San Diego mieste įsikūrusi bendrovė „Illumina“ teigia, kad jos kraujo testai rinkoje turėtų pasirodyti 2019 metais. Jie bus siūlomi per gydytojų įstaigas ar tyrimo centrų tinklą.
Naujojo padalinio pavadinimas „Grail“ atspindi augančius lūkesčius dėl naujo tipo DNR testų, kurie gali efektyviau kovoti su vėžiu negu 90 mlrd. dolerių, kuriuos ligoninės ir gydytojai kasmet išleidžia vaistams nuo vėžio. „Illumina“ generalinis direktorius Jay Flatley sako manąs, kad šie testai taps „lūžio tašku kovoje su vėžiu“.
Šis startuolis iš bendrovės „Illumina“, Billo Gateso, Jeffo Bezoso verslo fondų, „Bezos Expeditions“ ir „Arch Venture Partners“ jau gavo daugiau kaip 100 mln. dolerių investicijų.
„Illumina“ plėtojama tyrimų koncepcija kartais dar vadinama „skystąja biopsija“. Jos tikslas yra pasitelkti didelio greičio DNR nustatymo aparatus, kurie asmens kraujo mėginyje ieškotų DNR fragmentų, kuriuos išskiria vėžio ląstelės. Jeigu aptinkama DNR su vėžį sukeliančiomis mutacijomis, dažnai tai reiškia, kad auglys jau formuojasi, nors jis gali būti dar per mažas, kad sukeltų simptomus ar būtų pastebėtas tomografijos aparatais.
„Illumina“ tokios tyrimų idėjos neišrado – ją išplėtojo tokie akademiniai centrai kaip Johnso Hopkinso universitetas ir moksliniai institutai Honkonge. Tačiau J. Flatley pažymi, kad genų sekos nustatymas tik pastaruoju metu pakankamai atpigo, kad būtų galima kurti vėžio diagnozavimo testus.
DNR testai, galintys aptikti daug vėžio rūšių, gali būti revoliuciniai, nes anksti pastebėtus auglius dažnai galima išgydyti chirurgine operacija ar radiacija. Nuo pat praėjusio amžiaus 8-ojo dešimtmečio mirčių nuo vėžio skaičių labiausiai pavykdavo sumažinti tik dėl elgesio pokyčių, pavyzdžiui, mažėjančio tabako vartojimo, arba efektyvių profilaktinių tyrimų, pavyzdžiui, kolonoskopijos ir tepinėlių. Padėdavo ir nauji vaistai, tačiau jų įtaka išgyvenimo rodikliams yra kuklesnė.
Jungtinėse Valstijose šiuo metu vienintelius ankstyvos diagnostikos skystosios biopsijos testus gamina „Pathway Genomics“, o jų kaina siekia 699 dolerius. Tačiau JAV Maisto ir vaistų administracija yra nusiuntusi šiai įmonei laišką, kuriame suabejojo jos reklaminiais pareiškimais, nes iki šiol neaišku, kiek efektyvūs yra tokio pobūdžio testai.