Patarimais ir idėjomis šia tema dalijasi „Family Lab Academy“ kūrybinių veiklų mokytoja Lina Dumbliauskienė.
Kokia informacija apie saugų eismą reikalinga vaikams?
Vaikai natūraliai domisi jais supančia aplinka, tad gana anksti išėję su tėveliais į lauką pasivaikščioti ir pamatę šviesoforą, pėsčiųjų perėją, kelio ženklą ar autobusą pradeda klausti: „kas čia?“ Taigi mokymasis ir žinių kaupimas apie eismą atsiranda labai anksti. Būtent dėl vaikų smalsumo tėveliai ir mokytojai reguliariai kuria veiklas, simuliuojančias įvairias eismo situacijas, kad vaikai lengviau įsivaizduotų ir suprastų, kaip mieste viskas vyksta.
Tokios žinios supažindina vaikus su saugaus eismo elementais, tokiais kaip – prieš įžengiant į pėsčiųjų perėją reikia apsidairyti, važiuojame tik užsidegus žaliam šviesoforo signalui, gatvę pereiname tik per pėsčiųjų perėją, prie kelio ženklo „STOP“ visada reikia sustoti.
Kiekviena pamatyta, išgirta, išžaista situacija pradeda modeliuoti veiksmų planą vaiko galvoje ir apsaugo nuo netinkamo elgesio judriose miestų gatvėse. Vaikams patinka elgtis pagal tam tikras taisykles, vaikai siekia būti kaip suaugusieji, tad išmokę saugaus eismo principus vaikai noriai jų laikosi.
Kokias sritis lavina žaidimai su mašinėlėmis?
Žaidžiant su įvairiais žaislais tobulinamos įvairios sritys, tad žaisliniai automobiliai taip pat lavina tas vaiko raidos sritis, kurios yra būtinos visapusiškam vaiko ugdymuisi. Žaidžiant žaidimus su automobiliais, eismu ir kelio ženklais gali patobulėti motoriniai, kalbiniai ir socialiniai įgūdžiai.
- Kalba. Žaisdami su mašinomis vaikai pirmiausia lavina savo kalbos aparatą, burzgia lyg važiuojanti mašina, pypsi ir skleidžia įvairius garsus, kurie tobulina vaiko kalbinius įgūdžius. Bendravimas tarpusavyje gali sustiprinti jų žodyną, užpildydamas jį praktine kalba. Kadangi transporto tema vaikus labai žavi, net ir sudėtingi žodžiai, tokie kaip „traktorius“, „ekskavatorius“ ar „buldozeris“, atsiduria pirmųjų vaiko žodžių sąraše.
- Akies–rankos koordinacija. Žaidžiant su mašinėlėmis, kai reikia įvažiuoti į stovėjimo vietą ar garažą, puikiai vystomi akies–rankos derinimo sugebėjimai. Tokie žaidimai reikalauja tikslumo važiuojant keliu tam tikra kelio juosta, sukant ar sukantis ratu ir pan. Tokie sugebėjimai vėliau padeda vaikams lengviau valdyti piešimo priemones ir piešti/rašyti.
- Fizinis aktyvumas. Žaidimai, skatinantys įveikti atstumus, nuvažiuoti iš vieno kambario galo į kitą, suteikia galimybę judėti, iškrauti energiją. Žaisdami su mašinėlėmis vaikai daugiau juda, tampa fiziškai stipresni, išmoksta paskirstyti kūno svorį, remiantis viena ranka, važiuojant kita ir pan. Įrengus žaidimų trasą kambaryje, galima ne tik tobulinti fizinius vaiko įgūdžius, bet sustačius kelio ženklus, galima ir mokyti disciplinos, sustoti prie kelio ženklų, apsidairyti prieš įžengiant į pėsčiųjų perėją.
Žaidimas su automobiliais gali nuvesti į įsivaizduojamą kelionę po miestą, o puikus didelis sunkvežimis gali būti svarbiausiu elementu žaislinėje statybų aikštelėje. Vaiko vaizduotei nėra ribų. Suaugusiųjų darbas yra suteikti vaikams kuo daugiau galimybių panaudoti savo vaizduotę, o įtraukus elementus apie saugaus eismo principus, tokie žaidimai tampa ne tik smagūs, bet ir suteikiantys daug svarbių žinių apie vaikus supantį eismo pasaulį.
Veiklos, tobulinančios žinias apie saugų eismą:
1. „Miestas“. Miesto prototipas leidžia vaikams įsijausti į situaciją ir tikėti, įsivaizduoti, kad jie tikrame mieste ir yra savarankiški eismo dalyviai. Šiai veiklai jums reikia išsitiesti popierių ant grindų, nusipiešti eismo juostas, pridėlioti įvairių kelio ženklų ir paaiškinti vaikui žaidimo/eismo taisykles – važiuojame dešine eismo juosta, per perėją einame tik apsidairę, prie ženklo „STOP“ visada sustojame ir pan.
2. „Statybos“. Šiai veiklai jums reikės įvairių sunkvežimiukų, ekskavatoriukų ar buldozeriukų, taip pat smėlio ir akmenukų. Sukurtas statybų aikštelės prototipas leis vaikams įsijausti į rimtus darbus ir su savo transporto priemonėmis vežti smėlį iš vienos vietos į kitą, skatins pervežti akmenukus, statyti ir kurti įvairius statinius, kuriuos sugalvos patys vaikai. Į tokias veiklas rekomenduojama įsitraukti visai šeimai, nes tokios veiklos net ir suaugusiems padeda pasijusti vaikais ir išpildyti vidinio vaiko norus.
3. „Garažo ABC“. Ši veikla tobulins vaikų kalbinius įgūdžius, ypač raidžių pažinimą, ir akies–rankos koordinaciją. Jums reikia ant popieriaus nusipiešti automobilių stovėjimo vietas ir jas sužymėti raidėmis: „A“, „B“, „M“, „T“ ir visas kitas, kurios yra artimos vaiko aplinkai. Kiekvieną kartą įvažiuojant į stovėjimo vietą reikia garsiai pasakyti, kokios raidės stovėjimo vietoje automobilis sustoja. Kitas šios veiklos variantas – rasti tokią pačią raidę, tik tokiu atveju tas raides, kurios surašytos stovėjimo vietose, reikia užrašyti ir ant automobilių, kad vaikas galėtų „A“ raidės automobilį pastatyti „A“ raidės stovėjimo vietoje.