„Daugumoje socialinės žiniasklaidos tyrimų nagrinėjama motyvacija, skatinanti žmones skelbti turinį ir vertinti jį spaudžiant „patinka“, o mes pradėjome tyrinėti elgesį žmonių, kurie tiesiog peržiūri turinį“, – pasakė Ruoxu Wang, kuri studijuoja masinės komunikacijos magistrantūrą Pensilvanijos valstijos universitete.
Tyrėjus domino elgesys tokių vartotojų, kurie neskelbia jokio turinio ir neišreiškia savo nuomonės spausdami „patinka“, o tiktai peržiūri savo ir kitų vartotojų nuotraukas. Atrodytų, tokio pobūdžio dalyvavimas socialinėje žiniasklaidoje neturėtų turėti didelio poveikio stebėtojų savivertei, bet, kaip teigiama tyrimo, paskelbto leidinyje „Journal of Telematics and Informatics“ išvadose, yra atvirkščiai.
Ruoxu Wang ir Fan Yang, kuri taip pat yra masinės komunikacijos magistrantūros studentė, atliko internetinę apklausą, siekdamos surinkti duomenis apie nuotraukų, kuriuose vartotojas užfiksavo save vieną ar su grupe žmonių, publikavimo ir peržiūrėjimo psichologinį poveikį.
Paaiškėjo, kad nuotraukų publikavimas didelio psichologinio poveikio apklausos dalyviams neturėjo, kitaip nei nuotraukų žiūrėjimas. Kuo daugiau vartotojai žiūrėjo savo ar kitų žmonių asmenukes, tuo mažiau jie pasitikėjo savimi ir buvo mažiau patenkinti savo gyvenimu.
„Žmonės dažniausiai skelbia tokias asmenukes, kuriose jie save užfiksuoja laimingus ar besilinksminančius, – sako Ruoxu Wang. – Kiti vartotojai, peržiūrėdami tokias nuotraukas, dažniausiai susikremta, kad jų gyvenimas nėra toks įspūdingas.“
Dalyviai, priskirti kategorijai vartotojų, turinčių stiprų troškimą atrodyti populiarūs, dar jautriau reaguoja į asmenukių ir grupinių nuotraukų peržiūrą. Tačiau šiuo atveju nuotraukų žiūrėjimas didino šių vartotojų savivertę ir pasitenkinimą savo gyvenimu, nes patenkino jų norą atrodyti populiariems.
Ruoxu Wang ir Fan Yang tikisi, kad jų tyrimas didins visuomenės informuotumą apie tai, kaip naudojama socialinė žiniasklaida ir apie tai, kaip joje skelbiamas turinys veikia socialinių tinklų vartotojus.
„Mes nedažnai susimąstome apie tai, kaip mūsų skelbiamas turinys veikia žmones aplink mus, – sako Fan Yang. – Manau, šis tyrimas gali padėti žmonėms suprasti galimas jų elgesio socialiniuose tinkluose pasekmes. Galbūt šio tyrimo išvados padės psichologams, dirbantiems su moksleiviais ir studentais, kurie jaučiasi vieniši, nepopuliarūs ar kurie yra nepatenkinti savo gyvenimu.“