Tad ką vaikas turėtų gebėtų atlikti pradėdamas lankyti darželį? Patarimais ir idėjomis dalinasi „Family Lab Academy“ Vilniuje vadovai Dovilė Naujokaitė ir Lukas Benevičius.
Vaiko įgūdžiams lavinti svarbu sukurti įvairiausias žaidybines situacijas, jas derinti kasdieniuose ritualuose ir taip vaiką įtraukti į žaidimą – mokymosi procesą.
Savarankiškas valgymas
Svarbu, kad vaikas pradėjęs lankyti ugdymo įstaigą gebėtų pats savarankiškai valgyti: gerti vandenį iš stiklinės ar puodelio, valgant naudotis įrankiais, o ne pirštais. Norint šiuos gebėjimus lavinti, rekomenduojama namuose kuo daugiau žaisti ir simuliuoti darželyje esančias situacijas.
Jei vis tik pradedate lankyti darželį dar nemokėdami savarankiškai valgyti – išmoksime drauge. Vaikai greitai vienas iš kito mokosi ir jau po kelių dienų pastebėsite, kaip vaikas stengiasi pats savarankiškai valgyti. Tuomet jums teliks apsišarvuoti kantrybe ir stiprinant šiuos gebėjimus leisti vaikui pačiam valgyti ir namuose, nesvarbu, kiek laiko truktų valgymo procesas.
Idėja ir patarimas! Paimkite 2 indelius, vieną jų pripildykite kruopomis. Duokite vaikui šaukštą (pradėkite nuo tų įrankių, su kuriais vaikas valgo) ir pasiūlykite su šaukštu iš vieno indo kruopas berti į kitą. Taip bus lavinama smulkioji motorika (pirštų, delno, riešo, akių ir rankų).
Norėdami, kad vaikui veikla neatsibostų, kiekvieną kartą kaitaliokite ingredientus: vienas kruopas keiskite kitomis, kartais tiesiog pripilkite vandens ir įdėkite įvairiausių uogų, pjaustytų vaisių ar makaronų – juos paskatinkite perkelti naudojantis šakute.
Miklieji pirštukai – galiu pats apsirengti
Kodėl svarbu vaikui mokėti savarankiškai rengtis? Darželyje tokių situacijų yra nemažai: reikia apsirengti lauko rūbus einant į lauką, grįžus juos nusirengti, einant miegoti pietų miego rūbus reikia nusirengti, atsikėlus vėl apsirengti. Ką jau kalbėti, jei valgant, atliekant kūrybinę veiklą išsitepė drabužiai, o plaunantis rankas sušlapo ne vien tik rankovės, bet ir pilvas. Tad labai svarbu, kad vaikas gebėtų pats savarankiškai nusirengti ir apsirengti savo rūbelius.
Rengimasis nėra pats maloniausias dalykas, kurį vaikai leidžia tėvams atlikti. Norėdami, kad vaikas išmoktų ir norėtų pats apsirengti, leiskite jam, pavyzdžiui, išsirinkti drabužius, kuriuos norėtų dėvėti būdamas namuose. Kai jis turės galimybę pats išsirinkti, paskatinkite patį juos ir apsirengti.
Kai vaikui pavyksta atlikti paprasčiausius veiksmus, pereikite prie sudėtingesnių: mokykitės užtraukti-atitraukti užtrauktuką, užsegti-atsegti sagas, užsimauti pirštuotas pirštines. Įgūdžiams treniruoti namuose renkite ir nurenkite žaislus, naudokite lavinamąsias knygas su įvairiausiomis užduotimis pirštukams miklinti ir duokite vaikams daugiau laiko bei skatinkite pačius rengtis.
Idėja ir patarimas! Pradėkite šiuos įgūdžius lavinti atsikėlus po miego nuo pačių lengviausių procesų: užsimauti-nusimauti kojines, autis-nusiauti batus, apsimauti-nusimauti kelnes, užsidėti-nusiimti kepurę. Norint, kad vaikui lengviau sektųsi apsiauti batus, rekomenduojama, kad vidaus batai būtų su lipdukais, ne raišteliais, o lauko – su lipdukais arba tiesiog įmaunami.
Dažnai pradžioje vaikai sumaišo batų puses, tad galite priklijuoti įvairiausius lipdukus ar nupiešti ženkliukus, kurie leistų vaikams lengviau atskirti puses, pavyzdžiui, nupieškite geltonas žvaigždutes ant batų taip, kad apsiavus batus žvaigždutės susiliestų viduje, o ne išorėje.
Puoduko reikalai
Labai gera ir smagu, kai vaikai jau patys savarankiškai geba atlikti tualeto reikalus. Tad prieš pradedant lankyti darželį, geriausiai 2–3 m., pradėkite „jaukintis“ puoduką. Skirtingų pratinimosi būdų yra daug, tad stenkitės atrasti vaikui tinkamiausią. O jei kol kas dar nepavyksta, saugiai mokysimės drauge!
Idėja ir patarimas! Kartu su vaiku išsirinkite puoduką, kuris patiktų vaikui ir jis norėtų ant jo sėstis. Iš pradžių vaikas gali nenorėti sėstis, tai susikurkite ritualus: pasodinkite mėgstamą žaisliuką ant puoduko, o vėliau pakvieskite patį vaiką atsisėsti. Sėdint vaikui, kad jis atsipalaiduotų, galite paleisti ir vandens tekėjimą iš čiaupo. Norint, kad vaikas kuo ilgiau pasėdėtų (rekomenduojama ne ilgiau, kaip 5 minutes) skaitykite ir vartykite knygeles, dainuokite daineles, žaiskite pirštukinius žaidimus.
Nepamirškite vaiko pagirti pavykus jam padaryti į puoduką.
Gebėjimas pasakyti savo norus
Vaiko gebėjimas komunikuoti su mokytoja labai svarbus, nes tuomet bus galima greičiau patenkinti jo fiziologinius poreikius. Pasistenkite vaiką išmokyti pasakyti, ko jis nori, pavyzdžiui, atsigerti, į tualetą ir pan. arba mokykite parodyti pirštu ar gestais. Jei vaikas kalba neaiškia kalba ir turi savų specifinių žodžių, būtinai mokytojai juos pasakykite: ką konkretus žodis ar garsas reiškia.
Idėja ir patarimas! Skatindami kalbėti nuolat su vaikais bendraukite ir pasakokite: ką darote, ką matote, taip pat pasitelkite įvairias knygas, enciklopedijas, žurnalus – kartu skaitykite ir aptarkite, kas yra pavaizduota, ieškokite įvairiausių objektų, skaičiuokite, domėkitės spalvomis, figūromis, tekstūromis, dainuokite daineles ir pirštukinius žaidimus.
Svarbu neperspausti vaiko ir nepamiršti, kad kiekvieno vaiko raida yra individuali, vieni ateina į darželį savarankiškesni, o kiti būdami darželyje sparčiai mokosi iš draugų. Svarbu pažinti savo vaiką ir stiprinti vaikų gebėjimus palengva namuose sukuriant įvairiausias žaidybines situacijas ir pasitelkiant namų aplinkoje turimas priemones.