Moksleiviai turi mažai žinių apie komunikavimą internete
Alytaus Dzūkijos mokyklos pradinio ugdymo mokytoja Nijolė Amšiejienė saugaus interneto tema domisi jau penkerius metus. Moteris yra dalyvavusi įvairiuose seminaruose, mokymuose, taip pat su kolegomis Alytaus moksleiviams organizuoja stovyklą „Saugus internetas vasarą“.
Atsiųstame pranešime mokytoja sako, kad šiuolaikinėmis technologijomis svarbu naudotis ne tik kūrybiškai, bet ir protingai. Tai ypač aktualu pradinukams, kadangi jau pirmoje klasėje įvyksta pirmoji vaiko pažintis su kompiuteriu. Mokytoja įsitikinusi, kad kuo jaunesnis vaikas, tuo jo įgūdžiai yra išugdomi lengviau, tačiau mokyklose saugaus interneto naudojimo tema kalbama mažai.
„Nors mokyklose vyksta informatikos pamokos, mokytojai internetinio saugumo temos plačiai nenagrinėja. Pasikalbėjusi su vaikais pastebėjau, kad moksleiviai turi labai mažai įgūdžių, gebėjimų ir žinių apie komunikavimą virtualiame pasaulyje. Jie nežino, kaip įvairias situacijas vertinti kritiškai, kur kreiptis, atsitikus netikėtam įvykiui internete“, – kalbėjo N. Amšiejienė.
Pasak mokytojos, pradedant mokyti pradinių klasių amžiaus vaikus apie saugų elgesį internete, jų žinių tęstinumas gilės, vaikai internete bus atsakingesni ir bėgant laikui jau žinos, kaip elgtis vienoje ar kitoje situacijoje. Nijolei prisidėti prie moksleivių įgūdžių lavinimo saugaus interneto vartojimo tema taip pat padėjo technologinės kūrybos mokymo(si) programa „Vedliai“, programos platformoje esantis nemokamas modulis „Būk interneto genijus: saugumas internete“.
Kaip sudominti moksleivius?
Mokytoja pasakoja, kad norint sudominti ir ugdyti šiuolaikinius vaikus, kūrybiškumas – neišvengiamas. Pradinukus lengviausia sudominti žaidimo formatais. Taip pat moksleiviams labai patinka mokytis pasitelkiant žaismingus vaizdo įrašus, todėl Alytuje dirbanti mokytoja pasiruošia interaktyvias, viktorinos forma pateikiamas užduotis.
„Vaikai mėgsta ne tik interaktyvumą, bet ir dirbti komandoje, diskutuoti. Tiesa, norint padidinti vaikų žinias apie saugų interneto naudojimą ir galimas grėsmes jame, į šį procesą turi įsitraukti ir tėvai. Mano rekomendacija tėvams – nepalikti vaiko nuošalyje, kalbėtis, pasidomėti, ką jis veikia internete, ką ir kaip žaidžia, su kuo bendrauja. Taip pat rekomenduoju naudotis programėle, kuri tėvams rodo atžalos veiksmus kibernetinėje erdvėje“, – patarimais dalijosi N. Amšiejienė.
Nemokama programa – pradinių klasių mokytojams
Dar praėjusiais metais kompanija „Google“ pradėjo bendradarbiauti su tęstine informatikos ir technologinės kūrybos mokymo(si) programa „Vedliai“ bei pristatė moksleiviams ir pedagogams skirtą ugdymo programos „Būk interneto genijus: saugumas internete“ modulį. Šiai programai suteikta nacionalinė akreditacija, todėl ją baigę mokytojai įgyja aukštesnę kvalifikaciją.
Modulis padeda gilinti pradinių klasių moksleivių skaitmenines žinias ir ugdyti kritinį jų mąstymą susidūrus su galimais apgaulės atvejais internete. Per tris mėnesius 734 Lietuvos pradinių klasių mokytojai dalyvavo mažiausiai vienoje programos pamokoje ir gautomis žiniomis pasidalino su moksleiviais – beveik 8000 vaikų išklausė bent vieną saugaus interneto elgesio pamoką.
Pamokų metu vaikai mokosi ne tik apdairiai kurti ir platinti informaciją, apgalvoti, kokia asmenine informacija jie nori dalintis, atsargiai vertinti pasiūlymus internete, atskirti apgaules, bet ir savo žinias pritaiko specialiame žaidime ,,Interland“.