK gaudavo ne tik jam priklausančius „Olifėja“ pelno dividendus, bet ir 8 proc. nuo bendrovės apyvartos, kuriuos pervesdavo tiesiai olimpiniam sportui, tuo tarpu priėmus įstatymo pataisas numatyta, kad šios lėšos pateks nebe paramos gavėjams, o bus mokamos į valstybės biudžetą.
Įstatymų pataisų rengėjai žada, kad įsigaliojus naujoms Loterijų įstatymo pataisoms, parama sportui augs beveik 40 proc. Tiesa, kaip veiks naujoji finansavimo tvarka, dar nėra žinoma, tad kas keisis priėmus Loterijų įstatymo pataisas?
Lietuvos olimpinis komitetas iki šiol finansuoja ir moka:
1. Moka olimpines stipendijas ir sportininkų socialinį draudimą, užtikrinantį jiems socialines garantijas.
2. Finansuoja federacijoms būtiną transportą ir inventorių.
3. Skiria lėšų trenerių darbo užmokesčiui.
4. Apmoka ir finansuoja sportininkų pasirengimą olimpinėms žaidynėms ir jų dalyvavimą.
5. Finansuoja sportininkams būtino inventoriaus pirkimą.
6. Finansuoja sporto federacijų plėtros programas.
7. Finansuoja olimpinės paramos rengimą, talentingų ir perspektyvių sportininkų pasiruošimą.
8. Finansuoja olimpinių kandidatų medicininį ir mokslinį aptarnavimą.
9. Finansuoja sportininkų pasirengimą ir dalyvavimą jaunimo žiemos ir vasaros olimpinėse žaidynėse, Europos žaidynėse bei Europos jaunimo žiemos ir vasaros olimpiniuose festivaliuose.
10. Skiria finansinį paskatinimą olimpinių žaidynių prizininkams, treneriams, medicinos personalui.
LTOK gaunamos lėšos iš valdomo loterijų verslo sporto bendruomenę pasiekia nepertraukiamai, tuo tarpu valstybės finansavimas sporto federacijas pasiekia jau tik prasidėjus antram metų ketvirčiui. Tad šią spragą ilgus metus dengė LTOK savo lėšomis. Metų pradžioje didžioji dalis sportininkų dalyvauja stovyklose ir intensyviai rengiasi sezonui, be LTOK lėšų – tai nebūtų įmanoma.
Įsigaliojus naujoms Loterijų įstatymo pataisoms, LTOK biudžetas sumažės 6 mln. eurų, komitetas bus priverstas mažinti darbuotojų skaičių, atsisakyti įvairių projektų, o veiklą planuos tik iš gaunamų dividendų. Taip LTOK metinis biudžetas sumažės nuo daugiau nei 9 mln. eurų, iš kurių daugiau nei 6 atitekdavo sporto bendruomenei, iki 3 mln. eurų. Iš žadamų didesnių biudžeto lėšų LTOK taip pat negalės finansuoti ir tęsti šių veiklų:
1. Mokėti olimpines stipendijas ir užtikrinti socialinį draudimą sportininkams.
2. Finansuoti federacijų pasirengimą olimpinėms žaidynėms (LTOK galės finansuoti tik dalyvavimą).
3. Skirti finansavimą talentingų sportininkų ugdymui, jų pasirengimui jaunimo olimpiniams renginiams.
4. Finansuoti atletams būtino sportinio inventoriaus įsigijimą – jie tai turės daryti patys, remiantis LR įstatymuose numatyta tvarka.
5. Finansuoti sporto federacijoms reikalingą transportą ir kitą inventorių.
6. Finansuoti federacijų plėtrą, su jų veikla susijusius projektus.
7. Finansuoti sportininkų medicininį ir mokslinį aptarnavimą.
8. Remti ir skatinti olimpinius prizininkus bei jų komandas už pasirodymą olimpinėse žaidynėse.
Užsakymo nr.: PT_88463561