Ši parduotuvė (ji tebegyvena Anglijoje ir kitur) yra skirta visiems tiems, kas nori gyventi, kaip ponai, bet nemokėti itin didelių pinigų, kaip naftos magnatai iš arabų pasaulio, kleptokratų atžalos iš Afrikos ir rusų oligarchų meilužės pripūstomis lūpomis. Pastariesiems skirta parduotuvė Harrods ir kitos akis badančios prabangos salos.
Marks & Spencers siulė lietuviams kokybę už brangiai, bet nelabai brangiai - nuo kavos pupelių iki apatinio trikotažo (pastarąjį rinkosi net velionė princesė Diana). Ir dar ten buvo kvepalai.
Parduotuvės nuosavi kvepalai, be garsių prekių ženklų - nieko naujo, bet M&S turi jų daugybę, dešimtis, ir jie atspindi kone visą tradicinį šiuolaikinės parfumerijos pasaulį - vakariniai, gėlių, medžio ir tabako, muskuso, saldūs, prieskoniniai, jūriniai. Formulės dažniausiai paprastos, jokios revoliucijos - bet visur puikus balansas ir kokybė.
Kažkada nusipirkau jų odekoloną Harvard - Blue Harbour, jo beveik neįmanoma rasti, ir, atrodo, jo nebegamina: nebegaminamų kvepalų dileriai prašo 200 dolerių už flakoną. Nemenkai - originali kaina buvo apie dvidešimt penkis svarus. Kvepalai gaminti Kinijoje, tikrai nepasižyminčioje parfumerijos pasiekimais. Tačiau, matyt, turėdami receptūrą ir formulę, kinai gali pagaminti beveik bet ką.
Kiek juo purkšdavausi, sulaukdavau vien teigiamų atsiliepimų, ir numanau, kad ne dėl mano grožio.
Tai gaivus, labai tradicinis, rytinis kvapas po skutimosi, su gausiais citrusais (apelsinas, mandarinas, bergamotė) ir baziliku, nudžiūvantis į kilnią medieną, šiltą Australijos ir Kalifornijos kedrą. Nieko daugiau ten ir nerasime, kaip ir panašiame genialiame amerikietiškame kvape iš Cremo, „Atlasinis kedras ir kiparisas” (Blue Cedar and Cypress). Laimė neturi būti komplikuota. Odekolonas, pagamintas Kinijoje anglų parduotuvės užsakymu, gali žavėti savo paprastumu: lygiai taip buvo su lenkišku Wars Classic, kurį man priminė bičiulis Rimas Šapauskas: „Užkalnis: kvepalų gynimo maršas iš Lenkijos, arba gėda dėl kainos” Harvard (jūs žinote, kad tai garsaus amerikietiško universiteto pavadinimas) irgi yra, kaip jau sakiau, paprastas. Toks gaivos dvelksmas ir medžio ramybė, neįpareigojantis ir nieko daug nepasakojantis, kaip muilas ar dezodorantas, bet labai kokybiškas.
Dar viena analogija: Acqua Attiva - Collistar Uomo, apie kuriuos rašiau: „Tai kilniųjų medžių ir jūrinės, muskusinės, sūrumos taurus derinys. Taip kvepia greta jūsų besipliuškenantis šlapias, švarus ir draugiškas delfinas. Manau, kad taip kvepėjo žvejui Kastyčiui nuogos jūrų deivės, gerai nuaugusios Jūratės, jausmingai pašiurpusi oda. Jūratė iš poemos, kaip žinoma, buvo pusiau švedė, pusiau norvegė, buvo iš geros šeimos, ir todėl prausėsi ir kvepėjo skaniai, o ne kaip kokia kūtvela. Taip, kaip šis odekolonas, gali kvepėti šlapias pajūryje rastas akmenukas arba sauja jūržolių. Tai kompozicija, kuri yra „nieko ypatingo”, bet visgi negalėjo būti sukurta jokioje socialistinėje šalyje.”
Nuostabiai išsamūs gavosi svarstymai apie paprastutį odekoloną iš parduotuvės, kurios nebėra Lietuvoje, ir kurio šiaip daugiau, rodos, nebegamina.