Patarimais ir idėjomis dalijasi „Family Lab Academy“ kūrybinių veiklų mokytoja logopedė Augustė Zaurakaitė ir kūrybinių veiklų mokytoja Lina Dumbliauskienė.
Vaiko kalbai lavinti reikia rinktis kuo įvairesnes veiklas, kad įprastos kalbos lavinimo kortelės turėtų veiklų pagalbininkių ir pačios kortelės neatsibostų. Jei kalbos lavinimo kortelių neturite, jas galite pasidaryti patys, taip raidžių elementus įtraukiant į kiekvieną veiklą ar temą. Veiklos, skirtos kalbos lavinimui, pasižymi raidžių simbolių naudojimu, smulkiosios motorikos lavinimui skirtais elementais ir garsiai įvardijamais žodžiais, kurie padeda vaikui geriau įsisavinti žodžio tarimą, tam tikrus garsus ir patį žodį, kaip raidžių paveikslėlį (pavyzdžiui, RAKETA).
Kosmoso tema pasirinkta būtent dėl savo išskirtinumo. Šioje temoje vyrauja netradicinės ir ne visai įprastos spalvos – pilka, sidabrinė, juoda ir pan. Taip pat šioje temoje atsiranda tokie elementai, kaip planetos, raketos, žvaigždės. Vaikus visada labiausiai domina tai, kas dar neatrasta, o tėvelių susidomėjimas šia tema vaikus dar labiau įtraukia į tyrinėjimus. Namuose stengdamiesi sukurti kosmoso temą naudokite viską, kas blizga – foliją, muzikinius diskus, metalines skardines ir pan. O dabar – keli pavyzdžiai, kaip galite keliauti į kosmosą!
Planetų ieškojimas. Smulkiosios motorikos veikla.
Smulkioji motorika yra tiesiogiai susijusi su vaiko kalba. Lavindami smulkiąją motoriką – laviname ir vaiko kalbą. Vaiko pirštukus lavinti galime įvairiomis kasdieninėmis veiklomis, tačiau vaikams labiausiai patinka neįprastos veiklos.
- Į foliją įvyniokite kamuoliukus, juos sudėkite į didelį indą, kurį bus galima apklijuoti popierine lipnia juosta. Paskatinkite vaiką ištraukti kamuoliuką ir jį išvynioti iš folijos.
- Išpakavę iš folijos susipažinkite su kamuoliuko spalva. Taip lavės ne tik smulkioji motorika, bet ir žodyno plėtojimas. Jei vaikas gebės, galite visus kamuoliukus vėl suvynioti į foliją.
Kosmoso keliai. Žodyno plėtojimo veikla.
Žodyno plėtojimo veiklos leidžia vaikams daugeliui objektų suteikti tą daiktą ar simbolį atspindintį žodį, kuris padės vaikui panaudoti šią informaciją ir kitame kontekste. Pavyzdžiui, ši trasa, kaip trikampis, turi tris kraštines. (Šiuos žodžius „trikampis“, „trasa“ vaikas galės panaudoti kalbėdamas apie automobilių lenktynes, nes kelias ir jo forma, bus įstrigę atmintyje). Šios veiklos metu plėtojamas vaiko žodynas, vaikai supažindinami su geometrinių figūrų pavadinimais, taip lavinant ir akies bei rankos koordinaciją.
- Išsikirpkite trijų geometrinių figūrų formas (trikampis, kvadratas, apskritimas). Ant jų nubrėžkite kelius. Paskatinkite vaiką važiuoti mašinėle formų takais.
- Tam, kad veiklą paįvairintumėte, galite sukurti kosmosą. Nudažykite smėlį/krakmolą juodai, priberkite blizgučių. Taip labiau vaikas sukoncentruos dėmesį ties veikla, susipažins su naujomis sąvokomis.
- Važiuodami formų takais galime paskatinti vaiką burgzti (brrr…). Taip lavės ne tik vaiko akies ir rankos koordinacija, bet ir lavinsime vaiko artikuliacinį aparatą.
Supažindinimas su sąvoka „RAKETA“. Regimasis suvokimas.
Regimasis suvokimas yra neatsiejama kalbos dalis. Tik dėl gerai išvystyto regimojo suvokimo vaikai gali pažinti skaičius, raides, formas. Regimasis suvokimas yra tai, ką mes matome, gebėjimas atskirti vienus daiktus nuo kitų. Todėl šios veiklos metu vaikai supažindinami su raidėmis ir skatinami rasti dvi tokias pat raides.
- Pasiruoškite raidžių korteles, iš kurių bus galima sudėlioti žodį „raketa“. Paskatinkite vaiką įvardinti kiekvieną raidę. Kartu aiškiai ištarkite pavaizduotą garsą kelis kartus, taip tikslindami garsų tarimą.
- Įtvirtindami raideles ieškokite tokios pačios raidės. Iš pradžių galite naudoti trumpesnius žodžius, o vaikui įgudus, rinkitės kelių skiemenų žodžius.
- Paskatinkite vaiką iš raidžių kortelių sudėti žodį „raketa“.