Į prašymą pateikti rezultatą ne per e. sveikatą – neatsižvelgė
„Prieš Kalėdas išskridome į Nyderlandus, pas dukrą. Prieš skrendant, Nyderlanduose PGR testą buvo pasidariusi ir dukra, ir mes. Nuskridome 22 dieną, kadangi ten irgi karantinas, tai praktiškai buvome namuose.
Užsirašėme atlikti grįžę testus. 29 dieną visi skridome į Lietuvą, lėktuve lyg ir jautėme kažkokią slogą ar gerklės skausmą, bet tikrai neįtarėme, kad galime susirgti. 31 dieną 8 valandą ryte atlikome tyrimus testavimo punkte“, – pasakojo moteris ir pridūrė, kad nė neįsivaizduoja, kur galėjo užsikrėsti koronavirusu, nes visur itin atidžiai saugojosi.
Kartu su šeima iš Nyderlandų grįžo ir 24 metų dukra. Kaip pasakojo Dovilė, jos dukra yra Lietuvos pilietė, tačiau gyvena Nyderlanduose, ten oficialiai dirba ir turi šeimos gydytoją.
„Čia neturi lietuviško banko ir negali prisijungti prie e. sveikata portalo. Kai pridavėme tyrimą, pasakė, kad visi atsakymai bus e. sveikata portale. Bandžiau paaiškinti, kad ji neturi prisijungimo prie e. sveikatos, tada liepė eiti pas savo gydytoją. Sakiau, kad ir gydytojos čia neturi, tada liepė skambinti 1808.lt, ten reikės suvesti registracijos numerį ir atsakymą atsiųs į telefoną“, – kalbėjo pašnekovė.
Jaunesnioji dukra ir Dovilė PGR tyrimo rezultatus gavo jau gruodžio 31 dienos vakarą. Moteriai rezultatas buvo teigiamas, o jaunesnei dukrai – neigiamas. Atsakymai buvo pateikti e. sveikatos sistemoje, tačiau žinutės ar laiško pašnekovė negavo, atsakymus pamatė tik pati patikrinusi sistemą. Dovilės vyras atsakymą gavo sausio 1 dieną, o vyresnės dukros atsakymo šeima ir toliau laukė.
„Sausio 2 dieną vėl skambinome 1808.lt. Dukrai jau iš darbo klausinėja, kada ji atvyks į darbą, o jokių rezultatų negauname. Skristi baisu, nes aš sergu. Vyras ir mažoji taip pat pajautė simptomus, galbūt testą padarėme per anksti ir nerodė ligos.
Kai paskambindavome 1808, mums sakydavo, kad reikia kantrybės, atsakymas užtrunka iki 3 parų, nors mes visi gavome atsakymus, o tyrimus atlikome kartu. Vėliau mums pasakė, kad yra skyrius tiems, kurie negauna duomenų ir pažadėjo, kad mus ten nukreips, bet vis tiek jokio atsakymo negavome. Vėliau vyrui sakė, kad niekas tokių duomenų nenukreipė, atsakymo ir toliau neturėjome. Visiškai atsainiai dirbama“, – piktinosi Dovilė.
Neapsikentusi paskambino į savivaldybę
Laikas bėgo, Dovilės dukros darbdaviai klausė, kada ji grįš į darbą, tad pažymėjimo dėl ligos reikėjo kuo skubiau.
„Pirmadienį vėl visur skambinome, nes negavome jokio atsakymo. Prašiau duoti laboratorijos numerį, kad tiesiogiai pasakytų rezultatą, bet niekas tokio numerio nedavė. Sugalvojau paskambinti į Vilniaus savivaldybę, į Sveikatos skyrių, nes testą atlikome Vilniuje. Atsiliepė ir sako „tai ką, nežinote, kad tam yra specialus mobilaus telefono numeris?“. Bet kur tas numeris mobilaus yra? Negi sunku parašyti viešai tą numerį, kad kas neturi e. sveikatos ar kažko neranda, reikia ten skambinti? Na, ačiū savivaldybės atstovei, kad bent davė tą numerį“ – sakė Dovilė.
Kaip vėliau sužinojo moteris, dukros tyrimo rezultatai jau buvo paskelbti 31 dienos vakare, tačiau niekas negalėjo pasakyti atsakymo.
Gavusi numerį iš Vilniaus savivaldybės, Dovilė nieko nelaukusi juo paskambino.
„Paskambinau, gražiai atsiliepė moteris, paprašė tyrimo registracijos kodo, paklausė, kur siųsti, ir gavau atsakymą. Šito reikėjo, kad būtų galima dukrai nusiųsti darbdaviams, jog ji tikrai serga. Bet kaip gali šitos informacijos nepateikti 1808?
Dėl to ir norėjau paviešinti savo istoriją, nes tikrai ne visi žino, o per šventes buvo daug kas atskridę iš užsienio, vėliau darėsi ar dar darys testus. Faktas tas, kad to numerio daug kas nežino. Taip, gal kiti skraido kas savaitę ir viską žino“, – kalbėjo pašnekovė ir pridūrė, kad supranta, jog konsultantės taip pat turi daug darbo, tačiau dėl tokios prastos komunikacijos vis tiek kyla daug klausimų.
Tikina, kad numeris paskelbtas ten, kur reikia
Už tyrimus Vilniaus COVID-19 punkte atsakingas Vilniaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras. Jų atstovu teigimu, pašnekovės minimas numeris nėra paslėptas, tačiau neskelbiamas plačiai internete dėl to, kad testavimo punktas neturėtų galimybių atsakyti į visų norinčiųjų skambučius.
„Šiuo kontaktiniu numeriu yra teikiami Covid-19 tyrimų atsakymai asmenims, atlikusiems testą Vilniaus mieste ar rajone ir neturintiems prieigos prie vietinių e-sveikatos ir elektroninės bankininkystės sistemų. Šis kontaktas yra skirtas vyresnio amžiaus piliečiams, emigrantams, Lietuvoje reziduojantiems užsienio valstybių piliečiams.
Šis kontaktinis numeris yra nurodytas ant Vilniaus miesto mobiliojo testavimo punkto informacinių skydų ir punkte dalinamų vizitinių kortelių. Visuomenei šis numeris plačiau neskelbiamas, siekiant išvengti piktnaudžiavimo atvejų, kuomet dėl testo atsakymo skambina gyventojai, turintys prieigą prie elektroninių sistemų. Informacija dėl tyrimų atsakymų teikiama visomis dienomis punkto darbo metu nuo 6.30 val. iki 21.30 valandos“, – komentavo Visuomenės sveikatos biuro atstovai.
Paaiškinus problemą Sveikatos apsaugos ministerijai, jų atstovų atsakymas buvo labai trumpas: „Tyrimo rezultatą galima pasitikrinti turint registracijos Nr. ir mob. telefono, kuriuo registruotasi, numerį šiame puslapyje https://1808.lt/, skiltyje: „COVID-19 tyrimo rezultatas“. Taip pat asmuo, turėdamas reikalingą informaciją, gali parsisiųsti ir ES sertifikatą, kuriame matosi tyrimo atsakymas https://1808.lt/, paspaudus skiltį: „Atsisiųsk ES skaitmeninį COVID-19 pažymėjimą“ Anksčiau kol nebuvo galimybės atsisiųsti ES COVID sertifikato automatiškai tiesiai iš svetainės, asmenys, neturintys prisijungimo prie E. sveikatos, galėjo kreiptis į punktų koordinatorius, kurių sąrašas buvo skelbiamas. Jie dokumentą galėjo atspausdinti asmeniui atvykus arba nusiųsti elektroniniu būdu. Dabar asmenys patys gali atsisiųsti reikalingus dokumentus, todėl numeriai nebėra viešinami.“