Dažnai sakoma, esą moterims patinka blogi berniukai, o vyrai anksčiau buvę labiau vyriški, tačiau atsiųstame pranešime spaudai psichologė klausia – o koks yra tas „vyriškas vyras“?
Tradicinis „mačo“ – kultūriniuose paribiuose
„Esu tikra, kad girdėjote frazę „tiesiog patinka, nežinau, kodėl – turbūt įsimylėjau“. Plati meilės sąvoka ir yra atsakymas į šį labai sudėtingą klausimą. Galima užtikrintai sakyti, kad visada buvo ir bus moterų, kurioms patinka vadinamieji blogi berniukai, kaip ir moterų, kurioms tokie vyrai niekada nepatiko ir nepatiks“, – kalba M. Kuzminskaitė.
Tačiau, jos teigimu, egzistuoja kultūrinės mados ir jų diktuojami rinkodaros stereotipai, standartiškai naudojami ir pernaudojami šablonai.
„Šiandien tradicinis „mačo“ įvaizdis jau senokai nuplaukęs į kultūrinius paribius, tačiau prieš kelis dešimtmečius kasdienybėje bei filmuose buvo aišku, kad „tikri vyrai“ yra su kelnėmis ir cigarete, o „tikros moterys“ – su makiažu.
Tebeieškome atsakymo, kas yra vyras, bet vadinamojo vyriško vyro apibrėžimas atsiskiedžia vis naujomis spalvomis ir variacijomis“, – sako psichologė.
Z kartos herojai rūpinasi fizine ir psichine sveikata
Z karta, arba gimusieji tarp 1990 ir 2010 metų, sociologų įvardijami kaip technologijų ekspertai, laimingesni, tačiau taip pat patiriantys stipresnius nostalgijos praeičiai jausmus, labiau linkę į nerimą ir depresiją, labiau orientuoti į savo ateitį, sveikatą, pasaulio gerovę ir politinį aktyvumą.
Pasak M. Kuzminskaitės, gali atrodyti, kad ši karta nepatyrė esminių sukrėtimų, kad jiems nėra būtinybės konstruoti vyriško, kaip saugaus, stipraus ir laiminčio, vyro portreto. Tačiau šiai kartai teko išgyventi ir šiuolaikinius karus, ir technologijų poveikį kiekvienam kasdienio gyvenimo aspektui, ir pandemiją bei realiai matomus klimato pokyčius. Jiems tenka atlaikyti nuolatinio pervargimo, miego trūkumo ir tarpusavio lyginimo krūvį, todėl ir šios kartos herojai – kitokie.
„Didesnis jautrumas, stipresnis patiriamas nerimas galėtų būti palankesnės sąlygos griebtis alkoholio, cigarečių ar kitų įprastų nusiraminimo priemonių, tačiau taip nėra. Z kartai netrūksta nei žinių, nei priemonių, kaip tinkamai rūpintis fizine ir psichine sveikata.
Dabartinis jaunimas nebepasiduotų ankstesnėms „blogų berniukų“ reklamoms, nes gerokai geriau žino, kokią žalą daro cigarečių rūkymas. Jaunesni žmonės dažniau asocijuojasi su alternatyviomis priemonėmis, tačiau jiems netrūksta supratimo ir apie tai, kad, nors mažiau kenksmingos, šios priemonės nėra visiškai nekaltos“, – kalba M. Kuzminskaitė.
Ar partnerius rinks dirbtinis intelektas?
Psichologės teigimu, Z karta turi gerokai daugiau galimybių pažinti savo partnerius ir pasirinkti juos pagal platesnį kriterijų spektrą, todėl kyla ir daugiau iššūkių.
„Pirmiausia svarbu įvertinti, ar priimant sprendimą remiamasi patikima informacija. Visas savo savybes šiandien gana lengva keisti ir manipuliuoti jomis, informaciją perduodant skaitmeninėje erdvėje“, – sako M. Kuzminskaitė.
Kai informacijos būna per daug, kad būtų įmanoma ją apdoroti ir pasirinkti prasmingai, ištinka vadinamasis sprendimo paralyžius. Todėl psichologė juokauja, kad galbūt jau netrukus Z kartai į pagalbą ateis technologijos, o partnerio pasirinkimo sprendimus patikėsime dirbtiniam intelektui.