Apie sistemą ir jos posistemius paprastai
Ž. Germanavičiaus teigimu, pagrindinis i.MAS kūrimo tikslas – mažinti administracinę naštą verslui plėtojant elektronines paslaugas. Naudojantis šia sistema mokesčių administratorius daugiau duomenų sulaukia elektroniniu būdu, tiksliau identifikuoja rizikingus mokesčių mokėtojus, todėl sąžiningi mokesčių mokėtojai, laiku ir teisingai teikiantys duomenis elektroniniu būdu, yra netrukdomi.
Po pavadinimu i.MAS slepiasi bendri asmeninės paskyros nustatymai ir funkcijos – pranešimų dėžutė, kontaktinė informacija, atstovavimų tvarkymas.
„Sukurti posistemiai leidžia mokesčių administratoriui vertinti turimus duomenis, anksčiau pastebėti įvairius neatitikimus, rizikas, o verslui įvertinti partnerių patikimumą, tai yra stebėti, ar apskaitomi visi prekių ir paslaugų dokumentai, taip pat teisingai deklaruoti Pridėtinės vertės mokestį (PVM) - tokiu būdu prisidedant prie konkurencinių sąlygų sąžiningam verslui užtikrinimo ir šešėlinės ekonomikos mažinimo“, – teigia Ž. Germanavičius.
Mokesčių informacinė sistema i.MAS sukurta ir toliau plėtojama panaudojant ES fondų investicijas
Skaičiais pamatuojamas efektyvumas
Jo teigimu, šios elektroninės sistemos atsiradimas davė gerų rezultatų – per pusantrų metų po stebėsenos ir kontrolės veiksmų, inicijuotų posistemių duomenų analizės pagrindu, papildomai deklaruota daugiau nei 6,4 mln. eurų PVM.
„Pastebima, kad šios priemonės turėjo teigiamą poveikį ir VMI surenkamam PVM. 2017 m. VMI administruojamo PVM pajamos lyginant su 2016 m. buvo 304 mln. eurų didesnės. Per 2017 m. PVM prievolės deklaruota 1,8 proc. punkto daugiau (8,8 proc.) nei tuo pačiu laikotarpiu augo galutinio vartojimo išlaidos (7 proc.) – tai sudaro apie 32 mln. eurų.
Be įpareigojimų teikti PVM sąskaitų faktūrų registrų ar važtaraščių duomenis, naudodamiesi šia sistema, verslininkai gali užsakyti preliminarias PVM deklaracijas, matyti kryžminio sutikrinimo neatitikimus (ši paslauga leidžia mokesčių mokėtojams savarankiškai įsivertinti, ar visi PVM sąskaitų faktūrų duomenys yra apskaityti ir įtraukti į PVM sąskaitų faktūrų registrus), išrašyti elektroninius važtaraščius ar elektronines PVM sąskaitas faktūras, valdyti krovinio logistikos procesus“, – teigia Ž. Germanavičius.
VMI duomenimis, i.MAS sistema šiuo metu naudojasi daugiau nei 180 tūkst. vartotojų, tačiau planuojama padaryti jos turinį aktualų didesnei daliai žmonių – kuriami įrankiai smulkiesiems verslininkams.
Naujovės smulkiesiems verslams
Planuojama, kad 2019 m. pradžioje startuos nauja sistemos dalis – virtualus buhalteris, skirtas gyventojams, vykdantiems individualią veiklą pagal pažymą arba įsigijus verslo liudijimą. Su šiuo įrankiu bus galima patogiai apmokėti mokesčius, kurių dydis taip pat bus apskaičiuojamas automatiškai, todėl įgyvendinus šį projektą nebereikėtų sukti galvos, kai ateina mokesčių mokėjimo laikas ir prieš akis išnyra daug tuščių langelių, kuriuos šiuo metu reikia užpildyti savarankiškai.
„Tai bus nemokamas įrankis, kuris palengvins pajamų apskaitą ir leis sutaupyti popierinių pajamų – išlaidų žurnalų pildymui, mokesčių apskaičiavimui skiriamą laiką. Verslininkai galės minėtą žurnalą pildyti internete, VMI sistemoje, tad popierinio nebereikės. Apskaitą internete bus galima tvarkyti tiek pildant duomenis kompiuteriu, tiek išmaniaisiais (mobiliaisiais) įrenginiais.
Taip pat nebereikės ieškoti įrankio mokesčiams skaičiuoti, aiškintis, kaip jie apskaičiuojami, atlikti skaičiavimus, nes virtualus buhalteris apskaičiuos GPM, PSDĮ ir VSD įmokas, sistemoje taip pat bus galimybė patogiai susimokėti mokesčius. Apskaičiuotos veiklos pajamos bei išlaidos bus įkeltos į preliminarią deklaraciją, kurią bus galima patvirtinti. Virtualus buhalteris turės ir papildomų duomenų peržiūros ir analizės funkcijų, kurios leis verslininkams stebėti, ar jų vykdoma veikla yra pelninga, kokios gaunamų pajamų, patiriamų išlaidų tendencijos.“, – paslaugos reikšmę paaiškina Ž. Germanavičius.
VMI 2017 m. duomenimis, individualia veikla verčiasi daugiau nei 240 tūkst. gyventojų.
Kitoks kasos aparatas
Be virtualios buhalterijos paslaugos VMI planuoja ir kitą posistemį (i.EKA), kuris apims paslaugas kasos aparatų naudotojams – tiek verslininkams, tiek fiziniams asmenims. Nors šių naujovių kūrimas numatomas 2019–2020 m., Ž. Germanavičius trumpai apie jas papasakojo jau dabar.
„Verslininkams, kurie nuspręs naudoti įprastus kasos aparatus, jų periodiškai teikiamų kasos aparatu išduotų kvitų pagrindu bus automatiškai formuojamas elektroninis kasos žurnalas. Taigi, įgyvendinus projektą, nebeliks šiuo metu ranka pildomų popierinių žurnalų. Taip pat numatoma kasos aparatų registravimo procesą perkelti tik į elektroninę erdvę ir tokiu būdu sudaryti galimybę verslui užregistruoti kasos aparatą nuotoliniu būdu.
Dar viena naujovė būtų pirkėjams, kuriems šiuo metu pagal išduotą kasos aparato kvitą išrašoma ir PVM sąskaita faktūra – pirkėjui nereikės turėti dviejų dokumentų (kvito ir sąskaitos faktūros). Užteks, kad pirkėjas pardavėjui pateiktų identifikacinę informaciją (pavyzdžiui, mokesčio mokėtojo arba PVM kodą), ir jam bus suformuotas elektroninis kvitas, kurį jis galės peržiūrėti savo i.EKA paskyroje ir naudoti apskaitoje.
Didžiausio susidomėjimo turėtų sulaukti „Virtualaus kasos aparato“ nemokama elektroninė paslauga, kuri turėtų būti alternatyva įprastam kasos aparatui. Verslas pats nuspręstų, kokio tipo kasos aparatą naudoti, virtualų ar įprastą. Šios paslaugos naudojimas nebus ribojamas, ja galės naudotis tiek gyventojai, tiek juridiniai asmenys, vykdantys ekonominę veiklą ir tie verslininkai, kuriems pagal jų veiklos pobūdį nėra privaloma naudoti kasos aparatą.
„Virtualaus kasos aparato“ naudotojams bus sukurta i.EKA portalo sąsaja, kurios pagalba bus galima tvarkyti savo parduodamų prekių arba suteikiamų paslaugų sąrašus, jų kainas, kiekius, formuoti ataskaitas ir, be abejo, fiksuoti atsiskaitymus su klientais, išduodant jiems pardavimą patvirtinantį dokumentą“, – naujoves paaiškino Ž. Germanavičius.