Būna kvepalai, kurie taip tampriai susiję su kokia nors vieta arba sistema, kad jų tiesiog neįmanoma perkelti kitur. Šitie italų dizainerio Ermenegildo Zegna kvepalai yra geras gyvenimas ir absurdiška Italijos politinė ir ekonominė sistema viename buteliuke. Ir todėl jie yra nepamirštami.
Ir nėra kito kvapo, kuris taip gerai vaizduotų modernų, tviskantį Europos oro uostą ir kelionės ekstazę. Uostydamas šį kvapą, aš galvoju apie Milano Malpensos oro uostą su brangiomis parduotuvėmis ir gerai apsirėdžiusiais keliautojais, arba senąjį Milan Linate, nelabai erdvų, bet irgi pinigų ir stiliaus kupiną.
Italija, griežtai žiūrint, yra amžiname bankrote, kaip ir jos oro linija, Alitalia, turėjusi daugiau krizių ir restruktūrizavimų, negu kai kurie lietuvių atlikėjai turėjo atsisveikinimo turų, bet tuo pačiu metu ta šalis yra turtinga, ori ir laiminga. Ir šis itališkas medžio ir citruso kvapas man yra apie keliones, laimingas ir nesibaigiančias. Ir apie oro uostus, kurie man yra šventyklos, su įlaipinimo vartais, kaip koplyčiomis, per kurias patenki į geresnį pasaulį.
Kam: tiems, kam patinka Italija, bet ne ta tradicinė, pietų, su bažnyčiomis ir senoliais, bet turtingoji, Milanas ir Turinas, kur kostiumai ir kaklaraiščiai. Nors įkvepimas šiam kūriniui buvo būtent iš vargingosios pietų Italijos, iš Kalabrijos ir jos citrusinių.
Trūkumas: Kvapas toks sėkmingas, kad rinkoje rasite daug jo imitacijų ir interpretacijų, paleistų į rinką 2014-2015 metais. Ir visur ten medis, medis, medis.
Metai: 2013
Kvapas: viršuje citrusiniai, daugiausia Kalabrijos bergamotė (dirbtinai išvestas nevalgomas, itin kartus ir itin kvapnus citrusinis vaisius), o bazėje kedras ir vetyveris, taip susipynę, kad net nesuprasi, kuris yra pagrindinis. Tai kvapnus, svaiginantis ir tiesiog dainuojantis medis; ne pirties ar kaimo gryčios (šitie madingi pasidarė jau vėliau), bet prabangus rytietiškas sandalmedis, kaip seno, kolonijinių laikų viešbučio baras Delyje, ir dar ten Amerikos kedras, kaip slidinėjimo kurortas Kolorade, kur grįžti į patalpą įšąlusiais skruostais ir su sniegu ant slidinėjimo kelnių.
Žinote, kodėl oro uostuose taip kvepia parfumerijos parduotuvės? Nes parfumerija visada arčiausiai praėjimo, kad pirmiausia pajustum kvapą. Lygiai taip pat, kaip didelėse miestų parduotuvėse - visada pirmame aukšte, visada prie pagrindinių durų. Kad kvepėtų žmonėms ir lauke - šį triuką sugalvojo Harry Gordon Selfridge, amerikiečių mažmeninės prekybos genijus iš Čikagos, atidaręs XX amžiaus pradžioje parduotuvę "Selfridges" Londone ir nustatinėjęs pasaulio mažmeninės prekybos madas. Būtent ponas Selfridge sugalvojo rašyti, kiek dienų liko iki Kalėdų.
Be to, oro uostuose parfumerijos parduotuvės kvepia todėl, kad jose perkantys žmonės labai daug purškia kvepalų - ten daugelis žmonių turi laisvo laiko marias, laukia lėktuvų, ieško dovanų ir lauktuvių, o kiti tiesiog eksperimentuoja. Beje, ar žinote, kad keleiviai todėl ir kviečiami atvykti 2-3 valandas prieš skrydį, kad turėtų laiko pinigų išleisti, ir kad pelningesni keleiviai oro uostui būtų.
Kažkada, kai itin dažnai skraidydavau lėktuvais po pasaulį ir Britanijos, Japonijos ir JAV oro uostai buvo mano antrieji namai, būtent nuo tų kelionių šventyklų ir pradėjau savo aistrą kvepalams. Uostydavau, purkšdavau, kai kuriuos pirkdavau, kai kuriuos atidėvau kitai kelionei, ir parsiveždavau į namus, lygindavau vienus su kitais. Kolekcija augo ir storėjo, kvapai vis įvairesni darėsi, vis keistesni, ir vis mažiau buvo šansų, kad kada nors visus buteliukus galėsiu išbaigti.
Ermenegildo Zegna Uomo Lietuvoje galima pirkti už maždaug 40 EUR (100 ml flakonas). Tai nedideli pinigai už produktą, kuris vos per penkerius metus spėjo tapti epochos simboliu.
Andrius Užkalnis rašo apie kvepalus ir maistus portale www.laukineszasys.com