Ši studija taip pat rodo, kad aukštos kvalifikacijos darbuotojų poreikis bus toli gražu ne tik IT sektoriuje: didžiausias užimtumo augimas numatomas meninėse ir pramogų veiklose, teisės ir apskaitos sektoriuose. Ar esame pasirengę tokiam iššūkiui? Kiek yra tiesos teiginyje, kad Lietuvoje – per daug žmonių su aukštuoju išsilavinimu?
Lietuvos darbo rinkos mažėjimas
Stebėdami demografinę situaciją Lietuvoje ir įvertinę moksleivių, profesinių ir aukštųjų mokyklų studentų skaičius pastebime, kad jau po keleto metų trūks darbuotojų beveik visose veiklos srityse, ypač – jaunų ir vidutinio amžiaus specialistų. Vienintelė amžiaus grupė, kuri augs – 64 metų ir daugiau.
Nepaisant to, iš įvairių tribūnų girdime paikus pasisakymus, esą Lietuvoje per daug žmonių su aukštuoju išsilavinimu. Tai tas pats, kas sakyti, kad yra per daug sveikų žmonių. Kalbant apie labai aukštą gyventojų procentą su aukštuoju išsilavinimu Lietuvoje reikia atsižvelgti į du faktus.
Pirma, rodiklių augimas yra siejamas su institucine švietimo reforma, kuomet 2000 m., priėmus Mokslo ir studijų įstatymą, aukštesniojo išsilavinimo (technikumų) diplomai buvo prilyginti aukštojo mokslo diplomams. Tokiu būdu per naktį virtome viena labiausiai išsilavinusių valstybių Europos Sąjungoje!
Antra, skaičiuojant aukštąjį išsilavinimą turinčių gyventojų procentą, vertinama tik 15–34 metų amžiaus grupė. Šis procentas iš tiesų yra aukštas, vienas iš aukščiausių Europos Sąjungoje. Tačiau „pergyvenant“ dėl rodiklių pamirštama, kad šio amžiaus žmonių Lietuvoje santykinai yra dvigubai mažiau nei ES vidurkis. Taigi, vertindami, kiek žmonių su aukštuoju išsilavinimu Lietuvoje tenka vienam tūkstančiui gyventojų, atsiduriame tarp Europos vidutiniokų.
Deja, darbo rinka santykiniais procentais nesidomi.
Kiek Lietuvai reikia žmonių su aukštuoju išsilavinimu?
Užimtumo tarnybos prie SADM 2019 m. sausio 1 d. duomenys rodo, kad šalyje tarp visų darbo ieškančių piliečių buvo vos pora procentų, turinčių aukštąjį išsilavinimą. Tuo tarpu su viduriniu išsilavinimu – net 49,8 proc. nuo visų registruotų bedarbių. Akivaizdu, kad darbuotojai su aukštuoju išsilavinimu yra labiausiai reikalingi darbo rinkoje. CEDEFOP ekspertai pabrėžia, kad 9 iš 10 naujų darbo vietų 2030 m. reikalaus aukštos kvalifikacijos.
Ir vis dėlto, ar galima pamatuoti, kiek žmonių su aukštuoju išsilavinimu Lietuvai reikia šiandien ir artimiausioje ateityje? 2018 m. Lietuvos statistikos departamentas paskelbė, kad šalies darbo rinkoje yra 1,347 mln. darbuotojų: viešajame sektoriuje dirba apie 373 tūkst., o privačiame – 974 tūkst. Aukštąjį išsilavinimą viešajame sektoriuje turi 68 proc. dirbančiųjų, o privačiame – apie 30 proc. Nesunku suskaičiuoti, jog šiuo metu Lietuvos darbo rinkoje yra 545 tūkst. darbuotojų, turinčių aukštąjį išsilavinimą. Tai sudaro apie 40 proc. visų dirbančiųjų. Tobulėjant technologijoms, spartėjant automatizacijai įvairiuose procesuose tiek pramonėje, tiek viešajame valdyme šis poreikis neišvengiamai augs.
Remiantis MOSTA duomenimis, stojančiųjų skaičius mažės dar iki 2022 metų. Taigi kiekvienais metais Lietuva turės maždaug 7 tūkst. žmonių su aukštuoju išsilavinimu trūkumą. Tai atsilieps visoms veiklos sritims be išimties, bet pirmiausia ir daugiausia nukentės viešasis sektorius, kuris negalės varžytis su privačiu verslu.
Veiksmai, kurių svarbu imtis dabar
Kokias išvadas turėtume padaryti ir kokių veiksmų reikėtų imtis? Pirmas žingsnis, kurį reikėjo padaryti jau anksčiau – įvesti valstybės pilnai finansuojamas bakalauro studijas. Tam nereikia didelių papildomų lėšų, tačiau, tikėtina, kad tai sulaikytų dalį į užsienį studijuoti išvykstančių studentų, Lietuvoje negaunančių valstybės finansuojamų vietų. Be to, padidintų socialinį teisingumą tarp skirtingas profesijas besirenkančių studentų.
Kitas svarbus klausimas, į kurį reikia atkreipti dėmesį – Lietuvos jaunimo, po mokyklos baigimo pasirinkusio kitokias veiklas nei studijos aukštosiose mokyklose, susigrąžinimas. Jauni žmonės dažnai renkasi dirbti, keliauti ar ieškoti kitokių patirčių Lietuvoje ar užsienyje. Jeigu tokie jaunuoliai po kelerių metų nusprendžia pradėti studijas, jie, deja, susiduria su sunkiai įveikiamomis kliūtimis.
Pagal dabar galiojančius stojimo reikalavimus jie praktiškai nebeturi šansų įstoti į Lietuvos aukštąsias mokyklas, kadangi tie reikalavimai po jų mokyklos baigimo keitėsi net keletą kartų. Aukštosios mokyklos galėtų sukurti nuotolinio mokymosi schemą ir taikyti pasaulyje gana paplitusią kreditų kaupimo sistemą. Tokiu būdu į studijas galėtų būti įtraukta nemaža dalis jaunimo, ypač iš užsienio. Tačiau, kaip rodo VDU patirtis, be valstybės paramos platesniu mastu tai padaryti yra labai sudėtinga.
Dar vienas kelias, kuriuo eina nemažai valstybių (JAV, Didžioji Britanija, Lenkija ir kt.) yra geriausių tarptautinių studentų pritraukimas. Gerėjančios Lietuvos ekonominės sąlygos garantuoja, kad dalis iš jų trumpesniam ar ilgesniam laikui įsilietų į Lietuvos darbo rinką. Netgi studijų metu, kaip ir daugelis Lietuvos studentų, jie įsidarbintų daliai dienos ir ženkliai sumažintų darbo jėgos imigracijos į Lietuvą poreikį.
Tai vos keletas siūlymų, kuriuos Lietuva turėtų įgyvendinti neatidėliodama – dabar padarytų žingsnių rezultatus pajusime tik po 3–4 metų, per kuriuos situacija dar pablogės. Praeityje švietimo srityje padaryta nemažai klaidų ir niekam nereikėjo už jas atsakyti, tad gal jau laikas iš jų bent pasimokyti. Mums turėtų užtekti išminties pasirinkti.