„Šie 15 automobilių yra tik pirmasis žingsnelis, kalbant apie investicijas, kurios pasieks GMPT. Reformos kontekste daugiau nei 50 mln. eurų yra skiriama tiek infrastruktūrai, tiek įrangos atnaujinimui, tiek informacinėms technologijoms. Tikimės, kad per artimiausius 2 metus dar 200 tokių automobilių pasieks GMPT. Tai, matyt, bus ženklus postūmis, atnaujinant visos tarnybos automobilių parką, kuris yra poreikyje būti atnaujintas“, – žurnalistams antradienį Kaune teigė A. Pečkauskas.
Laikinoji GMPT vadovė Ilona Kajokaitė pažymi, kad naujo dizaino – geltonos ir mėlynos spalvų automobiliai bus daug geriau pastebimi kelyje.
„Raudonai baltą dizainą keičia geltonai mėlynos spalvos, nes jos ryškiai matomos dienos metu, taip pat dėl to, nes šio dizaino automobilis turi kur kas daugiau šviesą atspindinčių elementų, jis ženkliai geriau matomas nakties metu ir šie 15 automobilių atitinka tokios paskirties transportui pasaulyje ir Europoje keliamus reikalavimus“, – sakė I. Kajokaitė.
„Džiaugiamės, kad (...) mūsų pastangos modernizuoti ir standartizuoti Greitosios medicinos pagalbos tarnybos procesus įgavo tokį apčiuopiamą pavidalą“, – pridūrė ji.
Pasak laikinosios GMPT vadovės, šiuo metu tarnyba turi 218 automobilių, tad naujieji sudarys apie 6–7 proc. viso greitosios medicinos pagalbos automobilių parko.
„Jie pakeičia seniausius automobilius, (...) dėl to vienam regionui teko 2, kitam gal 3, kitam 5. (...) Visi nauji automobiliai GMPT nuo šiol bus tokio dizaino“, – pažymėjo I. Kajokaitė.
Pasak vadovės, naujųjų automobilių komplektacija reikšmingai nesikeis, bet vietoje krepšių nuo šiol medikai turės kuprines.
„Todėl, kad taip yra ergonomiškiau, saugiau, ne tiek patogiau, bet sveikiau nešioti krepšius ant abiejų pečių“, – sakė I. Kajokaitė.
Planuoja atnaujinti ir medikų aprangas
Be to, pasak I. Kajokaitės, Lietuvai įsigijus naujus greitosios medicinos pagalbos automobilius, medikai taip pat bus aprūpinami naujomis – tamsiai mėlynos arba juodos spalvos – aprangomis su atšvaitais. Jas tikimasi turėti kitų metų pabaigoje, nors pirmosios bus išbandomos jau artimiausiu metu, sako I. Kajokaitė.
„Dabar turime pasirinkę dizainą, turime pradinę partiją aprangų, kurias išbandys viena Kauno greitosios medicinos pagalbos brigada. Tada darysime apklausą, kas tinka ar netinka – ar kišenė geroje vietoje, ar siūlė nemaišo, ar atsiklaupus gerai, ar nešti netrukdo, ar radijo stotelė neiškrenta ir taip toliau. Manau, kad kitų metų pabaigoje jau turėsime naujas aprangas“, – spaudos konferencijoje teigė I. Kajokaitė.
Ji taip pat atkreipė dėmesį, kad naujaisiais pakeisti senieji GMPT automobiliai bus perkelti į tarnybos transporto rezervą.
„Turime ir 20 metų senumo rezerve. Bet jie nevažinėja kiekvieną dieną, nebent jau ateitų diena „X“. (...) Pakeisti automobiliai eis į rezervą“, – sakė I. Kajokaitė.
Šiuo metu naudojamų GMPT automobilių amžiaus vidurkis yra 7 metai, nurodo SAM. Pradėjus eksploatuoti naujuosius 15 automobilių, tarnybos specializuoto transporto amžiaus vidurkis suma=4s iki 6,25 metų, skelbia ministerija.
Įsigyta automobilių už 1 mln. eurų
Pasak sveikatos apsaugos ministro A. Pečkausko, naujieji 15 GMPT automobilių atsiėjo apie 1 mln. eurų projektinių Europos Sąjungos (ES) lėšų.
A. Pečkauskas taip pat pažymi, kad greitosios medicinos pagalbos paslaugų tinklas nuolat naujinamas – vien pernai šalyje įkurta 12 naujų GMPT pastočių.
„Tai reiškia, kad įvertintas geografinis Lietuvos principas, pamatytos pilkosios zonos, kur GMPT reakcijos laikas objektyviai buvo lėtesnis ir tuose taškuose buvo atidarytos naujos pastotės. (...) Taip, planas (tęsti plėtrą – ELTA) yra, su žemėlapiu yra nuolat dirbama“, – sakė ministras.
GMPT duomenimis, visą tarnybos automobilių parką naujais planuojama pakeisti 2029–2030 metais.
SAM duomenimis, iki 2027 metų GMP tarnyba sulauks 50 mln. eurų vertės investicijų iš Europos Sąjungos.
Didžiąją dalį šių lėšų – 31,8 mln. eurų – žadama panaudoti būtent automobilių parko atnaujinimui, naujų automobilių su modernia medicinos įranga įsigijimui. Šiuo žingsniu yra siekiama suvienodinti darbo sąlygas GMP darbuotojams skirtinguose regionuose.
Likusią ES investicijų dalį ketinama skirta infrastruktūros ir pastočių patalpų atnaujinimui, skaitmenizavimui. Taip pat GMP specialistų mokymams ir dirbančių vairuotojų perkvalifikavimui į paramedikus.